Rengeteg víz folyt le a Dunán, amióta létezik a Giana Sisters franchise. Talán az egyik legkaotikusabb elnevezésről beszélhetünk, amelyet nem kisebb cég, mint a Nintendo kívánt eltüntetni láb alól. Nem sikerült nekik, így végül a nővérkék visszatértek – igaz, kellett egy év a PS4 megjelenése óta, hogy a 2012-es Twisted Dreams-et átportolják ide…
Akkor egy kis históriával kezdeném regém…
Tehát az eredeti Giana Sisters 1987-ben jelent meg a Time Warp fejlesztésében Commodore 64-re, Amigára, Atari ST-re és Amstrad CPC-re. Gyémántokat gyűjötgetve Gianának a célja az, hogy a 32 rémálom pályáján végigérve magához térjen, megtalálván testvérét, Mariát.
Mario-klón!?
Már a 32 pálya is feltűnő lehet, de konkrétan a legelső pálya a Super Mario Bros. legendás első pályájának layoutját rekreálta. Persze, azért itt több pickup volt (pl. hőkövető lövés), de a Nintendo szelet kapott és igyekezett a fejlesztőket megállítani abban, hogy eladják terméküket – végül a német urak a folytatást átalakították futurisztikussá, így született meg a Hard’n’Heavy 1989 folyamán.
2009-ben jelent meg a Giana Sisters DS a Nintendo DS-re, majd a Black Forest Games készítette el a Twisted Dreams-et, amely az eredeti zeneíró Chris Hülsbeck zenéit is tartalmazza. De milyen is lett eme rész?
Oda-vissza
Na, azért a Twisted Dreams már messze eltért a Nintendo klasszikusától. Persze, azért a gyémántgyűjtögetősdi ezúttal is felüti a fejét, de már abszolút saját lábán áll minden. És ez jó is – a Kickstarteren kezdődött Project Giana finalizációja a PS4-en újabb remek addíció lehetne (igen, feltételes mód!), ha nem lenne RÖVID.
Igen, így az elején kimondom: rövid a játék és nem, ezen nem segít a többfajta játékmód (time attack, hardcore, über hardcore – legutóbbinál egy halál után az egész játékot lehet újrakezdeni), egyszerűen az a 23 pálya kevés! Illett volna az eredeti után itt is azért legalább 30 szintet létrehozni, mert bizony akár együltében végigtolhatjuk a játékot, ami ugye nem jó ómen.
De ez nem jelenti azt, hogy a játékmenet csapnivaló lenne. Éppen ellenkezőleg; a GS:TD egyszerű-de-nagyszerű módszerrel veszi le a régi stílusok kedvelőit képletes lábaikról. Szóval adott a két testvér, akik azért már a pubertást megütötték – megint egy álomban vagyunk, megint elválasztva egymástól, ám belép egy érdekes mechanika.
Bármikor válthatunk Giana két álomstílusa között. Az egyik az édi-bédi, tündi-bündi világba visz el bennünket, a másik pedig a darkosabb, már-már szemöldököket felvonó stílust alkalmazó rémálomba taszít. A kettő között nem kizárólag a vizuális eltérés szemlélhető meg, ugyanis a zene is változik! Egy dallam, de két hangszerelés, számomra nagyon tetszik ez az ötlet.
Opcionális-e ez a váltás? Nem. Kötelező, ugyanis egyszerűen elengedhetetlen lesz, hogy cserélgessünk, mert még a gyémántok is máshol lelhetőek fel a két dimenzióban! Aki maximalista, az bizony értékelni fogja a játék eme aspektusát, hiszen artworköket is megnyithatunk a pályákon szerte-széjjel eldugva.
De még mindig van különbség a két Giana között! A sötétebb leányzó a falakról és ellenfelekről pattan le, míg a pinknyálas a levegőbe is száll, ha úgy kívánjuk. Ezeket a képességeket a néhol fel-feltűnő bossfightokban is ki kell használni, de ezekkel nem lesz sok gondunk.
Korrekt
A játék mint mondottam kellemes szórakozást nyújt. Lazán bele lehet nyomni 4 órát a végigjátszásba, de a maximalisták ennek másfélszeresét is kihozhatják (vagy még többet, ha nem akarnak meghalni a pályák során, mert a játék bizony könyörtelenül regisztrálja az elhalálozások számát is!) belőle.
A korrekt játékmenetet remekül alátámasztja a látványvilág kidolgozottsága, viszont a zenékre sem lesz panaszunk. Nekem mondjuk már-már zavaró volt Giana hangja, persze ez abszolút szubjektív… igaz, én hallottam már rosszabb hangokat is, de ezt nem nagyon bírtam sokáig… 🙂
Úgyhogy azt mondom, hogy a PS4 bár egy újabb oldalnézetes platformerrel bővült, de nem nevezném a legjobbak egyikének rövidsége miatt. De már csak a franchise története miatt is érdemes utánajárni annak, hogy mire számíthatunk. Mivel egy német termékről beszélünk, a precízió szerencsére jelen van, az irányítás rendben van, szóval tényleg többnyire csak a hossz okozhat gondot.
-V-
Pro:
+ Egyszerű és precíz játékmenet
+ Maximalistáknak hardcore módok
+ Király ötlet a két dimenzió
Kontra:
– Rövidke
– Sokadik PS4 platformer
– Giana hangja idegesítő
Kiadó: Black Forest Games
Fejlesztő: Black Forest Games
Stílus: akció, platform, 2D
Megjelenés: 2014 december