ELŐZETES – A hétvége folyamán ketten is tettünk egy próbát a legújabb taktikai, túlélő MMO játék, a The Division bétájával. Ugyan a grafika körül nem kevés megbotránkozás előzte meg a béta verzió kibocsátását, de az emberek még e gondok tükrében sem igen tudták, hogy mit is várhatnak el a játéktól. Mostanáig…
Posztapokalipszis, New York romokban, túlélőbandák, stb., stb. – mindezt eddig is tudtuk a játékról. Ahogy láthattuk már főhősünk hátát is elégszer, amint New York utcáin korzózik a rommá tort autók és romos felhőkarcolók között. És persze láthattuk az összehasonlító képeket, amik megmutatták, miként változott a képi világa a játéknak az E3 óta.
A képeket félretéve, amit igazán vártunk, hogy végre próbára is tehessük a programot. Nem is voltunk restek, Dante és jómagam belevetettük magunkat a játékba. A hétvégi tesztelés után két különböző vélemény alakult ki bennünk, amit most szeretnénk megosztani veletek.
BadSector: “Eh”
Az első dolog, amit fel kellett jegyezzek azután, hogy a cseppet túlegyszerűsített hős generátorban befejeztem a karakterem, hogy attól függetlenül, hogy a játék nem rendelkezik úttörő grafikával, egész szépen mutat konzolon.
Ezek nem azok az E3-as grafikák, amiket kerestek…
Igen, a játék azért némileg csúnyább, mint ahogy az az E3-on bemutatásra került, de azért mégsem annyira, hogy zokogásban kelljen kitörni miatta. Még így is egy egész tisztességes PS4-címnek tituálhatjuk a The Divisiont.
A részletességben nincs hiba, az effektek, a víz és a köd jól mutatnak, az emberi modellek szintén szépek az átvezető videókban.
A helikopterről való leszállást követően menetelünk egyet a bázis felé, keresztül katonai a katonai személyzeten és egyéb területeken ahol fegyvereket és más eszközöket tudunk vásárolni. A fegyverárus része a játéknak a Destiny-re emlékeztetett, de őszintén szólva elég unalmas a design a fegyverek tekintetében. Ritkán látni ennyire kreativitástól mentesen megoldott designt, és ez a differenciálódásra is vonatkozik. Az alap kategorizálása a fegyvereknek a DPS (sebzés per másodperc) ami még elmegy egy MMO-ban, viszont egy kissé együgyű, ha lőfegyverekről van szó.
Ugyanez vonatkozik a karakterek skilljeire is: hiányzik belőle a tényleges kreativitás, a fejlesztők csupán újra felhasználták más RPG-k/MMO-k elemeit.
A bázis túl messze van
A bázisra vezető út egy eléggé unalmas része a játéknak, főként a lineáris menetirány miatt, ami egy MMO-ban azért elég furcsa. Autók vannak mindenütt az apokalipszis sújtotta New York utcáin, ahol félelemtől reszketeg emberekeket láthatunk sétálni. Nem tudom, hogy a Massive Entertainment ad-e majd még NPC-ket a világhoz, de a bétában megismert New York minden volt csak nem életteli. Persze, értem én, hogy a játékban lezajlott események után a vírus kipusztította az embereket, de a csekély számú NPC mégis csak unalmassá teszi a környezetet.
Megkönnyebbülésre szolgált, hogy a bázison kívüli első tűzharc elég jól sikerült. Itt tanulhatjuk meg a harcrendszer alapjait, és a hatékony, mégis egyszerű fedezékrendszert. A mesterséges intelligencia nem mutat semmi újat: az ellenség fedezékbe bújik és próbál onnan tüzelni ránk. Persze előfordulhatnak olyan hülye jelenetek is, hogy egy felfegyverzett fickó baseball ütővel ront neked, miközben te ólmozott szitát csinálsz belőle egy AK47-essel.
Sajnos, amilyen sokat vártam el a The Division-től, amennyire reméltem, hogy felpezsdíti az év elejét, annyire lett egy újabb “Eh” kategóriás játék.
Mivel a The Division egy taktikai MMO, nem vagyok biztos benne, hogy hosszútávon képes lesz olyan szórakoztató lenni a fedezékrendszerrel felvértezett harcrendszere, mint amilyenek az eszevesztett csatározások a Call of Duty-ban, vagy a Destiny-ben.
Miután az első csata lezajlott, megkapjuk az első és egyetlen küldetést a bétában: meg kell mentenünk egy doktornőt, akit elraboltak. A helyzet az, hogy az egész The Division univerzum, az átvezető jelenetek, és maga a küldetés is annyira unalmas és közhelyes volt, hogy totálisan hidegen hagyott, kik is rabolták el, vagy miért.
Az átvezető alatt, a dialógusok szintén laposak és érdektelenek. Mikor végre sikerült megmenteni a dokinőt, és csevegni kezdett a másik, sebesült nővel, aki velem jött a helikopterrel, nem lehetett nem észrevenni, hogy a Massive a két legrondább női karaktert pakolta a játékba, amit én valaha átvezetővideóban láttam.
“Dark Zone”?! Nevezzük “Dork Zone”-nak inkább…
Miután befejeztünk az első küldetést, tehetünk egy próbát a “Dark Zone”-okkal, amik a PVP küzdelmeket teszik lehetővé a játékban. Bár jómagam nem vagyok nagy multis PVP fan, azért a Destiny féle első bétás capture-the-flag mód kapásból lenyűgözött, vagy a még inkább taktikai The Last of Us PVP-zés.
Lineáris korzózás a közhelyek utcáin, “poszt-apokaliptikus” New York, néhány kapucnis polgárral.
Amit viszont itt kapunk, az sem nem adrenalin pumpáló, taktikailag összetett, vagy épp szórakoztató. A legtöbb ember (az “ügynökök”) leginkább a mesterséges intelligenciát pusztítják, hogy az unalmas, cseppet sem változatos loot-okhoz hozzá jussanak. A megszerzett zsákmányt egy helikopterrel küldhetjük vissza a bázisra szabályos időközönként.
Emellett lehet még “rogue agent”-re vadászni (valaki, aki rálőtt játékostársára és így szabad PVP céllá vált), de az unalmas AI lövölde sem jobb, ha pedig egyik sincs, akkor mindenki fejfesztett csirke módjára rohangált, hogy találjon már végre valamit amit lelőhet. Ez volt a legrosszabb multis PVP élmény, amelyben valaha is részem volt!
„Okozz csalódást, hagyj hidegen!” (Ági és fiúk)
Sajnos, amilyen sokat vártam el a The Division-től, amennyire reméltem, hogy felpezsdíti az év elejét, annyire lett egy újabb “Eh” kategóriás játék. (Legalább is ez a béta egyelőre ilyen képet fest.) Lineáris korzózás a közhelyek utcáin, “poszt-apokaliptikus” New York, néhány kapucnis polgárral. Nem épp így jellemeznék egy ígéretes nyitott világú játékot. A fedezékrendszer megfelelő, viszont sajnos egyáltalán nem ad már a programhoz.
A legrosszabb a The Division-ben a PVP rész kidolgozása, amely rávett, hogy még többet játsszam a Destiny-t és a The Last of Us multiplayer-ét. Biztos vagyok benne, hogy nem ez volt a Massive Entertainment célja.
-BadSector-
Amitől jó lehet:
+ Ha jobb MMO/PVP elemek kerülnek a végleges verzióba
+ Ha a sztori jobb lesz, mint ez a sablonos küldetés
+ Ha kevésbé lineáris játéktéren is kavarhatunk
Ami most elég tré:
– Gyenge MMO/PVP részek
– A béta küldetés és sztorirészek dögunalmasak voltak
– Lineáris, repetitív térképek
Kiadó: Ubisoft
Fejlesztő: Massive Entertainment
Stílus: MMO, TPS
Megjelenés: 2016, március 2
Dante: „Ígéretes”
A Massive Entertainment legújabb játéka, a The Division megérkezett, és belecsöppent minket a poszt-apokaliptikus New York utcáiba, ahol a túlélés mellett a közösség összetartásáért is küzdenünk kell… Rengeteg lőszerrel.
A The Division a 2016-os év legmegosztóbb játéka, pedig még meg sem jelent! Közel öt éve áll fejlesztés alatt a Ubisoft berkei között. Szóval öt éve már várakozunk a megjelenésre, és pár nappal ezelőtt végre egy zárt béta verzió keretei között ki is próbálhattuk. Vajon a béta új reményekkel kecsegtet, vagy kétségbeesésbe hajszol minket? A választ itt megtalálod!
A túlélők, ergo a jó dolgok
A Ubisoft elég sok támadást kapott, amikor a játék végleges grafikájáról kikerültek a képek az internetre. A hanyatlás és a hibák persze szokásos jellemzői a kiadott termékeknek, de itt alig találkoztam katasztrofális hibával. A grafika jó, még ha figyelembe is vesszük a konzolos visszaesést. A hangulat szintén kiváló. New York egy igazi koszfészek ugyan, de nem bírtam betelni a grafikával és a játék hangulatával.
Persze ez nem egy sci-fi világ tele gyönyörű távlatokat felkínáló idegen földekkel, de New York remekül néz ki és hátborzongató, ahogy a szemét és az üresen álló lerobbant autók feltöltik az utcákat. Az éjszaka/nappal teljesen dinamikusan változik – és ha már itt tartunk az időjárás is. Ugyan a játék meg sem közelíti azt, amit az E3-on láthattunk, viszont még így is erősnek néz ki, végképp így, hogy egy bétáról van szó.
A játékmenet is alakult kicsit. Látva a korai alfa játékmenetet és pár youtube videót a játékról sok ember aggódni kezdett, hogy egy-egy ellenfélbe komplett tárakat kell beleüríteni, hogy végre kimúljanak. Nos, a jó hír, hogy az ellenfelek egy részét viszonylag könnyű kiiktatni, és a maximum, amire szükséged lehet, az 3 vagy 4 tár egy elite egységgel szemben, és nagyjából öt egy boss esetében. A rossz hír pedig, hogy nincs látványos különbség az elitek és az alap ellenfelek között, ami ugyanaz a probléma, mint amivel a Destiny is küzd, mivel ott is a legtöbb egység ugyanúgy néz ki. Ha már itt tartunk, lehetetlen elkerülni a mesterséges intelligenciát. Vajon okos vagy épp hülye esetünkben? Na, most ez sokban függ a nehézségi szint beállításától, a „hard” módban ellenünk küzdő ellenfelek próbálnak oldalba kerülni minket, okosan használják a fedezéket, speciális fegyvereket használnak, amíg a „normal” módban az ellen sokkal inkább ágyútölteléknek képzeli magát. Van egy ellenfajta, aki mondjuk függetlenül a nehézségi szinttől egy baseballütő szeretett társaságában rohan ránk, mit sem törődve azzal, hogy tüzelünk. Ettől eltekintve viszont a legtöbb helyzetben okosan cselekszik az MI, csak sajnos vannak még hibái.
A hangulat szintén kiváló. New York egy igazi koszfészek ugyan, de nem bírtam betelni a grafikával és a játék hangulatával.
A történet egyelőre elég homályos (nem annyira homályos, mint a Destiny-nél….haha!), egy vírus ütötte fel a fejét, és a kormány engedélyt adott a különleges erők bevetésére a városban. A béta elején egy helikopter letesz minket a Camp Hudson-tól nem messze, innen kell elindulnunk és visszaszereznünk bázisunkat. Ettől a ponttól egy főtörténeti küldetés áll a rendelkezésünkre és a Dark Zone szekciók. A főküldetés nem volt rossz, nem mutatott semmi újdonságot, azért remélem, hogy a későbbiekben lesznek még speciális küldetések. Az igazság az, hogy a mellékküldetések egy része a bétában még szórakoztatóbb és megnyerőbb is volt, mint maga a fő szál.
Egy küldetésben körül kellett rohangálnom egy lakást és elindítanom három számítogépet, hogy elemezzem a vírust, ezután pedig fel kellett töltenem az adatokat „A Felhőbe”. Egy eszeveszett hajsza volt, és csak remélhettem, hogy a következő emeleten nem futok bele ellenségekbe. A teljes játékban több mint tíz főküldetés lesz, úgyhogy reméljük, hogy a Massive Entertainment nem sajnál ki belőle 1-2 kreatívabb momentumot.
A játékba bőséggel kerültek fegyverek, a szokásos MMO stílusú kategorizálással (fehér, zöld, kék, lila,és narancssárga (a ritkaságok számára)), de a legnagyobb csavar mégis az a játékban, hogy ezeket a fegyvereket fejleszthetjük is különböző alkatrészekkel, sőt minden fegyver különböző speciális funkciókat képes ellátni. A jó dolog ebben az, hogy a fegyverek ugyan jórészt olyan elemekből állnak össze, amikből a való életben is, de lehetőségünk van ezeket olyan mód cserélgetni, ahogy számunkra a leginkább tetszik. A különböző alkatrészek más-más tulajdonságait egyensúlyozzák ki a fegyvereinknek. Van, amelyik jobb célzást, stabilabb tartást, vagy épp erősebb és szebb zoom-ot biztosít. A fegyvereken túl a karakterünk képességei is fejleszthetők és felhasználhatók, viszont a bétában ezek 90%-a zárolva van. Igazából annyit már most elmondhatok róluk, hogy rengeteg játékstílust támogatnak majd ezek a skillek, így mindenki olyanra formálhatja velük karakterét, amilyenre csak szeretné.
A játék atmoszférája nagyon feszült, amikor a Dark Zone-okban toljuk, mivel soha nem tudhatjuk, hogy a mellettünk álló játékos vajon egy troll-e, vagy egy tényleges csapatjátékos.
A matchmaking rendszer a küldetések és a PVP esetében is zökkenőmentes volt, és a next-genre jellemző módon szinte alig lehetett találkozni töltőképernyővel (csak rejtettel vagy csak igazán akkor amikor gyorsutazásba kezdtünk). Egyszerű volt a haverokhoz vagy épp egy csapathoz csatlakozni a játékban, és meglepő módon kellemes élmény volt ez is egy év Destiny-t követően, ahol egy-egy ilyen lépést több 10 perces, vagy épp napokig tartó tervezést előz meg. A Dark Zone egy PVP szekciója a The Division-nek, ahol összeverődhetsz három másik játékossal, hogy a magasabb szintű gazfickókat és más játékosokat (vagy épp barátokat) gyepáljatok.
A játék atmoszférája nagyon feszült mikor a Dark Zone-okban toljuk, mivel soha nem tudhatjuk, hogy a mellettünk álló játékos vajon egy troll-e, vagy egy tényleges csapatjátékos. Több olyan szituációba kerültem, amiben egy másik játékos segített nekem kiiktatni az ellenfeleket és fedezett, amíg összepakoltam a loot-ot. Persze az is előfordult, hogy felemelt kezekkel kaptam lövést egy játékostól (még akkor is amikor nem volt nálam loot). Egy érdekes koncepció, nekem nagyon hasonlónak tűnik ahhoz, amit PC-n a DayZ kínál.
A fosztogatók ergo a rossz dolgok
Bárcsak ezzel vége is lehetne, viszont a The Division rendelkezik egy-két elég erős problémával, amit remélhetőleg a közeljövőben eszközölnek majd. Először is, a Dark Zone-oknál kapcsolatban egy kicsit hiányzik a koncepció, ami megmagyarázná, hogy mi is akar lenni. Egy hardcore PVE szekció különböző ellenségekkel, és azzal a lehetőséggel, hogy a csapattársad, vagy más játékost is eltehess láb alól. A probléma ezzel az, hogy a fejlesztők a minimumra csökkentették az NPC-k számát mind New York városában mind pedig a Dark Zone-okban. Ez azt jelenti, hogy a legtöbb játékos, aki elunja magát, az lőni fog mindenre ami mozog, hogy némi akció is legyen a játékba. Voltak persze csoportokra irányuló embervadászatok, viszont ez sajnos ritka volt. Remélhetőleg a későbbiekben több ellenséget pakolnak majd a játékba.
A játékmenet maga, engem a Gears of War-ra, vagy az Uncharted-re emlékeztetett; egy fedezék rendszerre kiélezett lövölde, semmi több és semmivel sem kevesebb. Sajnos néhány akciógomb eléggé furán van hozzárendelve a szituációkhoz, így sokszor azért estem el a csatában, mert rossz kombinációt használtam (ez azért elég idegesítő). A másik hiba, amit felfedeztem az akkor jött elő, amikor kihajoltam a fedezékből, hogy célozzak viszont a szálkereszt a velem szemben lévő objektumra szállt. Szóval ahhoz, hogy az ellenfelet becélozzam egy másik fedezék mögé kellett bújjak ahol semmi nem volt velem szembe. Elég frusztráló volt és remélem, mihamarabb javítják majd. Egy teljesen alap TPS mozgási rendszer, és fedezék rendszer, amivel a fejlesztők semmilyen rizikót nem vállaltak fel.
Az is idegesített, hogy kaptunk egy rövid intro videót a fejlesztőktől, amiben bemutatták a játék alapjait, viszont kihagyták belőle a szintrendszert, a ruházatot és a DPS részét a játéknak. A viselet hatással van a sebzésre, és legtöbbször a ritkaságnak számító felszerelés nem a leghasznosabb a The Division-ben. A végeredmény persze az, hogy megkérdőjelezhető egy magas szintű felszerelés hasznossága, mivel az gyengíti az általad okozott sebzést. Remélem a teljes játékban már lesz egy tutorial ami elmagyarázza a skillek és a szintek működését, és hogy miként is számolja a rendszer az okozott vagy épp szenvedett sebzést. Ez is egy olyan probléma volt a Dark Zone-al, ami miatt soha nem tudhattam biztosan, hogy egy mesterlövész puskát kellene e használnom gyors tüzelő beállítással, vagy éppen egy továbbfejlesztett AK47-est. Volt arra is példa, hogy a vak tüzelés a mesterlövészpuskával hasznosabbnak bizonyult más játékosok és NPC-k ellen, mint egy karabély.
Végül pedig, amíg az MI nem épp zseni a The Divisionben, hogy miként is működik a respawn systemük, amikkel visszatérnek a megölt ellenfelek a játékba (legalábbis a bétában). A semmiből kerülnek elő az extraction zónáknál, időnként akár a hátunk mögött is respawnolódhatnak. Elég idegesítő volt, hogy mindez bármiféle előjel nélkül lezajlik.
Üdv New Yorkban!
Ugyan ez csak egy béta, és elég ígéretes, a fejlesztők remélhetőleg tényleg odafigyelnek a visszajelzésekre és kijavítják a hibákat. Szerintem ez a béta igencsak megbukott a szerény NPC felhozatal és a kierőszakolt PVP küzdelmek miatt. Persze nem ítélem el a játékot még, mivel jelenleg még nem láthatjuk, hogy milyen is lesz a végkifejlet. Vannak küldetések, de a fejlesztők nem mutattak túl nagy kreativitást a nehézségi szint terén a Dark Zone-okban. Remélem, hogy a későbbiekben azért lesz egy-két epikus akciót elérhetővé tesznek, mivel nem fog túl sok játékos kibékülni egy laza kiruccanással a romos New Yorkban, ha nincs mögötte kellő akció. Sajnos a tartalom java része egyelőre zárolt, amíg a béta tart, ide tartozik a craftolás, a skillek/tehetségek java része.
Összeséggében a Tom Clancy’s The Division egy érdekes keveréke a TPS/MMO/Loot-oló játékoknak. Hasonló a Borderlands-hez, de a véleményem a bétáról eléggé vegyes. Nem volt rossz, de rengeteg dolog van, amin még dolgozni kell, mielőtt megjelenne a végleges játék.
-Dante-
Might be good:
+ Feszült játékmenet, érdekes skillek
+ Érdekes történet és szinkron
+ A Dark Zone-ok remeknek ígérkeznek
+ Fejleszthető bázis
Ami tré lehet:
– Ubisoft szerverek
– A tartalom hiánya megöli a játékot
– Kevés ellenfél a Dark Zone-okban
Kiadó: Ubisoft
Fejlesztő: Massive Entertainment
Stílus: MMO, TPS
Megjelenés: 2016, március 2