Széttörve – A skizofrén őrült, aki 23 személyiség rabja

FILMELŐZETES – A mozilátogatók 1999-ben ismerkedhettek meg M. Night Shyamalan bonyolult és misztikus univerzumával a Hatodik érzék (The Sixth Sense) című film révén, amelyet aztán olyan filmek követtek, mint A sebezhetetlen (Unbreakable) és a Jelek (Signs), melyek már jóval kevésbé ütöttek akkorát, mint Shaymalan első filmje. A rendező 2015-ben új fejezetet nyitott pályafutásában A látogatás (The Visit) című filmjével, amely majdnem 100 millió dolláros bevételével kasszasiker lett.

 

A Széttörve (Split) főszereplőjénél, Kevinnél (James McAvoy, X-Men, Wanted) összesen 23, külön fizikai tulajdonságokkal bíró személyiséget diagnosztizált pszichiátere, dr. Fletcher (Betty Buckley, Az esemény /The Happening/), azonban az az egy, aki mindegyik alteregóját uralja és képes testet ölteni, rejtve maradt a doktornő elől. A férfi foglyul ejt három tinédzserlányt, köztük az akaratos, ám jó megfigyelőképességgel rendelkező Casey-t (Anya Taylor-Joy, A boszorkány /The Witch/), aki fokozatosan ismeri meg a férfi különféle személyiségeit. Az igazi rémálom akkor kezdődik, amikor Kevin huszonnegyedik, a csak Szörnyként emlegetett személyisége elkezd testet ölteni…

„Minden egyes filmemmel szerettem volna valami újat alkotni, valami olyat, amit még azelőtt senki nem csinált. Tudom, hogy ezzel sokat kockáztatok” – M. Night Shyamalan.

Kis költségvetés, nagy kasszasiker?

A látogatás óriási sikere után Shyamalan újra Jason Blum producerrel dolgozott együtt ebben a filmben, aki azáltal lett ismert a filmiparban, hogy kis költségvetésű filmeket világszerte ismert bombasikerekké tett. Blum szerint ez a film nem követi a thriller tipikus konvencióit: „Az a legjobb benne, hogy miközben szórakoztató, egyben arra kényszeríti a közönséget, hogy elgondolkodjon az emberi természeten, amely minden Shyamalan-film mögöttes témája”.

„Shyamalan filmkészítési stílusa túlmutat a műfaji sajátosságokon – vallja Steven Schneider executive producer is. – Népmeséket, legendákat és más narratívákat sző egybe, és saját gazdag filmes tapasztalataival vegyíti őket. Minden filmje bonyolult témákat és karaktereket jelenít meg, ahogy az Széttörve is. A film mélysége és rétegzettsége lenyűgöző”.

Shyamalan filmjei az emberi természet bonyolult összetettségéről szólnak, legyen szó halottlátásról (Hatodik érzék) vagy emberfeletti képességekről (Sebezhetetlen), figuráit pedig rendkívüli világba helyezi, és hagyja, hogy a cselekmény a karakterek szenvedései nyomán gombolyodjon elő. Lendületes és lelményes történetmesélőként átfogó kutatásait a tiszta képzelettel ötvözi. Filmjei sokszor játszanak el a „mi lenne, ha?” kérdésével.

„Azzal foglalkozom, amit te is elhiszel, ám egy fantasztikus valóságba helyezem – magyarázza a rendező. – A Széttörve megírásakor azon tűnődtem, mi lenne, ha egy disszociatív identitászavarral küzdő ember minden egyes személyisége elhinné magáról, hogy száz százalékosan létezik. Ha az egyik személyiség azt hinné például, hogy cukorbeteg vagy magas a koleszterinszintje, akkor a teste kémiailag is megváltozna ennek a hitrendszernek a következtében. És mi van akkor, ha az egyik személyiség abban hisz, hogy természetfeletti ereje van? Hogyan nézne ez ki?”

Shyamalan a Széttörve forgatókönyvének megírása előtt rengeteg tanulmányt olvasott a disszociatív identitászavarról, és ezek a történetek nagy hatást tettek rá. Pszichiáterekkel konzultált és gyakorlati ismereteket szerzett arról, a terapeuták miként tartanak a betegekkel. Ez a kitartó kutatómunka szülte meg fő karaktereit, Kevint és dr. Fletchert.

Kevin személyiségei: huszonhárom az egyben

Shyamalan úgy érezte, csupán egy maroknyi színész lenne alkalmas a 23 különféle identitással rendelkező férfi szerepének eljátszására. Az író/rendező számra rendkívül fontos volt, hogy Kevin személyiségei ne tűnjenek karikatúráknak, de mindannyian egy olyan karakterben keljenek életre, aki elnyeri a közönség szimpátiáját. Végül James McAvoyra esett a választása.

„Ez az egyik legösszetettebb karakter, akit valaha megalkottam. Sokat törtem rajta a fejemet, vajon érti-e majd James, amit kérek tőle, de szerencsére értette. Még sosem dolgoztam ilyen bátor színésszel” – mondja Shyamalan.

Shyamalan és McAvoy szorosan együttműködtek annak érdekében, hogy a színész hitelesen tudjon váltani egyes személyiségei között. A váltakozó karakterek – néha akár egy jeleneten belül is – különösen nagy kihívást jelentettek a fiatal színész számára: „Azt reméled, hogy a közönség úgy tekint majd rád, mint egyetlen karakterre – magyarázza McAvoy. – De aztán vevőnek kell lenniük a következő személyiségedre is, és az átmenetet érdekessé kell tenned a nézők számára, anélkül, hogy elidegenítenéd őket magadtól.”

A színészet is lehet egyfajta skizofrénia?

Kevin hihetetlenül összetett karaktere rendkívüli lehetőséget kínált a színésznek: „Hogy őszinte legyek, nagyon szívesen játszottam minden egyes karaktert, hiszen színészként alig van lehetőségem erre a fajta alakításra – mondja McAvoy. – Igazán izgalmas volt, ahogy karakterről karakterre radikálisan meg kellett változtatnom a gondolkodásomat, és újra kellett definiálnom azt, aki vagyok.”

A rendező és a főszereplő kitartó lelkesedéssel dolgozott azon, hogy minden egyes személyiségnek meglegyen a külön, egyéni hangja és megjelenése.

„James skót, de a legtöbb karakterének amerikai vagy brit akcentusa van – mondja Shyamalan. – Alaposan tanulmányoztam a nyelvjárásokat, majd jött egy olyan ötletem, hogy mi lenne, ha Hedwig, Kevin 10 éves személyisége selypítene. Hedwig nagyon okos, csak történetesen kilenc éves. Elmagyaráztam Jamesnek, hogy ne egy buta felnőttet alakítson, hanem egy rendkívül intelligens kilencévest.”

Shyamalan szerint James minden egyes személyiség motivációit és tulajdonságait hihetetlen szakértelemmel dolgozta ki, ráadásul rendkívüli fizikai bravúrokra is képes volt. Például átugrani a kerítésen vagy felmászni bárhova. Arra is képes volt, hogy hitelesen tudja eljátszani egy kilencéves kisgyerek vagy az erőteljes Dennis szerepét. „Akár nőt, akár gyereket játszott, fizikailag is tökéletesen meg tudta jeleníteni ezeket a karaktereket – mondja Shyamalan. – Valahányszor befejezett egy jelenetet, a stáb óriási tapsviharban tört ki, mert tudták, hogy amit láttak, valami rendkívüli volt.”

„A film mesteri keveréke Hitchcock műveinek, a horror műfajának és egy terápiás ülésnek” –

A film további karakterei

A szerény költségvetés miatt Shyamalan gondosan válogatott a színészek közül, akik között ifjú tehetségek és veterán színészek is szerepeltek. A rendező számára mindig is fontos volt, hogy színházi háttérrel rendelkező színészeket szerepeltessen filmjeiben, mert nagyon jól tudnak történeteket mesélni, és nagy fegyelemmel dolgoznak. Így esett a választása Betty Buckley-re, akivel már dolgozott együtt Az esemény című filmjében is.

„A lelkiismeretes terapeuta nagy figyelmet fordít azokra, akiket valaha kezelt, és Kevin állapotát inkább lehetséges eszköznek tekinti, mintsem akadálynak. Szerinte a férfi emberileg jelentős potenciállal rendelkezik, talán többel is, mint egy átlagos személy – mondja Buckley. – Disszociatív identitászavarként diagnosztizálja Kevin betegségét, és a férfi személyiségei közül leginkább egynek a fejlődése izgatja, azé, amivé Kevin válik.”

Buckley felkészülésekor számos pszichológussal konzultált, akik ilyen típusú kezelést folytattak. „Meg akartam bizonyosodni róla, hogy pontosan tudok válaszolni annak a számtalan karakternek a megnyilvánulásaira, amelyeket James alakít – magyarázza a színésznő. – A doktornő célja az, hogy segítsen ennek az embernek megtalálni azt a központi lényt magában, akibe integrálni tudja személyisége számtalan aspektusát. Minden egyes személyiség másképp gondolkodik, más dolgokban hisz, és más céljai vannak. Az alakításomnak hitelesen kellett tükröznie, milyen toleránsan viszonyulok ehhez a számtalan karakterhez”. Buckleynek emellett a doktornő magányosságát is ábrázolnia kellett: „Dr. Fletcher magányos életet választott, ezért megpróbáltam megjeleníteni, milyen lehet egy olyan nőnek a sorsa, aki minden idejét a munkájának és a pácienseinek szenteli.”

Casey-t, az egyik foglyot Anya Taylor-Joy, Hollywood egyik feltörekvő csillaga játssza, akire egy 2015-ös horrorfilmben, A boszorkányban (The Witch) nyújtott szerepe miatt figyelt fel a filmszakma. Taylor-Joy gyorsan megtalálta az utat Casey karakteréhez: „Casey ereje és találékonysága csodálatra méltó. Azért ennyire kemény, mert vannak már tapasztalatai arról, hogy az élet nem habostorta, de keserű múltja kivételes képességet ad neki arra, hogy megoldja a helyzeteket” – mondja a színésznő. Shyamalan lényegretörő rendezői stílusa nagy segítség volt Taylor-Joy számára, különösen a thriller legijesztőbb jeleneteiben, amikor karaktere Kevin különféle személyiségeivel találkozik.  „Megtanultam, hogy a félelem, a pánik vagy a kétségbeesés érzéseit nem lehet általánosítani, ezeknek specifikusaknak kell lenniük minden egyes esetben” – mondja a színésznő.

Marcia szerepére a filmkészítők Jessica Sulát szemelték ki, akinek a legnagyobb kihívást az jelentette, hogy mélységet kellett adnia a csapdába esett és halálra rémült lány karakterének. „Ő átlagos tinédzser, aki jó családból jött, és egy olyan szörnyű helyzetben találja magát, amit sosem tudott volna ezelőtt elképzeli. Nem akartam szimpla figurát megformálni, azaz remegő, rémült lányként megjeleníteni őt” – magyarázza Sula.

Az alkotók a harmadik foglyul ejtett lány szerepére Haley Lu Richardsont kérték fel. Számára a legnagyobb kihívást az jelentette, hogy megtörje a horrorfilmek nőkkel kapcsolatos sztereotípiáit. „A horrorfilmekben általában a körülrajongott szőke lány hal meg először, de mi azt szerettük volna, hogy Claire karaktere ennél jóval összetettebb legyen – mondja Richardson. – Erős vezéregyéniség, és teljes szívével hisz abban, hogy a három lány össze tud dolgozni egymással, és meg tud menekülni. Claire sosem adja fel.”

-PS4Pro-

FORRÁS: UIP Dunafilm

(Folytatjuk…)

Spread the love
Avatar photo
theGeek is here sincs 2019.

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu