Rókabőr: amikor évente érkezik egy új játék egy franchise történetében

VÉLEMÉNY – Nem sokat kell gondolkodnunk, hogy kapásból három franchise eszünkbe jusson, ami évente, vagy rosszabb esetben két évente biztosan új felvonást kap. Assassin’s Creed. Call of Duty. Battlefield. FIFA. Pro Evolution Soccer. És még sorolhatnánk. Kell-ez nekünk? Jó ez?

Jó, egy kicsit túlzásba estem a két sportjátékkal. Ezekkel kapcsolatban megérthető, hogy a licensz tulajdonosai évente újabb/frissített kiadásokkal jelentkeznek, hogy a roster frissítése, az engine-en végzett módosítások és egyéb technikai újításoknak köszönhetően az adott franchise rajongói a friss évadot is élvezhessék, legyen szó a MotoGP-ről, a Formula 1-ről, vagy akár magáról a futballról, nem is beszélvén a kosárlabdáról. De mi a helyzet a többi műfajjal?

Jó, egy kicsit túlzásba estem a két sportjátékkal. Ezekkel kapcsolatban megérthető, hogy a licensz tulajdonosai évente újabb/frissített kiadásokkal jelentkeznek

Nem mostanában kezdődött!

Így elsőre a Capcom jutott az eszembe, mintha talán ők kezdték volna konzolon ezt az évente kiadunk egy új részt játékot. Megaman. 1987 és 1993 között hat játékot adtak ki. Egy év marad csak ki, az 1989-es.

Aztán a Street Fighter II-vel kezdve ama franchise is legalább két, három, ha nem több verzióban jelenik meg újra – ezt ugye a IV esetében is láthattuk: IV, IV Super, IV Super Arcade, IV Ultra. És ez kérem csak egy cég, és ugye a nyolcvanas, kilencvenes években nem volt még világszerte elterjedt internet, neadjisten, DLC-ket támogató konzolok.

Jó, egy kicsit túlzásba estem a két sportjátékkal. Ezekkel kapcsolatban megérthető, hogy a licensz tulajdonosai évente újabb/frissített kiadásokkal jelentkeznek

Lőni, venni, vici

A komolyabb fordulatszámra való kapcsolás szerintem az előző konzolgenerációnál, a PlayStation 3/Xbox 360 piacra lépésére kezdődött, tehát ha világszerte értendő startot veszünk, akkor 2007-ben: ekkorra már mindkét konzol elérhető lett. Amely játék elindította ezt a nagyobb terű évenkénti kiadást, az bizony a Call of Duty lenne.

Igaz, az első rész 2003-ban jelent meg, de 2005-ben jött a második, 2006-ban a konzol-only harmadik és ugye 2007-ben a Modern Warfare első része. És meg is lehet figyelni, innentől minden évre jött egy CoD felvonás.

Jó, egy kicsit túlzásba estem a két sportjátékkal. Ezekkel kapcsolatban megérthető, hogy a licensz tulajdonosai évente újabb/frissített kiadásokkal jelentkeznek

De nézzünk át az Activisiontől az EA térfelére, ők a Battlefield és a Medal of Honor ágazatokat nyomják komolyabban, vagy nyomták a MoH esetében, ugyanis a 2012-es Warfighter nem volt valami egetrengető, és akkor finom és nőies voltam.

Szóval Battlefield: 2 Modern Combat 2005-ben PS2-re, 2008-ban Bad Company PS3-ra (ez már Frostbite engine-nel!), 2009: 1943 1.5-ös engine-nel, 2011 Battlefield 3, és ugye közben felváltva Medal of Honor 2010-ben és 2012-ben. Mással is sárosak, de ide még visszatérünk.

Jó, egy kicsit túlzásba estem a két sportjátékkal. Ezekkel kapcsolatban megérthető, hogy a licensz tulajdonosai évente újabb/frissített kiadásokkal jelentkeznek

Assassin

A Ubisoft is azért ráállt a sorozatgyártásra az Assassin’s Creeddel, ráadásul – ha figyelembe vesszük a handheld kiadásokat is – már 2007 óta évente dobálnak újabb részeket a közönség elé. Az első fő epizód után a második két évvel következett, aztán ’10 Brotherhood, ’11 Revelations, ’12 III, és ’13-ban már átjöttünk a kurrens-genre a IV Black Flaggel. Eddig 15 játékot lehet megszámolni (megismétlem: 2007 óta), és talán még idén bejön a Chronicles második, indiai fejezete is. Elképesztő.

Jó, egy kicsit túlzásba estem a két sportjátékkal. Ezekkel kapcsolatban megérthető, hogy a licensz tulajdonosai évente újabb/frissített kiadásokkal jelentkeznek

De az Electronic Artsra visszatérvén, ők egy nagyon minimális kihagyással 1997 óta tolják a Need For Speedet. Ekkor jött ki a 2. rész, aztán 2000-ig évente egy rész. 2001 kimarad, aztán a 2002-es Hot Pursuit 2-től 2010-ig, a Hot Pursuit reboot megjelenéséig évente egy fő epizód.

2011-ben Shift 2 Unleashed, de mivel ezzel eltértek az NFS névtől, ezen akár át is ugorhatunk, de ott van helyette a The Run, aztán 2012-ben Most Wanted reboot, 2013-ban pedig itt is már a kurrens-genre jövünk át a Rivalsszal.Kimarad a 2014-es év, de idén pedig újabb NFS rész, ezúttal cím nélkül. Na, ebbe a masszív listába akkor még bele sem vettem a handheld portokat…

Jó, egy kicsit túlzásba estem a két sportjátékkal. Ezekkel kapcsolatban megérthető, hogy a licensz tulajdonosai évente újabb/frissített kiadásokkal jelentkeznek

Túlzás?

Szóval mondtam pár franchise-ot, ami azért elég szembetűnően mutatja, hogy mennyire gyakran is jelentkezik új felvonással. De jó-e ez nekünk? Ha nem szeretnénk, hogy csak egyetlen stúdió dolgozza ki a belét az évenként érkező új résszel, akkor ide elkél egy másik stúdió is napjainkban: ezt az Activision meg is csinálta, akiknek már három fő CoD stúdiójuk van, a kezdeti Infinity Ward-Treyarch páros mellé belépett tavay a Sledgehammer is.

cryengine

Ha már CoD: megemlíthető lenne az engine fejlesztése. Bár IW engine-nek hívják, még mindig tartalmaz az 1999-es id Tech 3-ból elemeket. Abba ne menjünk bele, hogy mikortól új egy engine, de szerintem egy kicsit ezen is érződik, hogy az Activision nem éppen költekező mentalitású etéren.

(A THPS5-öt is hogy kisürgették? Borzasztó lett, és ezek után úgy tűnik, hogy csendben kinyírják a prev-gen portokat.) Ha valakiknek, hát pont nekik lenne pénzük új engine létrehozására. Az EA megcsinálta a DICE-szal, nekik ott a Frostbite. A Crytek is megcsinálta, náluk meg ott figyel a Cryengine. De mindegy, ne menjünk ebbe bele; a CoD többnyire csak azért kelendő, mert egy eSport játék lett – idéntől már hivatalosan is -, hiszen sokan többnyire csak a multiért veszik meg évről évre. Még akkor is, ha a játékmenet egy picit már komolyabban eltért mondjuk a 2007-es Modern Warfare-től.

Jó, egy kicsit túlzásba estem a két sportjátékkal. Ezekkel kapcsolatban megérthető, hogy a licensz tulajdonosai évente újabb/frissített kiadásokkal jelentkeznek

Pénzkidobás?

A gyakori megjelenés szoros határidőkkel jár, az pedig sokszor éppenséggel megsürgetett produktumokat eredményez, amelyből egyenes ágon következik a bugok és optimalizáció hiányának párosa. Gondoljunk csak a tavalyi AssCreed játékra, a Unity-re! Ugye, hogy érződik, hogy ezt az évenkénti dínomdánomot főleg a három nagyobb kiadó, az Acti-EA-Ubi trió nyomja komolyabban?

Ez azért jelent valamit: egyrészt, van nekik sok-sok felesleges pénze (mostanában a Ubisoftnak lesz is, mert most meg ide vásárolja be magát a Vivendi, akik 2013-ban léptek le az általuk létrehozott óriáscégből, az Activision Blizzardból), amit elkölthetnek erre, másrészt pedig még több pénzt akarnak, így a népszerűvé váló játékokból elkerülhetetlenül jön a sok-sok folytatás, amik egyszer véget fognak érni.

ps4pro.eu_Call-of-Duty-Advanced-Warfare_4

Végtelen folyamat

Egyszer megunják a vásárlók ezt szerintem. Persze, akiknek telik rá és érdekli az adott franchise, az úgy is megveszi a játékot season passestül, DLC-stől (na ez meg egy komplett másik téma, egyszer BadSector rám fog egy ilyet bízni) – errefelé ez nem annyira gyakori, bár erről nem mi tehetünk többnyire.

De amíg profitot hoz, és ez a kiadóknak a lényeg, addig nem lesz megállás. De egyszer ebből 1983 lesz. Meg fog ismétlődni a videojátékok krachja. A pénzéhesség miatt megfigyelhető, hogy technikailag nincs sok fejlődés és az alapok több éve ugyanazok tudnak lenni, hiába ugrottunk közben egy konzolgenerációnyit. Amíg az Activisionnek egy rakás pénze van, addig nyomni fogja a Call of Duty-t orrba-szájba.

ps4pro.eu-news-previews-reviews-street-fighter-v-necalli-4

A Capcom, akik ugye veteránok a szakmában, nem nagyon csinálnak ilyet már, sőt, a Street Fighter V-tel kapcsolatban is azt mondják, hogy EGY kiadás lesz, a többi extrát pedig akár csak simán játékkal meg lehet szerezni. Miért? Mert anyagilag már nem királyok.

Egy lázadásra lenne szükség, hogy a kvantitás helyett a kvalitás talajára lépjünk együtt. Mert valljuk be, unalmas évente egy Asssassin’s Creedet és egy Call of Duty-t látni. Ahogy 1978-ban énekelte az azóta legendássá vált néhai Hofi Géza, „Kell egy kis áramszünet, időnként mindenkinek és aztán megint mehet minden tovább…” Próbálj meg lazítani.

-V-

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines - including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)

theGeek TV

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu