TESZT – Milyen véletlen egybeesés, hogy szeptember elsején – iskolakezdéskor – foglalkozom egy olyan játékkal, amelyben a fő helyszín egy dél-koreai gimnázium. A „fehér nap” már önmagában, a „nemjapánsága” miatt is érdekfeszítő lehet, de azért enélkül is valamelyest megállja a helyét.
Ennek a játéknak elég bonyolult története van. Szóval először 2001-ben jelent meg PC-re, ahonnét iOS-re és Androidra portolták 2015-ben, majd innen került át PlayStation 4-re és PC-re a Unity engine-es frász. (Szóval ez egy remake portja? Egy remake remake-je? Egy port remake-je? Na mindegy…)
Amnézia
Ismerős az Amnesia: The Dark Descent? Nos, ilyen az alapelképzelése a White Day-nek is – nem rendelkezünk visszatámadási lehetőséggel. Nem-nem, ehelyett bizony lopakodni kell, hogy a játék elején a gondnok, később pedig már inkább természetfeletti lények el ne kapjanak. Ez nem hangzik rosszul, de a kerettörténet már annál inkább: Lee-t (maradjunk ennyiben névügyileg), egy új diákot irányítunk, aki frissen csatlakozott a Yeondu High Schoolhoz.
Első látásra beleszeret Han So-youngba, akinek a záróra után elhelyezné a szekrényében Han naplóját, amire véletlenül rábukkkant. Na itt kerülünk a képbe mi: mások is azonos időpontban lopakodnak be a suliba, és jaj, nahát, körül vagyunk véve pár hölggyel, de aki itt kapásból rávágná, hogy ez valami dating sim, téved. Az iskola falai ugyanis finoman szólva okkultista és sorozatgyilkos dolgokat (?) rejt…
Gondnok
A többiekkel való kapcsolatépítés sosem tart tovább néhány percnél, és két véglet van: van, aki szívesen töltene el velünk még pár kellemes órát, mások pedig inkább a hátuk közepére sem kívánnának. Egyedül leszünk, az izoláció pedig újra ismerős lehet az Amnesiából.
Folyamatosan puzzle-megoldósdi lesz, ami eleinte szerintem nem is olyan probléma, hiszen a játék úgy első felében csak a gondnokra kell figyelnünk, akit viszont elég könnyen érzékelhetünk, mivel a zseblámpáján túl a sípja is figyelemfelkeltő lesz. Remélhetőleg eközben megtanuljuk az iskola alaprajzát is, ugyanis a backtracking gyakori lesz a feladatok megoldása során, és ha később nem megy fejből, hogy mikor kell jobbra tolni egy kanyart és mikor van zsákutca, a szellemekkel megspékelt zavaró tényezőn túl még ez is kicsit idegesítő lesz majd.
Zavaró tényezők, igen: ahhoz, hogy át tudjuk kutatni a termeket, fényre lesz szükség és mivel a gondnok ezt észreveheti, kockáztatjuk, hogy elbukjuk az egészet, ugyanis az elemek lemerülnek, a fáklyák meg nem korlátlanul használhatóak. A puzzle-k újrajátszhatóságot termelnek amúgy.
Koreai
A játék becsületre méltó módon lehetőséget ad a koreai hangsáv választására. Ha ez nem lenne, audióban a White Day szépen hasra esne, mert a zene nekem nem jött be. Jó, lehet, én vagyok a tuskó, de nem tartom hosszú távon megjegyezhetőnek a háttérzenét. Grafika? Nos, a Unity engine-en túl sem tartom látványban ütősnek a játékot.
Egyszerűen átlagos teljesítményt nyújt itt is. Jó, 16 éves játék remake-je, de egy PlayStation 4 ennél többre képes. Szóval audiovizuálisan ront is egyet a hangulatban többnyire jeleskedő játék.
Ehh
Jumpscare-ek lesznek. Ehh. Ezt talán kárpótolja a kilenc (!) befejezés, amit több nehézségi szinten is játszhatunk. Először úgy 9 óra kell biztosan a végigvitelhez, de az újrajátszhatóság garantálásához szükség lesz néhány bug/technikai malőr lenyelése is. Néha a frame rate mintha zuhant volna. Lol.
Kétszer is újra kellett indítanom a játékot, mert a létrát nem tudtam megmászni. A mentési rendszer is eléggé gyopár: hiába mentek, szinte kivétel nélkül az adott szekció elejére dobott vissza. Ehh…
Esetleg
A játékra szívemből egy 6,5-est adtam volna, de azért kapott 7-est, mert érdekesség gyanánt egy próbát talán megér. Bár nem olyan ijesztő, mint amennyire lehetne, és itt-ott inkább idegesítő (itt akár belevehető az is, hogy a puzzle-k közül néhány fejtörést is igényel, és közben ugye nem feledkeztünk el a szellemekről és a gondnokról?), egy olyan korszakból származik, amit ma hiányolunk. Akkortájt jelent ugyanis egy bizonyos Silent Hill 2 is meg – hallod, Konami?! – in my dreams I see that town.
-V-
A játékot a KonzolKirály.hu webáruház bocsátotta rendelkezésünkre!
Pro:
+ Koreai játék, azért ilyesmit nem nagyon látunk errefelé
+ Hangulatos
+ Kilenc befejezés
Kontra:
– Az alaptörténet eléggé hülyeség
– Itt-ott igencsak idegesítő (és bugos is)
– Audiovizuálisan átlagos
Kiadó: PQube
Fejlesztő: SONNORI
Stílus: koreai túlélő horror, puzzle
Megjelenés: 2017. augusztus 22.
White Day: A Labyrinth Named School
Játékmenet - 7
Grafika - 6.2
Történet - 6.8
Zene/Audio - 6.5
Hangulat - 8.5
7
JÓ
Szódával elmegy - idegesítően szerethető.