TESZT – Két kör. Három kör. Öt kör. Koptatom az aszfalton gumijaimat és élvezem – a Project CARS éppen azt kínálja, amit mostanság nem sok játék teszi meg: tiszta, mindenféle power upoktól és kütyüktől mentes autóversenyzést, amelyben ráadásul az AI is nagyon a helyén van. És ami a legszebb: bárki elkezdheti…
Amikor az első videók érkeztek a menürendszertől, attól tartottam, hogy ez kicsit bonyolult lesz – éppen az ellenkezője jött be: picit szokatlan a… hm, talán épp a Windows Metro designjára hajazó szisztéma, de amint belejöttem, már rutinból navigáltam pontról pontra.
Nordschleife
Karrier, szóló, online, driver network, garázs, profil – mindegyik alatt ott figyel néhány kisebb pont. Van itt tartalom bőven (ráadásul havonta ingyen DLC-ket is dobálni fog a Slightly Mad Studios, csak hogy még több órát invesztáljunk virtuális karrierünkbe!): autók, pályák tömkelege várja, hogy uralkodjunk rajtuk és felettük.
Monza, Bathurst, Brands Hatch, Brno, Barcelona, Spa, Zhuhai, Watkins Glen, Silverstone, Snetterton – és akkor még alig soroltam fel a negyedét, sőt… ráadásul több pályának van kisebb/rövidebb változata, amelyet kisebb versenykategóriában használnak. Ezeket mind megtanulni nem kevés idő – na ja, hibázás: egyetlen kis elfékezés is elég ahhoz, hogy öt-hat helyet hátrébb essünk a versenyben, mert az AI kegyetlen.
Néhol lehetetlen módon próbálkozik beelőzésekkel, de cserébe néha a gép is produkál pár szép piruettet. Egyszer Monzában az utolsó helyről (20 fős mezőnyben) hat kör alatt a nyolcadik helyre hoztam fel magam egy LMP1-es kocsival. Előttem ketten viaskodtak, az egyikük elfékezi az első sikánt, a másikuk meg lepördül a sóderba – életszerű nagyon. Itt tényleg érzékelhető, hogy azért a Slightly Mad Studios figyelt arra, hogy reálisabb legyen, mint minden, amit eddig láthattunk.
Ha már felhoztam az LMP1-et, akkor néhány ízelítőként felsorolt kategória: gokartok (ebből van 125 és 250 köbcentis), utcai autó, GT4, GT3 kategória, A csoportos, stock, történelmi autók (többek között az egyik klasszikus „kutyacsont” Ford Escort Mk1!), TransAm, Formula autók (!), DTM – rengeteg, rengeteg, leírhatatlanul sok. És mindegyik máshogy viselkedik – például egy BMW 1 M Coupe tuti megbillen féktávon és noszogatni kell, hogy leforduljon, de például egy Pagani Zonda keményen beleharap az aszfaltba és erősen kifordul, de cserébe figyelni kell, hogy ne legyen gumiégetés, mert bizony a korai, kövér gázadást bünteti és rosszabb esetben megforgat!
Zolder
A Project CARS kegyetlenül számontart mindent, mire fókuszáltunk (verseny/időmérő/fejlesztés), mi a kedvenc autónk, pályánk, hogyan teljesítettünk online, milyen átlagpozíciónk volt, milyen online reputációnk van… de a karrierünk során is egy raklapnyi díjat zsebelhetünk be, sőt, még a meghívók alatt is vannak eredmények, amik között van olyan is, hogy teljesítsünk X kört vagy versenyt a karrier módban, de a bajnokságokat is díjazza. Nem túlzok, ha azt mondom, hogy az összes Accolade eléréséhez lazán két számjegynyi órát (ha nem három az!!!) eltölthetünk a játékban. Maximalistáknak ajánlott. A legjobb pillanatainkat szintén a Driver Network alatt nézhetjük meg.
A garázsunk is részletes. Minden egyes autóról megtudhatunk fontos részleteket, de a beállításokat is itt hajthatjuk végre – természetesen finomhangolásaink elmenthetőek, így később is borotválhatjuk a tizedeket a legjobb körünkből, ha esetleg tennivalónk akadna játék közben.
Spa
Már a játék legelején is három opciót kínálnak nekünk: amatőr-közepes-profi, de később a beállításokban testreszabhatjuk a segítségeinket -így aztán tényleg mindenki nekieshet a Project CARS-nak! Kormányzási rásegítés, fékrásegítő, helyes ív felfestése, ABS… de a sérüléseket is beállíthatjuk, a gumikopást, az üzemanyag használatát, de még a büntetéseket is. Ha akarjuk, árkád, ha akarjuk, szimulátor.
Aki szeretné törni az autókat, megteheti, aki csak vizuálisan bontaná le Fordja orrát, szintén lehetősége van rá. A HUD és a kameraállások is beállíthatóak – ha túl közelinek tűnik például a bukósisakból a nézet (ilyen is van, nem csak műszerfalas!), akkor be lehet hangolni. 7 nézet van: lökhárító, motorháztető, tető, hátsó, műszerfal, bukósisak, hátsó utas – a legutolsó fura, de mivel nem kötelező, így jó, hogy van. Ilyen finomhangolást nem is tudom, mikor láttam más játékban, hogy még a nézeteket és a bukósisak helyes ív felé tekintését is be lehet állítani. Eszméletlen.
Milyen a pályán?
Na, akkor a lényeg, amire mindenki várt. A játék fizikája fenomenálisnak tűnik. Persze a karriermódnál nem biztos, hogy érdemes egyből LMP1-es kocsikkal kezdeni, mert könnyen lerepülhetünk az útról – de ez is megemlítendő: bárhol elkezdhetjük. A gokart is jó kiindulópont, de mondjuk a GT3-as aszfaltszaggatók is. (és nincsen XP-s, megnyitogatós rendszer, kellemes frissítés, bár talán valami történetes megoldás opcionálisan jól jöhetett volna, de mondjuk ez szubjektív vélemény…)
És tényleg, ahogy pumpáljuk az órákat, a köröket, úgy alakul ki bennünk a készség, hogy minél finomabban vezessük az általunk uralt járművet – lassan, de biztosan megfigyelhető lesz, hogy az eleinte megtörténő hibákból inkább szép előzések és győzelmek lesznek. Ha bekapcsoltuk a teljes sérülési modellt, akkor rongyosra ápolhatjuk bármelyik autót – érdemes megnézni, mit hozott össze a Slightly Mad.
Itt bizony keményen kell vezetni – felejtsük el a driftelést, a gázadást kanyar közben és a versenytársaink kipöckölését, mert büntet – vagy az autónk törik, vagy az időnk lesz kellően jó az utolsó helyhez, vagy egyszerűen kizár a versenyből, mert már ötödször rongyoltunk át azon a sikánon. S közben lemegy a nap és már zúzunk az éjszakában. Napszakváltásból is jeles. A játék olyan nehéz és olyan realisztikus, amilyennek mi akarjuk: igazi versenyzők biztosan mindent kapásból maximumra és realisztikusra csavarnak, hogy kézi váltó, motor beindítás és minden tényleg rájuk háruljon. Nyugodtan! Szimulátorként tökéletesen megállja a helyét a Project CARS. És online? Ott is – ez is egy közösségi játék lesz, de másképp, mint a DriveClub. És itt működnek a szerverek, illetve nincsen ingyen PS Plus verzió… 😛
Hibák?
Nekem picit zavaró volt a tutorial asszonyka hangja, de nem mindenkinek jön be a nagymami főztje. Ez talán a legkisebb gondja a játéknak. A külsős nézetnél nekem itt-ott fura volt némely járgány – a színek eléggé tükröződni tudnak, de ez nem sokat von le a látványból. A játék kegyetlenül szép. Az autók olyan durván vannak kidolgozva, amely egy új mércét üt meg. Hogyan szólnak? Na, ebben is parádés. Így kell a verdáknak szólnia.
Vétel
Rövid leszek: bár talán hiányzik egy tényleges sztori a játékból és a külső nézet zavaró lehet itt-ott, ez AZ autós játék. A GT7-nek nehéz dolga lesz ezt felülmúlni. Ajánlom.
-V-
Pro:
+ Durva kínálat autókból és pályákból
+ Hihetetlenül kidolgozott audiovizuálisan
+ Bárki és bárhol elkezdheti (karrier is)
Kontra:
– Elsőre kusza kezelőfelület, brutálisan sok lehetőséggel
– Némely autó kicsit zavaróan tükröződik
– A tutorial néni hangja
Kiadó: Namco Bandai
Fejlesztő: Slightly Mad Studios
Stílus: Autóverseny, autószimuláció
Megjelenés: 2015, május 6
Project CARS
Játékmenet - 8.5
Grafika - 9.5
Zene/audio - 9
Fizika - 10
Hangulat - 8.5
9.1
SZÉDÜLETES
A Project CARS egy minőségi játék lett. Mindenféle körítés nélkül azt kínálja, aminek lennie kell: egy ízletes autós szimulátor, amely messze túlmutat a DriveClub-on. Te jössz, Kaz Yamauchi - lássuk, milyen lesz majd a GT7!