Evolve – Fejlődés a Left 4 Dead-en túlra?

A Turtle Rock Studios – már évek óta a Valve szárnyai alatt – követi az „anyatigris” íratlan szabályát: hármassal megszámozott epizódot nem csinálunk. Így a Half-Life 2 Episode 3 és a Half-Life 3 után Left 4 Dead 3-ra se számítsunk. Ehelyett ugyanis egy igencsak meghökkentő koncepcióval jelentkezik a kaliforniai brigád…!

 

A fejlesztők nincsenek évtizedek óta a szakmában. Ez nem is nevezhető gondnak – a Counter-Strike Xbox-os portja mellett a Condition Zero, illetve a korábban említett Left 4 Dead is hozzájuk köthető. A meglepetésszerűen bejelentett Evolve pedig – nomen est omen – tekinthető a L4D hagyományának továbbvitelének.

 

A CryEngine legújabb iterációját alkalmazó Evolve eredetileg a THQ hagyatékaként bukkant fel még 2012 végén. Ekkor már összeköthettük a pontot a név, illetve a 2011 folyamán meglibbentett névtelen FPS között… viszont az Evolve a tavalyelőtti év végén még csak egy név volt, amely mögött nem tudtuk, hogy mi rejlhet – ám a 2K Games felkarolta a projektet, és ennek gyümölcsét talán már a nyár végén megkóstolhatjuk.

Csapatban csapatjuk

Lényegében együttműködés nélkül beledöglünk. Bővebben kifejtve: négy játékos egy dzsungelben kerül össze egy partiba egy célból: a túlélés lebeg virtuális avatarjaink képletes szemei előtt. Ezt igyekszik majd az ötödik játékos megakadályozni a tőle telhető lehető leghatékonyabb módon – hacsak az ipari területeken el nem tud kellő mértékben bújni a csapat.

Igen, player 5: ezzel egyrészt kiiktathatjuk a még manapság is fel-feltünedező botrányos mesterséges intelligenciát (mert ki szereti, ha bajtársunk – aki elengedhetetlen a továbbjutáshoz – helyben futó világbajnokságot nyom le rövid távon egy ajtó mellett a falnál, rosszabb esetben a falBAN ahelyett, hogy kinyissa számunkra azt a kaput, amelyet amúgy simán be lehetne rúgni, de mégis megakadályoz bennünket a scripthalmaz?), másrészt viszont alaposan kiszámítathatlan lesz az, hogy ellenfelünk miként játszik – ez pedig magára a játékélményre lehet kitűnő hatással. Természetesen a Turtle Rock megemlítette, hogy készül azért egy single player kampány… de arról sokat nem tudunk. (Szóval készüljünk valami utolsó pillanatban összedobott valamire – majd meglepnek minket…)

De visszatérve a játékmenetre: az öt játékos mind egyéni képességekkel bírhat, de persze a vadászok (ez lenne a négyfős felállás) és a szörny (azaz az ötödik humán) külön-külön „perkekkel” bír majd. Utóbbinál a fejlődés újfent a játék címére utal. Például úgy buffolhatja fel magát drága szörnyikénk, ha hernyó módjára bezárkózik – ez persze kifejezetten kockázatos tud lenni, hiszen így addig ő nem tud támadni, nyitott könyvként pedig rövid távon halált eredményezhet a sikertelen evolúció. A másik fejlődési irányzat pedig a halas módszer: kisebbeket elfogyasztva válhatunk erősebbé.

Essen azért szó a vadászokról is. Itt a hagyományos osztályokra való bontás megoldásával találkozhatunk: lesz orvos, támadó jellegű, csapdákra specializálódott, és így tovább… szóval itt is azzal szembesülhetünk, hogy valamelyik csapattag dokiként védtelenül marad, őt fedezheti az assault (lővén a szörnyecskét), miközben hátrál a csapat – a doki mögött mondjuk lehet majd a trapper, akinek a célja belassítani ellenfelünk… és ez csak egy egyszerű megoldás! Kísérletezhetünk nyugodt szívvel máshogy is!

Rém-es

Ha a szörny bőrébe bújunk, akkor készüljünk arra, hogy nyomot hagyunk magunk mögött. Ezt bizony a vadászbanda fel képes fedezni, s ha fordulna a kocka, bizony emiatt is veszíthetünk. De ha a vadon élő állatokat feláldozván megerősödünk, máshogy is alakulhat a történet. Vagy ha esetleg álcázzunk nyomunk… szerintem már kapisgálhatja az olvasó is, hogy a kreativitás sikere átütő tud lenni. Átválthatunk lopakodó üzemmódba (mondjuk azért egy Predator-szintre ne számítsunk… Schwarzira meg pláne ne!), illetve hullámokat szórhatunk magunkból kifelé, hogy prédánk köralakját messziről is megláthassuk.

Egyfajta türelemjátéknak is definiálnám az Evolve-ot: nem szabad kapásból rátámadnunk a vadászokra, hiszen a sok lúd disznót győz elvén alapállapotban könnyen megfektetnének minket – ehelyett először inkább mi legyünk defenzívek, hogy végül kamatoztathassuk megnövekedett képességeinket, illetve a pickupokat – erről is essen szó, ha már szóba került: mindkét térfelen majd vehetünk fel ilyet, amivel fegyvert, HP-t, ilyesmit tudunk majd szerezni.

Forradalmi lehet-e?

Az Evolve nem lesz korszakalkotó. Túl kíván lépni a Left 4 Dead stílusán, de egy helyen sikerül neki, egy másikon pedig ott marad. A csapatos móka alapból ígéretes játékmenetet garantálhat; a CryEngine pedig a PlayStation 4 képességeivel kombinálva látványos vizuális orgiával örvendeztethet meg bennünket. Hangokra szintén nem sok gondunk lehet, hiszen a Valve játékairól eddig se nagyon mondhattuk el azt: „gyenge audióval bír”.

Három tényezőn múlik az Evolve sikere:

– a megjelenési dátumon. Ha sikerül szeptemberre kijönniük, megússzák az éves Call of Duty-attakot, illetve viszonylag tiszta terepen kerül be a köztudatba;

– a sikeres balanszon. Csapatjáték lévén kötelező lesz ezt kihangolniuk úgy, hogy ne legyen túlerő egy adott fegyver/képesség miatt;

– illetve a pályatervezésen. Meg kell valósítaniuk azt, hogy a kreativitás ne ütközzön programkódok által felállított csapdákba. Ha a játékos szörnyként fel akar jutni ama dombság tetejére, HADD TEGYE MEG. Fűszerezzék meg ötletes rejtekhelyekkel, mindkét „térfél” számára kedvezően elszórt dolgokkal…

Ha ezt a hármast megcsinálják, a Blu-ray lemez kapkodva fogy a boltokban el. Ha nem… akkor ez bizony egy 8 pontos játékként egy-két évig ott lesz, de aztán lelövik a szervereket, és szevasz Evolve. Devolúció részese lettél… még nincs itt az időnk a fejlődésre.

-V-


Pro:

+ Érdekes koncepció
+ Ütős grafika
+ Csapatjáték

Kontra:

– A balansz érdekes kérdés lehet
– Nem tűnik korszakalkotónak
– Pályatervezés vajon milyen lesz?


Evolve

Játékmenet - 6.8
Grafika - 9.1
Sztori - 5.6
Zene/hangok - 7.1
Hangulat - 7.2

7.2

Ha ezt a hármast megcsinálják, a Blu-ray lemez kapkodva fogy a boltokban el. Ha nem... akkor ez bizony egy 8 pontos játékként egy-két évig ott lesz, de aztán lelövik a szervereket, és szevasz Evolve. Devolúció részese lettél... még nincs itt az időnk a fejlődésre.

User Rating: Be the first one !

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines - including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)

theGeek TV

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu