2012 egyik kellemes meglepetésének tartottam a Transformers franchise akkori legújabb tagját, a Fall of Cybertron-t. A High Moon Studios a Dark of the Moon című rész után hazatalált, s nem is volt olyan rossz a FoC. Ezután a Deadpool elkészültekor kirúgtak 40 embert, majd rájuk bízták a CoD: Advanced Warfare PS3/X360-as fejlesztését… Miközben az Activision az Edge of Reality kezébe adta a kulcsot.
Kezdjük ott, hogy elfogult vagyok továbbra is a franchise iránt. Ezt félretéve viszont meg kell mondanom: ebben a játékban abszolút volt potenciál, amit a fejlesztők nem nagyon aknáztak ki. Hozzá kell rögvest tennem, hogy ők több portot készítettek, mint játékot. Pedig a PS4-es F2P Loadout egész kellemes lett… Mégis mi történt?
Filmkiegészítés
Egyértelmű, hogy mi volt az Activision célja: a pénz. Mivel, ugye, a közelmúltban jelent meg a legújabb alakváltós film a mozikban, az Acti képletes szemei előtt a pénzeszsákok minél nagyobb formátumot szerettek volna ölteni… Konkrétan ezért készült el ez a játék megérzéseim szerint.
Hogyan kapcsolódik a filmhez? Ez kicsit bonyolult magyarázat lesz, de igyekszem érthetően megfogalmazni: az Age of Extinction-nel egyidőben játszódik, ám egy másik idősíkon, a játék egy másik része pedig a Fall of Cybertron történései előtt zajlanak le. Bonyolult? Az, de ez nem nagyon lesz érdekes, mivel a történetet nem neveznem nagy was-ist-dasnak. A rajongók igen, értékelni fogják, de amúgy kusza, meg kell vallani az igazat.
Az autobotok a Földön az épp becsapódott meteort vizsgálnák, de a Lockdown névre hallgató fejvadász elhappolja a Dark Sparkot, amely a hatalom mellett az univerzum uralmának képességét biztosíthatja, ha rossz kezekbe kerül. Lockdown lelép, vágás, War of Cybertron idősík, az álcák keresik a Dark Spark-ot. Meglelik, de az ajtó mögött két autobot leledzik, akik, naná, elveszik a rosszfiúktól. Na, ez az oda-vissza meccs megy egy jó ideig – nem nagyon lőném le a poént a történet szempontjából, de Lockdown nagyobb szerepet kap a vége felé, és akkor keverjük bele az első generációs alakváltókat is. Káosz, de kis odafigyeléssel érthető lehet. (Rajongók kifejezetten előnyben).
Technikailag öregecske
2014-et írunk. Talán már ideje volna az Unreal Engine 3-at (amely idén már nyolcéves, könyörgöm!) lecserélni a 4-es iterációra. Azért néhol már látható az idő vasfoga a Rise of the Dark Spark-on is. Vannak egészen jól kinéző helyszínek, viszont úgy tűnik, hogy azért ennél a PlayStation 4 sokkal többet tudna megvalósítani! (Zárójelben megjegyzem: a PC-s verzió pedig olyan mértékben konzolport, hogy a játék mindenhol az Xbox kontroller gombjait írja ki elsőnek… Azért ez már nevezhető trehányságnak.) A látótávolsággal nincsen baj, a karakterek kinézete is abszolút rendben volna, csak az a helyzet, hogy néhol igencsak átmegyünk cső-TPS-be.
Átlagos
Persze, ezúttal is irányításunk alá vonhatunk mindkét térfélről robotokat, de valahogy nincs meg benne az a csillogás, ami kiemelkedővé tenné. Átalakulhatunk – ez mondjuk komoly, hogy egy sebességes autó lehetünk! -, válthatunk fegyverek és képességek között, teljesíthetünk kihívásokat, viszont tényleg átmegy egy kicsit monotonba egy idő után.
Vagy idegesítőbe. Hiába kitűnő a szinkrongárda, a sima ellenfelek 3-4 hangfile-ból álló megszólalásai nagyon, NAGYON hamar elkezdenek ismétlődni. Ez csaták közben már arra késztetett, hogy csakazértis vállaljak be egy kicsit agresszívabb játékot, amelytől gyorsan elfogyott az amúgy regenerálódó pajzsom. Ha az elfogy, akkor bizony nagyon gyorsan ledarálnak minket – az Energonkockák beosztása fontos! Ha egy ellenfél ejt egyet, jegyezzük meg hollétüket. Kellhetnek majd.
Persze ettől még nem tűnik olyan jónak a RotDS. Például volt olyan, hogy sikerült a bossfightok során egy helyben megállítani az ellenfelemet, akit lekaptam messziről. Nem triggereltem az ő támadását, úgyhogy gyorsan elragadtam a fél életerejét. Ja, olyan is volt, hogy egy katonát úgy felrobbantottam, hogy átesett a padlón.
Unaloműzőnek
Ha meg tudjuk szokni a checkpointos rendszert (legalább nem kell az egész pályát újrakezdeni hibázás esetén…), az idegesítő ellenfélhangokat, akkor egyszeri próbálkozásra ajánlom eme játékot. Persze csak akkor, ha kb. 15 eurós árcímkével értékesítik. Annyit ez megér, de többet nem nagyon. Ez a multicím nem lesz a PS4 húzóereje.
-V-
Pro:
+ A legtöbb szinkronhang nagyon el van találva
+ Néhány karakter feldobja itt-ott a játékot
+ El lehet vele szórakozni…
Kontra:
– …de meddig?
– Nem nagy szám úgy az egész játék
– A történet nehezen értelmezhető
Kiadó: Activision
Fejlesztő: Edge of Reality
Stílus: 3D, Action, Third-Person,
Kiadás: 2014 Június 24