TESZT – „Ejnye-bejnye” az egyik részről, „le a kalappal” a másikról. A Konami 3 évvel később kezdte el a focis játékok gyártását (1996), mint az Electronic Arts (1993), de csak a Pro Evolution Soccer 2016 üti meg azt a mércét, amit a Fifa évről évre feljebb és feljebb tesz. Az idei év eddig a PES tábornak kedvez, ugyanis a Konami 1 héttel a Fifa megjelenése előtt dobta a piacra a játékot.
Leszögezném, még itt az elején, hogy világ életemben az EA Sports játékát favorizáltam, viszont minden egyes évben kipróbáltam az éppen aktuális PES játékot is, és mostanra tudom elmondani azt, hogy igen, a PES 2016 megüti a mércét, a Konami nagyon eltalálta a dolgot, de egy 19 éves „foci szimulátor” tapasztalattal rendelkező Konaminál megkérdőjelezhető, mit tudott eddig nyújtani a gamereknek a Fifa, amit a Pro Evolution Soccer nem tudott? Az idei rész után lehet azt kérdezzük majd, mit tudott adni a PES, amit a Fifa nem?
Konami jogok
Amit még mindig nagyon hiányolok a PES 2016-ból, az a Bundesliga, hiszen csak a FIFA kapta meg a jogot a Német Bundesliga szerepeltetésére a játékban. Ugyan ez elmondható a Barclays Premier League-ről is, ami pedig az Angol elsőszámú liga. BÁR, itt a Konami csak a csapatok névhasználati jogát nem kapta meg, így az Angol csapatok teljesen „fake” csapatneveket kaptak, „fake” címerrel.
A Bundesligáról ez abszolút nem mondható el, és „Egyéb európai csapatok” néven futó kategória alá vett 3 Német csapatot, akiktől megkapta a jogot a szerepeltetéshez.
Már-már fotó realisztikus
Amíg ki nem próbálja az ember a játékot, addig nem fogja elhinni, milyen szintű grafikai kidolgozottság áll a PES mögött. Amit mindenképp ki kell emelni, az a játékosok kidolgozottsága, mert én sem hittem a szememnek, amikor ránéztem néhány „celeb” játékosra „na, nézzük, mit tud az új PES” gondolatmenet alatt. Elképesztő, mintha az ember a valós életben, vagy a TV-n keresztül látná a játékost, tényleg nagyon szép. A legkisebb bőrhibáktól kezdve, a játékosok személyre szabott frizurájukig, mindent-mindent eltalált a Konami. Természetesen nincs minden egyes játékos megjelenése tövéről-hegyére kidolgozva, a kevésbé ismert, vagy egyáltalán nem ismert játékosok kaptak egy Basic kinézetet, más-más fizimiskával, de realisztikus értékekkel, tehát a teljesítménye megfelel a hús-vér focistáéval.
Derült égből villámcsapás
Nincs vége a listának a grafikával, hiszen amitől még realisztikusabb lett a játék –és itt már a játékmenetről beszélünk- az a dinamikus időjárás. Ezt értsük a szó szoros értelmében, hiszen ahogy peregnek a percek, folyik a játékmenet, nem csak az állás változhat, hanem az időjárás is. Mit is jelent ez? Lehet, hogy a mérkőzést hét ágra sütő napsütésben kezdjük, ám, ha éppen egy felhőflotta van a stadion felett, akkor elkezdhet esni az eső. Természetesen ez igaz fordítva is, esőben is kezdhetjük a mérkőzést, majd kitisztulhat az ég, és napsütésben fújhatja le a bíró a mérkőzést. Ugyanakkor játszhatunk ködben is. Természetesen ez mind évszak függő is, hiszen arra is figyeltek a játék készítői, hogy éppen az aktuális évszakban milyen időjárás uralkodik, ez lesz leginkább jellemző a játékban is, ettől aztán ultra realisztikus játékot kapunk.
Még mindig fáj
2014 óta fáj, de azóta nagyon, ugyan is a Pro Evolution Soccer 2014 egyik újítása volt a játékosok mozgásának reformja, ekkor vehettük észre azt, hogy a becsúszás átment brutalitásba. De tényleg, ezt a Konami nagyon nem gondolta át, mert ha megpróbálunk becsúszni, brutális mód lekaszálja a játékosunk az ellenfelet, de a pláne, hogy nem is a labdára irányul a becsúszás, hanem a játékos lábaira, és szinte egy becsúszást sem úszunk meg sárga lap nélkül.
Ez egy öröklött betegség lett a PES-ben, hiszen a Pro Evolution Soccer 2016 a becsúszások tekintetében nem javult.
Thanks GOD, lehet karrierünk
Amint azt a cikk elején említettem, egyik részről „ejnye-bejnye” Konami.. Nos, igen, a Pro Evolution Soccer 2013 óta nem kaptunk értékelhető karrier módot. A PES tábor aztán ki is fejezte nemtetszését a gyártó felé, és a Konami a hatalmas elvárásokkal szemben, a PES 2014 esetében arra eszmélt, hogy a játék forgalma drasztikusan csökkent, hiszen az embereknek karrier mód kellett, és szépen átpártoltak a konkurens játékhoz.
Amúgy maga a karrier mód jelen volt a PES 2014 és PES 2015-ben is, de egy partra vetett bálna képét idézte, hiszen egy erőltetett „karrier” módot kaptunk, ami úgy nézett ki, hogy volt egy naptárunk, amiben az idő előrehaladtával jöttek a mérkőzések. Ezen kívül semmi extra, illetve de, az átigazolások, de az szinte észrevehetetlen volt, mert szörnyen nehézkes, átláthatatlan pókhálót alkotva volt jelen az átigazolási piac.
2 év kellett ahhoz, hogy ezen változtassanak, de megkaptuk. A Pro Evolution Soccer 2016-ban, bár nagyon hajaz a Fifa karrier módjára, mint kinézetileg, mint felépítésileg, de egész élvezhető módon van jelen az átigazolási piac. Kapunk természetesen egy előre betervezett naptárt, a mérkőzésekkel, de ami a plusz a karrier módban, az a játékosok kezelése, hogy az egyes játékos szerződéseket megújíthatjuk vagy akár felbonthatjuk.
Az átigazolási piac tekintetében, természetesen, mint a való életben, itt is, a tárgyalásban lévő klubbal vagy meg tudunk egyezni, vagy nem, ha túl kevés pénzt ajánlunk fel nekik, makacs módon vissza utasítják az ajánlatunkat, és a későbbiek során, megbántódásukat kifejezvén, egy, tőlünk érkező ajánlatot sem fogadnak el többé ugyan azon játékosért, kivéve, ha kifizetünk egy kimagaslóan nagy vételárat. Ahogy a Fifában, itt is találkozunk a „friss átigazolási hírekkel”, ha beérkezik egy mail, akkor a magazin címlapján már megjelennek a pletykák, hogy a szóban forgó játékos esetleg eligazolhat csapatától, vajon miért?
Edző bá, nincs kedvem játszani!
Ez abszolút a Pro Evolution Soccer jellemzője, a 2014-es verzióban láthattuk először, hogy a játékosaink éreznek. Lehet jó és rossz kedvük az adott napon. Az, hogy épp milyen kedvük van, az több dologtól is függ. Első és legmeghatározóbb dolog, az a csapatban nyújtott teljesítménye, hiszen ő maga értékeli a csapatban nyújtott-elért teljesítményét, gondolok itt csatár lévén a gólok száma, védő lévén a sikeres becsúszások, vagy a sikeres szerelések számára, vagy kapus lévén a védések számára. Ha a játékos nem nyújt jó teljesítményt csapatunkban, ezt ő is érzi, és minden mérkőzésen, amikor játékba áll, rossz kedvel, teszi ezt, ez pedig azt eredményezi, hogy az „összértéke” csökkenni fog. (Az összérték rengeteg apró dologból áll össze, pl: sprintsebesség, robbanékonyság, cselezés, szerelés, védés, tehát a „skillek” sokasága adja az összértéket).
A másik meghatározó dolog a játékos aktuális kedvében, az az, hogy te, mint edző, mennyire bízol benne. Úgy tudod a tudtára adni, hogy bízol benne, hogy a legtöbb mérkőzésen helyet kap a kezdő 11-ben, végig játssza a mérkőzéseket, nem cseréled le, ebből ő érezni fogja, hogy bízol benne.
Ha egy játékosnak már nagyon rossz a kedve, és az sem segít rajta, ha minden mérkőzésen kezdő, akkor azzal tudod „jobb kedvre” deríteni, hogy az edzéseken jobban odafigyelsz rá. Külön menüpont található a PES 16-ban az edzéseknek. Teljes mértékben játékosra szabható az edzés, megadható, hogy az egyes játékos éppen milyen edzést végezzen, pl: gyakorolja a passzolást, a védekezést, a támadást, a kapura lövést. Természetesen a személyre szabott edzések ugyan úgy növelni fogják az egyes „skillek” értékét, ahogyan azt az egyes mérkőzéseken nyújtott jó teljesítmény alapján is.
-Blokad-
Pro:
+ Gyönyörűen kidolgozott játékos modellek
+ Gördülékenyebb játékmenet
+ Karrier-mód
Kontra:
– Még mindig kontrolálhatatlan becsúszások
– Bundesliga hiánya
– Gyenge multiplayer
Kiadó: Konami
Fejlesztő: Konami
Stílus: Sport
Megjelenés: 2015. szept. 16.
Pro Evolution Soccer 2016
Játékélmény - 8.8
Grafika - 9.5
Szimuláció - 8.4
Hang/Zene - 9
Hangulat - 8.5
8.8
KIVÁLÓ
Ennyi pozitívum után el kell azt fogadni, hogy a Pro Evolution Soccer 2016 idén megfelel az elvárásoknak, nagyon jól sikerült, profi munka a KONAMI-tól, viszont az a kérdés egyre jobban kezd foglalkoztatni, hogy jövőre maradt-e még valami, amivel ki tudják bővíteni a játékot?