DiRT 4 – Száguldás, mocskos, szeretem, száguldás…

TESZT – A DiRT Rally-val a Codemasters visszakövetelte a trónt. A Milestone próbálkozásai és a Kylotonn (akik akkortájt a WRC 5-öt hozták össze) meg sem tudták közelíteni az új DiRTöt, ami profi és sallangoktól mentes lett. Most itt a folytatás, ami bár bővített, de nem lett tökéletes… és mégis, az eredmény továbbra is fergeteges.

 

A DiRT Rally kiberheltül nehéz volt, de amint a játékos úton maradt, nagyon gyorsan átérezhette a Codemasters tehetségét. Ezen módosítottak a brit fejlesztők, és talán jó is, hogy megtették, és ezt úgy hozták össze, hogy az alapok megmaradtak. Nincsen gymkhanázás, és semmi olyan, ami a 3-at olyan csili-vili játékká tette. Nem, megmaradt őszintén földhözragadtnak, ahogy a Rally tette.

Gamer, Simulation

Bumm, már itt elválasztja a profit a kezdőtől a Codemasters. Két eltérő megközelítés, két célközönség. Aki a Gamer opcióra megy, árkádosabb, könnyen kezelhető, megbocsátóbb vezetési élményt és fizikát kap. Ezen belül az AI nehézségi szintje, a vezetési segítségek, sőt, még a Dirt Academy is segít kezdőpontot nyújtani. Tutorialok tutorialok hegyén, még az is gyorsan rászokik a rally-ra, aki nem játszott 1999 környékén az első Colin McRae Rally-val (óh, ha a jó öreg skót rali-világbajnok látná ezt…), amiből a DiRT kifejlődött, az is megtanulhatja a trükköket.

Ezzel szemben a Simulation pontosan az, ami: a profiknak szánt, vérkomoly, büntetően gyönyörű rally és rallycross, ugyanis igen, a DiRT 4 még a hivatalos rallycross-világbajnokság licenszét is felszedte, és a fejlesztésbe besegített Kris Meeke (az elhunyt McRae protezsáltja) és Petter Solberg (rally- és rallycross-világbajnok). Visszatérve egy gondolat erejéig a Simulation módra: a siker érdekében egyrészt hatékonynak kell lenni (tehát nem belefékezni minden kanyar közepébe), másrészt pedig a határon kell autózni. Itt McRae idézete illik ide: when in doubt, flat out… aztán nehogy lerepüljünk az útról, mert akkor gyorsan roncs lesz addig száguldó verdánkból.

A te pályád

Nem tudom, valahogy nekem a pályatervező, a Your Stage nem jött be. Van két csúszka, egy a hossznak, egy a bonyolultságnak. Van még öt ország (Wales, Svédország, Spanyolország, Ausztrália, USA), és ennyi. Mindegyik ország más terepet ad a murvától az aszfaltig.

Na már most, a 2000-es (vagy 1999-es, fene tudja már) PS1-es V-Rally 2-nek is volt olyan pályatervezője, ami ennél sokkal bonyolultabb volt. Értem én, hogy itt már technikai limitek lehettek, de könyörgöm, ha legalább AZT összehozza a Codemasters, én esküszöm dobtam volna a 9,5-et a DiRT 4-re.

Karriertől rallycrossig

A karriermódban a szponzorkeresés és az ebből bejövő pénzen keresztül csapatunk bővítése és az erőforrások hatékony használata a szükséges. Valahogy olyan hangulata van, hogy nem akar büntetni, sőt, inkább azt az érzést nyújtja, hogy próbáljunk minél több rendezvényre benevezni. (Itt egy rövid megjegyzés: szerintem, és ez itt most kőkemény szubjektív gondolat jön, az autónk kinézetének szerkesztését még lehetne hova fejleszteni.)

Így akár több autó is a garázsunkban várhatja, hogy beizzítsuk: bár a 2000-es évek mintha nem lennének nagyon bevetve, az azt megelőző és utána jövő korszakot komolyan lefedte a Codemasters. Egyik személyes kedvenc elfoglaltságom a Dirtfish raliiskola volt, ahol egy nyílt terepen jól el lehet a kihívásokkal szórakozni – a közösségi események is visszatértek a DiRT Rally-ból. A rallycross sajnos nem lett teljesen lefedve: pár helyszín hiányzik, de az RX-től a B kategóriáig az autók jelen vannak. A landrush pedig, ami rövid, off-road versengésnek felel meg, hát nem tudom… én nem szoktam meg, sőt, kicsit unalmasnak érződött.

Audiovizualitás

A DiRT Rally mitfahrerének a hangját nem nagyon tudtam megszokni. Ez lecserélésre került. Éljen! A motorok hangja továbbra is ugyanolyan profi, mint eddig. Hurrá! A HUD egy kicsit kevésbe lett tarka-barka, mint a Rally-ban. Korrekt. A grafika az EGO engine-nel továbbra is hozza a formát, PlayStation 4 Pro-n pedig még részletesebb is, bár azon is marad a 1080p felbontás, és most el is mondom, miért.

A rallycross frame rate-je hm, nem hozza a 60 FPS-t. Sima PS4-en érződik, hogy itt-ott rezeg az a léc. A DigitalFoundry sem vélte másképp:

Úgyhogy bár sima rally-ban büntet végig a frame rate (kivéve a replayeket, ahol 30-on ragad… érdekes…), a rallycrossban ha nem Pro konzol van, érződni fog itt-ott, hogy a konzol ezt már kicsit nehezen viseli.

Autósoknak kötelező vétel

És itt voltam megakadva. Adjak-e 9-est a játéknak? A válasz: igen, egy jószívű, de gyenge kilences a 10-ből. Ez a játék egyszerűen gyönyörű élményt kínál, és bár vannak szemmel láthatóan hiányosságai, messze lehagyta a többieket. Amíg nincsen GT Sport, Forza 7 vagy Project CARS 2, ezzel menjen mindenki egy kört. Megéri.

-V-

Pro:

+ Rallycross
+ Gamer és Simulation: mindenki megtalálja a számítását és a tutorialok is segítenek rendesen
+ Audiovizuálisan TÖBBNYIRE elképesztő

Kontra:

– Az amúgy nem teljes rallycrossban már problémás a frame rate (PlayStation 4 Pro-n itt se nagyon)
– Nekem nem jött be ez a Your Stage pályatervezés, láttam már jobbat
– Miért 30 FPS a replay?


Kiadó: Codemasters

Fejlesztő: Codemasters Southam

Stílus: Rally, rallycross

Megjelenés: 2017. június 9.

DiRT 4

Játékmenet - 8.9
Grafika - 8.4
Fizika - 9
Zene/Audio - 9.2
Hangulat - 9.5

9

SZÉDÜLETES

A DiRT 4 megőrizte a múlt hagyományait és próbálkozik újítani. Csak bátrabban!

User Rating: Be the first one !

Spread the love
Avatar photo
Grabbing controllers since the middle of the nineties. Mostly he has no idea what he does - and he loves Diablo III. (Not.)

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu