TESZT – Mindenképp szót kell ejtsünk a Play Station 4 egyik nyitócíméről, a Knackről. Ha valaha egy percre is lekötött a Crash Bandicoot, vagy később a Rachet & Clank, feltétlenül próbáld ki a jelen generáció 2013-ban kiadott gyöngyszemét. Ha pedig az előbb említett címek közül hiányolod valamelyiket és még nincs meg a Knack, akkor pedig keverj le magadnak egy atyait és indulj a boltba.
Jobb, ha az elején leszögezzük, a játék valószínűleg nem jöhetett volna létre, ha nem létezik Mark Cerny. Akik annyira nem járatosak abban, hogy egy névhez játékokat tudjanak kötni, íme néhány cím az úr munkásságából: Crash Bandicoot, Spyro the dragon, Rachet & Clank, Jak and Daxter, Uncharted. A maguk stílusában mind AAA-s címek, a gyerekek és az örök gyerekek kedvencei. A Knack szintén ilyen magasságokba igyekszik és úgy látszik, pillanatnyilag megugorja a lécet, nem túl magabiztosan, nem kilométerekkel, de rezgés nélkül.
Knack, Knack!
A sztori az egyszerűbbek közé tartozik, de azt hiszem, ez teljes mértékben megbocsájtható egy alapból ifjabb gamerek számára készült játéknak. A kicsit távolabbi jövőben járunk, a Földet megtámadták a goblinok, azonnali védekezésre, jobb esetben ellentámadásra van szükség.
Egy rögtönzött kríziscsoportban összeülnek a nagy koponyák, hogy megvitassák a következő lépést. Itt találkozunk először a professzorral, Doctor Vargas-szal, Knack alkotójával. A prof régebben archeológusként tengette napjait, amikor egy rég eltűnt civilizáció nyomait fedezte fel. Több expedíció után, ahol csak haszontalan köveket talált, egyszer belebotlott egy sokkal érdekesebb tárgyba, egy energiamagba.
Ezt tanulmányozva a haszontalan kövek életre keltek, a mag köré rendeződtek és létrejött Knack. Vargas pedig a fentebb említett válságstáb gyűlésén mutatja be a közönségnek a legújabb felfedezését. A kis lény a közönség elé lépve bemutatja erejét, gyorsaságát és különleges képességeit. Itt kapjuk először meg az irányítást és bár a jelenet egy teljesen letisztult, egyszerű laboratóriumban játszódik, mégis egész lenyűgöző a látvány.
Egyszerűen lebilincselő
Ezzel a két szóval lehetne leírni az egész játékot. Látvány és haladás tekintetében az egyszerűség járja át a Knack minden porcikáját, ebből fakadóan iszonyatosan addiktív. Még egy pálya, még egy, na még csak ez a szakasz és így tovább, könnyen magába szív a világa.
Viszont ami miatt a leginkább bele lehet szeretni, az a szuperaranyos főszereplő. Ő nem az a fajta, akivel azonosulni lehet, sokkal inkább egy kedves játszótárs, a Föld megmentője. Legfontosabb, elengedhetetlen, játékmenetet segítő képessége az, hogy képes az ősi relikviák megtalálása révén változtatni a méretét. Alap méretben nem nagyobb egy átlagos mosógépnél, közepes mérete nagyjából egyenlő egy ruhásszekrénnyel, míg legnagyobb terjedelme vetekszik egy emeletes családi házéval.
Ezeket a relikviákat nem csak a mérete változtatására tudja használni, időnként, ha szükséges, lemerült akkumulátorokba tud újra életet vinni ám ez a mérete csökkenésével jár együtt. A darabkák létén kívül egy másik elengedhetetlen gyűjtenivaló is akad, az úgy nevezett sunstone-ok, amik a speciális képességek töltését biztosítják. Ezeknek köszönhetően a kis vödörfejű hősünk képes tornádót gerjeszteni maga köré, energialöketet generálni és egyszerre akár három goblint lelőni, mindezt persze a relikviák segítségével.
Kő kövön nem marad…
A spoilerek elkerülése végett nem is részletezném tovább se a sztorit se Knack többi képességét (van dögivel), ez tényleg az a játék, amit látni kell. Térjünk át inkább egy rövid technikai elemzésre, ami a Play Station 4 technikai képességeit hivatott bemutatni.
Hősünk alkotóelemei nem egybefüggő blokkok, ami fix, az a lefelé fordított papírkosár-szerű fej és a gömb alakú energiamag. Ezeken kívül minden apró darabka egy különálló kavicsnak tekinthető, amik sérülés esetén szinte kirobbannak a testből és szétszóródnak a közelben, az ütés irányának és erejének megfelelően, teszik mindezt méretarányosan. Tehát, ha Knack éppen óriási méretet ölt, úgy egy nagyobb vagy végzetes sérülés esetén akár több ezer darabka szóródik széjjel egyszerre, íme egy játék, amiben még meghalni is látványos.
Szakértők szerint ez a látvány még csak a PS 4 előszobája, ahogy a programozók keze idővel majd hozzászokik a jelen generációhoz, úgy még ennél sokkal látványosabb robbanásoknak, effekteknek is szemtanúi lehetünk a későbbiekben (személy szerint erre kifejezetten kíváncsi leszek a Just Cause 3-ban).
Óriási-apró öröm
Mindent összevetve a Knack szerintem nagyon is jól sikerült, kifejezetten barátságos játék, kellemesen csalódtam benne. Remélhetőleg a folytatásról sem felejtkezik el a Sony és tovább kísérhetjük alapból kis barátunkat egy következő kalandban is. Úgy gondolom, hogy Cerny úr sem az a fajta aki abbahagyta bármelyik fentebb említett sorozatát az első rész után, a fogadtatás ellenére sem.
– Dazo911 –
Pro:
+ Látványos környezet
+ Gyermekbarát
+ Stílusában gyönyörű grafika
Kontra:
– Idővel monotonná válhat
– Felesleges átvezetők
– Jelentős méretváltozás csak szakaszonként
Kiadó: Sony
Fejlesztő: SCE Japan Studio
Stílus: Platformer, Beat ’em up
Megjelenés: 2013 November 29
Knack
Játékmenet - 7.5
Grafika - 8.2
Sztori - 7.9
Zene/audio - 7.8
Hangulat - 8.1
7.9
JÓ
Mindent összevetve a Knack szerintem nagyon is jól sikerült, kifejezetten barátságos játék, kellemesen csalódtam benne. Remélhetőleg a folytatásról sem felejtkezik el a Sony és tovább kísérhetjük alapból kis barátunkat egy következő kalandban is. Úgy gondolom, hogy Cerny úr sem az a fajta aki abbahagyta bármelyik fentebb említett sorozatát az első rész után, a fogadtatás ellenére sem.