TESZT – Nem a CD Projekt RED jött ki hirtelen játékával átnevezve azt, hanem a Layers of Fear fejlesztői, a Bloober rukkolt elő egy kis futurisztikus nyomozással, ami ráadásul egy meglepő, és az élményre elég szépen kiható főszereplője, Rutger Hauer révén talán emlékezetes alkotás lesz. Talán.
Daniel Lazarski. Jó, az kicsoda? Nos, főszereplőnket egy bizonyos Rutger Hauer alakítja. Igen, az, aki a Blade Runnerben is ment egy hatalmasat. Na, ez már alapjában véve pozitívum, és azért valamelyest el is viszi a hátán az Observert, ami magában is korrekt alkotásnak tekinthető… ám nem tűnik teljesen jónak az alkotása. Mintha félgőzzel tolná a szinkront, amihez hasonlót valamikor 2006-ban láttam a Karib-tenger kalózai játékadaptációjában – ott Johnny Depp jóformán félálomban beszélt.
Krakkó
Három osztály van. A: nekik mindent lehet. B: középosztály. C: pórnép. Lazarski egy nyomozóként, „vizsgálóként” (így is lehetne az Observert fordítani) egy külön osztag része, aki kibernetikával megtuningolva (Deus Ex?) képes mások lelkébe beletúrni az információ fellelése érdekében. Ha nem reggel hat órakor kopogtat az ajtómon, mert velem ez megtörtént, akkor oké. Miért is nyomoz Dan? Felhívja a fia, Adam, mégpedig egy C lakásból – indul a buli és a kérdés: „mi a fenéért vannak a lakók bezárva a lakásaikba?”
Belső nézetes nyomozásba vágunk, így minden sarkot átkutathatunk, minden személybe betörhetünk, és bizony a horror jelző nem véletlen: próbálkozik a Bloober, és szerintem hatékonyabban a Layers of Fearhez képest, ami azért korrekt. A karakterekbe való betekintés teszi izgalmassá az egészet: aki a virtuális világba menekült, látható lesz ez tudatán (tudatában?), aki pedig kínzás áldozata volt, az is felbukkan odabenn. Itt lép elő a játék már-már zseniális hatása: nem kertel az effektekkel és a hangulattal – ilyesmit kellene elvárni napjaink horrorjátékaitól. Nem akarok poénokat lelőni, de annyit elmondhatok: ez egy kibeborult élmény.
Crack, ó
Az élmény viszont viszonylag rövid időn belül véget ér – még akkor is, ha itt-ott elég idegesítően elrontunk pár kalandot, ahol egy hiba is halállal jár -, hiszen nem kellett tíz óra sem ahhoz, hogy végigérjek a kitűnően megírt történeten. Ez azért kicsit szomorú, és nem tudom, hogy lehet-e az Observernek komoly újrajátszhatósági értéke. Viszont az ár sem 60 euró, úgyhogy ne 18-19 ezerért tessék keresni a PlayStation Store-on. 11 ezer most ott, ami szerintem egy kicsit necces, de 6-7 ezerért már korrekt lesz.
Azért is mondom ezt, mert egyrészt a PlayStation 4 Pro-n nincsen számottevő előny, másrészt pedig nem tűnt olyan fúdestabilnak a frame rate. Az Unreal Engine 4-et be lehet lőni konzolokra (a Switchre is be lehet, ne feledjük), úgyhogy itt is egy kis botlás van.
Hangoló
Audióban nem nagyon mondtam még sokat Rutger Hauer szereplésén túl – nos ebben kiváló eredményt lehet érzékelni. A hangulatnak nagyon szépen alátolja a biciklit a tervezés. Most itt ebbe belehallgatni:
De akkor így itt vagyunk a végén, összefoglaló jön: az Observer szépen megírt, vizualitásában többnyire korrekt (ám a lélekhackelések során nagyon jó), teljesítményében kicsit rezeg alatta a léc, amit nem tud a remek audió (még a talán nem százas Hauer ellenére sem) kompezálni. Én ennek a játéknak egy erős nyolcast adok. Kicsit hosszabb, esetleg alacsonyabb ár esetén ez lazán nyolc, aki pedig imádja a cyberpunk stlíust, 8,5 – úgyhogy ez egy ajánlott vétel. Tíz órányi tényleg majdnem átütő sikerű nyomozás egy elgondolkodtató jövőképet kínáló kalandban.
-V-
A játékot a KonzolKirály.hu webáruház bocsátotta rendelkezésünkre!
Pro:
+ Kitűnő hangulat
+ Jól megírt történet
+ Audióban majdnem tökéletes
Kontra:
– Talán rövid és egy picit drága
– Rutger Hauer szerintem nem hozta a formáját
– Nem tűnik stabilnak PS4-en a teljesítmény
Kiadó: Aspyr
Fejlesztő: Bloober Team
Stílus: Cyberpunk, horror nyomozás
Megjelenés: 2017. augusztus 15.
Observer
Játékmenet - 7.6
Grafika - 9.3
Történet - 8.5
Zene/Audio - 7.4
Hangulat - 8.3
8.2
KIVÁLÓ
Ezt megfigyeltem volna még egy kicsit...