FILMELŐZETES – „Az Éjszakai ragadozók tanulságos mese arról, miként fogadhatjuk el és dolgozhatjuk fel a döntéseket, amelyeket életünk során meghozunk, és milyen következményei lehetnek e döntéseknek. Egy olyan kultúrában, ahol egyre inkább minden eldobhatóvá válik, beleértve a kapcsolatokat is, ez a történet a lojalitásról, az odaadásról és a szerelemről szól. A mindannyiunk által érzett elszigeteltségről is kíván beszélni, és hogy milyen fontos megbecsülnünk a minket éltető emberi kapcsolatokat.” Tom Ford
A Tom Ford által írt és rendezett Éjszakai ragadozók hátborzongató romantikus thriller, amely azt vizsgálja, milyen vékony határ húzódik szerelem és kegyetlenség, bosszú és megváltás között. A két főszerepben két Oscar-jelölt, Amy Adams és Jake Gyllenhaal látható: elvált házaspárt alakítanak, akik sötét dolgokat tudtak meg egymásról és saját magukról.
Amikor a pénz tényleg nem boldogít – történet a történetben
Susan Morrow (Adams) rendkívüli jómódban él, de boldogtalan férje, Hutton Morrow (Armie Hammer) oldalán. Egyik hétvégén Hutton túl gyakori szokásához híven „üzleti útra” indul, Susan pedig csomagot talál a postaládában. A kéretlen ajándék egy regény Éjszakai ragadozók címmel, amelyet Susan volt férje, Edward Sheffield (Gyllenhaal) írt. Susan a férfivel évek óta nem tartja a kapcsolatot. Edward a mellékelt üzenetben arra kéri Susant, olvassa el a regényt, aztán találkozzanak, amikor átutazik a városon. Susan éjjel az ágyban elkezd olvasni. A regényt neki dedikálták…
…de a tartalma erőszakos és letaglózó. Edward egy bizonyos Tony Hastings történetét meséli el (szintén Jake Gyllenhaal alakítja). Tony és családja egyik éjjel autózik a kihalt texasi vidéken, és üldözni kezdi, majd leszorítja őket az útról három huligán, aztán beléjük köt az ijesztően tolakodó bandavezér, Ray Marcus (Aaron Taylor-Johnson). Tony tehetetlenül nézi, hogy a családját elrabolják, őt pedig otthagyják az út szélén. Hajnalra Tony odaér a rendőrségre és segítséget kér. A szófukar Bobby Andes hadnagy (az Oscar-jelölt Michael Shannon játssza) veszi kezébe az ügyet, aki rokonszenvet érez a kétségbeesett Tony iránt, és minden idejét a tettesek üldözésének szenteli, mihelyt Tony legrosszabb félelmei valóra válnak…
Susanra erős hatással van exférje regénye, s önkéntelenül felidézi szerelmük legmeghittebb pillanatait. Amint próbál önmagába nézni és belátni fényűző élete csillogó felszíne alá, egyre inkább bosszúdrámának tartja a regényt, amelynek hatására kénytelen újraértékelni élete fontos döntéseit és újraébred egy elveszettnek hitt szerelem.
Tom Ford újabb sikere?
Az Éjszakai ragadozók Tom Ford második filmje. Az első, a 2009-es Egy egyedülálló férfi (A Single Man) zajos kritikai sikert aratott, több díjat nyert és Oscar-jelölést hozott a címszereplő Colin Firth-nek.
Az Éjszakai ragadozók Austin Wright 1993-ban megjelent Tony and Susan című regényének adaptációja. „Az írás az egyik kedvenc tevékenységem a filmkészítés során – mondja Ford. – A forgatókönyvi fázisban az ember teljesen egyedül van, a film ezen a ponton még csak az én fejemben létezik, tökéletes formában. Amikor írok, először képeket gyűjtök a fejemben, amelyek a szereplőkkel és a világaikkal kapcsolatosak. Belső, külső helyszíneket, valódi emberek képeit gyűjtöm, akik benépesítik az általam teremtett karakterek világait. Aztán elkezdek írni, és gyakran egy az egyben bekerülnek a forgatókönyvbe azok a képek, amelyek a felkészülés során születtek. Az Éjszakai ragadozók szereplői két olyan világban élnek, amelyeket egészen közelről ismerek. Texasban és Új-Mexikóban nőttem fel, ezért a történetnek ezt a részét könnyen írtam meg. Susan kiváltságos Los Angeles-i környezetét pedig talán a kelleténél is jobban ismerem.”
„Minden hangot és képet vizualizálok, és gyakran beállításról beállításra írok. Amikor nekilátunk a filmezésnek, általában már pontosan tudom, mit szeretnék rögzíteni. De azért jó erős stábbal és kiváló színészekkel dolgozni, mert gyakran előfordul, hogy spontán dolgok történnek a forgatáson, amikre korábban nem is gondoltam, és ezeknek köszönhetően a végén sokkal dúsabb és részletgazdagabb lesz az anyag.”
Ügyelt a részletekre
Tom Fordnak nem csupán az volt a célja, hogy megalkosson egy történet a történetben típusú filmet, hanem a vágyak, az ambíciók és az élvezet mélységeit is kutatni szerette volna. Munka közben észrevette, hogy forgatókönyvírói és rendezői készségeit még nagyobb mértékben ki tudja aknázni, mint első filmje esetében. Az Egy egyedülálló férfiben 1962-ben játszódott a történet, és felidézték benne a korábbi évek eseményeit, ez azonban még egyetlen ember világa volt; az Éjszakai ragadozókban viszont három önálló, de valamiképpen összefüggő karaktert követünk, miközben nincs közvetlen kapcsolat közöttük.”
A Tony and Susan adaptálása során Ford nagy hangsúlyt helyezett arra, hogy megjelenítse azt a magányt és elveszettséget, amely Susan Morrow-ra jellemző. „Nem a stílus a legfontosabb számomra, amikor filmet készítek. A stílus tartalom nélkül sekély és üres dolog. Ám nagy figyelmet szentelek a stílusnak, ha az szorosan kötődik a karakterekhez és a történethez. A díszletek és a jelmezek nem csupán a közönséget informálják, hanem a színészeket is segítik abban, hogy teljesen beleélhessék magukat a szerepükbe. Az árnyalatok következetessége is fontos számomra, ahogyan az, hogy a képek stilisztikailag miként harmonizálnak a zenével és a hangkeveréssel, hogy koherens világot alkossanak. Szilárdan vallom, hogy egy kép tényleg többet mond ezer szónál, és a film elsősorban vizuális médium. Szerintem egy film csöndben működjön, és beszéd meg hang csak akkor legyen benne, ha előbbre kell lendíteniük a cselekményt.”
„Azt tartják rólam, hogy nagyon hosszú jeleneteket írok. Ez nekem soha nem tűnt fel, de az lehet az oka, hogy azt szeretném, hogy minél mélyebb kapcsolat legyen a karakterek között. Az életben mindennél jobban szeretem a komoly párbeszédeket, ezért gyanítom, hogy ösztönösen olyan jeleneteket hozok létre, amelyekben sokat beszélnek különböző helyszíneken, de a közönség azt látja, hogy valaki anélkül csinál valamit, hogy szóra nyitná a száját.” (Folytatjuk)
-PS4Pro-