TESZT – Tim Schafer már évtizedek óta a pályán van, de a Broken Age esetében a Kickstarter segítségére volt szüksége, hogy megvalósíthassa a játékot – bár a kért 400 ezer dollárnak közel kilencszeresét rámolták össze, érthetetlen, hogy több, mint egy év kellett az Act 1 után az Act 2 megalkotásához. De milyen is lett a „törött kor”…?
A Double Fine nem nagyon tért el a klasszikus point-and-click műfajtól. Ez remek lépés, hiszen ilyen játékból jó, ha készül egy pár – néha tényleg jól esik egy kicsi szünetet tartani néhány autóversenyes, vagy shooter játék közepette, de itt akár RPG-t is lehetne mondani.
Don’t be shy, be Shay! (bocs…)
A Broken Age-ben két főszereplőnk van. Shay hangja ismerős lehet, ha esetleg nem magyar szinkronnal nézzük A Gyűrűk Urát, ugyanis Elijah Wood kölcsönzi a fiatalember hangját. Vella viszont (akit Masasa Moyo alakít – a Batman: Arkham Origins-ből lehet ismerős Candy-ként) a másik főszereplő, aki ráadásul ellenkező nemű.
Mindkettejüknek külön háttértörténete van: Shay eleinte egy űrhajón hajt végre képzeletbeli, néhol már csöpögősen édi hátterekkel megáldott küldetéseket, amíg Vella egy rituálén venne részt, amelyben – ne kerteljünk – valakit feláldoznának. Persze a kettejük története összekapcsolódik – hogy miként? Nem hiszem, hogy spoilereznem kellene, főleg egy ilyen játékban nem javasolt.
A játékstílus azért kicsit modernizált, hiszen Shay és Vella között bármikor válthatunk – és érdemes is, főleg akkor, ha esetleg elakadnánk, néha én is túlkomplikáltam egy-két puzzle-t, amikor tényleg csak egyszerűen cserélnem kellett volna. Na igen, puzzle-k: látványosak (ez amúgy másra is vonatkozik, erre még vissza fogok térni) és kellőképp a székhez tudnak szegezni. Ez pozitívum? Hogyne. Mondjuk azért volt köztük olyan, amely már-már egy fárasztó szintet ütött meg. Nem azt mondom, hogy rossz, hanem azt, hogy fárasztó – főleg akkor eshet ez meg, ha úttalanul vándorolunk innen oda.
Nyugtalan vándor
Ezzel talán ki is emelném a játéknak talán a legnagyobb problémáját. Néhol egyszerű elveszni. Ez akkor történhet meg, amikor új helyszínen vagyunk. Néhol én magam figyeltem meg másokat, akik vakon ugrottak neki a játéknak, jó, volt köztük finoman szólva érdekes egyének is….
Nincs meg minden alkalommal az a szükséges klikk, ami összekötné a pontokat egymással. De félreértés ne essék, ha az megvan, akkor beindul minden, hiszen Tim Schafer remekül összehozta a sztorit. Ne feledjük, többek között ő volt a Monkey Island játékok mögött is, de magát a Grim Fandango-t is felhoznám – ez ugyebár PS4-en is elérhető már.
De tényleg, az Act 1 után a második félben fokozatosan bonyolódik a szituáció, úgyhogy azt a gatyát fel kell kötni, sőt – talán emiatt vissza is ülünk a TV elé, ha az előző este során abba kellett hagyni a játékot.
Színes
Nekem őszintén szólva bejött a látványvilág. Ahelyett, hogy valami ultrabrutális grafikát hoznának létre, a Double Fine inkább arra ment, hogy a játék kinézete stílusos legyen. Színkavalkádból van bőven, a karakterek kidolgozottságára pedig nincs egy rossz szavam sem. Emlékezetesnek mondanám, ahogy a Broken Age kinéz. Ha valahogy elfelejtenénk, miként is festett képernyőnkön, az audiót egyhamar nem fogjuk: a korábban már említett Wood-Moyo páros mögött a többi karakter is nagyon komoly szinkronnal lett megáldva, amelyet a szintén pazar háttérzenék is megtolnak. Ez igen!
Miért vártunk ennyit?
A jó munkához idő kell, de tényleg nem tudom megérteni, hogy miért kellett 2014 után ennyit várnunk arra, hogy a Double Fine kiadja az Act 2-t, llletve a teljes játék elérhető legyen PS4-re. Csak nem Elijah Wood-ra ment a pénz? Nem értem.
Mindenesetre a Broken Age-et ajánlom, főleg azoknak, akik nem egy SCUMM játékon nőttek fel korábban. Remek sztori, pazar audiovizualitás, korrekt kihívás, csak sajnos mintha néhol elveszne önmagában. Érdemes beszerezni még azon játékosoknak is, akik talán nem nagyon jártasak a point-and-click játékokban. Nem lett egetrengető, de talán azt bátran mondhatom rá, hogy egy korrekt iparosmunka… de annál sajnos semmivel sem több.
-V-
Pro:
+ Művészi audiovizuális kivitelezés
+ A Schafer-zsenialitás itt is tetten érhető
+ Elijah Wood
Kontra:
– Miért kellett ennyit várnunk rá?
– Ennyi pénzből forradalmira számítottunk
– Néhol mintha magára hagyna
Kiadó: Double Fine Entertainment
Fejlesztő: Double Fine Entertainment
Stílus: point’n’click kaland
Megjelenés: 2015, április
Broken Age: The Complete Adventure
Játékmenet - 6.5
Grafika - 8
Történet - 8.5
Zene/Audio - 9.5
Hangulat - 8
8.1
KIVÁLÓ
A PlayStation 4-re kiadott teljes kiadás rendben van, bár érthetetlenül sokáig tartott az Act 2 fejlesztése - a sok pénzből inkább csak füst lett, nem egy lángoló játék. A játék korrekt, de ennél talán többet is ki lehetett volna hozni.