TESZT – A Ground Zeroes nem egy teljes játék. Amíg készül a Phantom Pain névre hallgató felvonás (ez nagy eséllyel 2015 elején jelenik meg), Kojimáék kidobták az egyetlen területen elszórt, több küldetéses bemutatót, amely a FOX Engine képességeit is eléggé pazar módon mutatja be.
Szóval mi is a helyzet a Ground Zeroes-szal? Az amúgy kevés jártasságot igénylő történelemismeret szempontjából eme esemény a Peace Walker után játszódik, Big Boss-szal a főszerepben. Itt – még – nincs Solid Snake, csak Naked. Sőt, a Phantom Painben is BB lesz a főhős az első videóból kiindulva. Vagy nem, és eljátsszák ugyanazt, mint a MGS 2 esetében. Mindegy, haladjunk…
Egy küldetés? Nana!
NEM egy küldetés van. Egy helyszín van, igen – de több feladatot is megoldhatunk. Az nem mindegy, hogy milyen értékeléssel jutunk végig mindenen, hiszen a százalék akkor emelkedik a leginkább, ha sikerül S rangot kapnunk a végén. Mivel lehet S rangot elérni? Egyszerű: legyünk pokolian gyorsak, illetve az ellenfeleket ne öljük meg, csak hatástalanítsuk… lehetőleg úgy, hogy minél kevesebb alkalommal (vagy még inkább egyszer sem?) vesznek minket észre.
De a felszín mögött több rejlik. Persze, első alkalommal túszt kell menteni, de aztán lassan, de fokozatosan kinyílik számunkra a könyv: egy bizonyos VIP ember megmentése mondjuk – ő lenne Kojima, aki ezután a menüben folyamatosan belepörget a menübe, haláli megoldás, ahogy berakatta magát játékába -, de akár arra is ráhajthatunk, hogy a térképen MINDENKIT hatástalanítunk/megölünk.
Ilyesmit is díjaz ugyanis a Ground Zeroes: folyamatosan szórni fogja számunkra a megnyitható hangklipeket, a fegyvereket, amellyel játszathatja magát. A feltételes mód nem véletlen: vegyük figyelembe, hogy egy bázison fogunk állandóan kavarogni – hosszabb távon (ismét feltételes mód jön!) unalmassá válhat.
Rövid?
Egy bizonyos értelemben igen, a játék rövid. Akkor, ha a csak és kizárólag a főküldetés megoldására megyünk. De ez három értelemben véve is rossz húzás:
– a speedrunban nincs sok élvezet, csak akkor, ha már direkt erre törekszünk – a tíz perc alatti tempó nem lehetetlen;
– ezzel teljes mértékben elveszti önnön magát a franchise védjegyeinek jelenléte;
– a százalékot ezzel szinte alig mozdítjuk el.
Ha a cél a 100%, azaz a teljes kimaxolás, akkor bátran mondhatom: jó 7-8 óra minimum kell ehhez. Tapasztalat, láttam az Xbox One-os verzióból (igen: multiplaform cím, amely a korábbi generációt is betámadta!) egy streamet: a srác itteni idő szerint reggel kezdett, délután még mindig tolta. És nem nagyon tartott szünetet közben! Úgyhogy ebben a tekintetben mégis van tartalom a Ground Zeroes-ban, de itt válik el a felületesen játszók csoportja a kitartó maximalistáktól, akik többnyire MGS-fanatikusok is egyben.
Szót ejtettem az Xbox One verzióról, amelyben egy másik exkluzív küldetés van a PS4-eshez képest. A Microsoft konzoljain a Jamais Vu nevű küldetés keretein belül Raiden kerül kezeink közé, de a Sony adaptációkon – Kojima bevallotta: elsősorban PS4-es játék ez, eme porton volt a hangsúly – a Deja Vu feladatban elevenedhetnek fel emlékek. Szép megoldás, de helycserés támadás is volt már: a legújabb update ugyanis ingyenesen elérhetővé tette a másik küldetést. Nyugodtan érdemes meglesni.
Technológiai mestermű
Egy újabb indok, amely miatt ilyen formátumban piacra került a Ground Zeroes, az nem más, mint maga a FOX Engine. Jó, azért valamilyen mértékben csalafintaság áll fenn: nem ebben a játékban debütált ugyanis a motor, hanem a Pro Evolution Soccer 2014-ben. De várjunk csak, az nem jelent meg a kurrens-gen gépekre! Szóval PS4-en a FOX itt vette fel először a kesztyűt – de még hogy!
Valami kegyetlen, ahogy a Ground Zeroes kinéz. A konzol élettartamának elején – még ki nem használván a PlayStation 4 képességeit – egy ennyire látványos játékkal előállni nem bűn. A játék elején érdemes megállni egy pár percre. Mivel első alkalommal megyünk körülnézni, nem számít az a pár extra perc – érdemes megnézni, mennyire jól kidolgozott fényhatások, illetve mekkora látótávolság vár bennünket.
Nem kizárólag ezt nevezném minőséginek, hanem az ellenfelek AI-ját is! Nem buták, annyi szent: keverik az agresszív hozzáállást az okos elhelyezkedéssel, nem restek lerohanni minket, ha elbújunk. (Profibb játékosoknak ajánlom az észrevétel utáni bullet time kikapcsolását!) Ne nagyon vegyenek észre, mert egyrészt bezavar a riasztó, másrészt erősítést is hívhatnak. Ha mindenkit ki akarunk fektetni, akkor ezen állhat a küldetésünk is akár. Nem ejtettem még szót a hangokról és a zenéről – más szólaltatja meg Big Boss-t, de Kiefer Sutherland is passzol hősünkhöz. Paz és Chico is jó hangokkal lett megáldva. Ha valami sosem volt negatívum a MGS játékokban, az egyértelműen az audio, erre nem is kell több szót fecsérelnem.
Az eddigi legjobb PS4 PS Plus cím!
Nem csak egy tech demó ez, hanem annál több. A fanatikusok pedig már tűkön ülve várják a Phantom Pain megjelenését – nem is csoda, hiszen egy ölég komoly cliffhangert kapunk a végén, a stáblista alatti párbeszéddel megfűszerezve. Skull Face, jövünk!
-V-
Pro:
– A FOX Engine – ha ennyit tud most, mi lesz később!?
– Hű a hagyományaihoz
– Komplexebb, mint hinnénk
Kontra:
– Kicsit rövidnek tűnik első látásra
– Egy helyszínen sok küldetés – ne egyszerre játsszuk!
– Az a cliffhanger, bakker…
Metal Gear Solid V: Ground Zeroes
Játékmenet - 9.4
Grafika - 9.2
Sztori - 9.4
Zene/audio - 9.8
Játékidő - 5.1
8.6
KIVÁLÓ
Nem csak egy tech demó ez, hanem annál több. A fanatikusok pedig már tűkön ülve várják a Phantom Pain megjelenését - nem is csoda, hiszen egy ölég komoly cliffhangert kapunk a végén, a stáblista alatti párbeszéddel megfűszerezve. Skull Face, jövünk!