TESZT – A Ratchet and Clank több lett mint egy reboot, több mint egy remake, jobb bármilyen remastered verziónál, ugyanis ez a játék többet ad a játékosok számára mint egy HD-s köntöst régi kedvencéhez. A Ratchet and Clank visszatérésével felmerül a kérdés, hogy megéri-e újfent belevetni magunkat a duó őrületes kalandjaiba, vagy esetleg ki kéne hagynunk ezt az alkotást?
Kezdjük talán kapásból a történettel, ami esetünkben sokkal barátibb, mint az eredeti esetében. Ratchet sokkal bájosabb, kevésbé önző, mint az előző megjelenések esetében, és a páros végre tényleg jól kijön egymással. Captain Qwark végre több szerephez jutott (ő az egyik narrátora a történéseknek), és néhány régről ismert karakter is visszatér központosabb szerepben, mint Dr. Nefarious. Ez egy nagyon jó ötletnek bizonyult, ugyanis a régi karakterek, helyszínek és játékelemek feldobják az új produkciót.
A történet sci-fi vonalon szalad, amit már régóta hiányolok az újgenerációs videójátékokból. Az elsütött poénok java része jóra sikeredett, a helyszínek szórakoztatóak és érdekesek, az ellenfelek legyűrése pedig izgalmas. Ami aztán végkép zavarba hozott, az nem más, mint a Quick Time Event-ek teljesen kihagyása a programból. Tekintve 2016 trendjeit arra számítottam, hogy tele lesz a Ratchet and Clank Quick Time Event-ekkel, viszont szerencsére (és legnagyobb meglepetésünkre) nem került ilyesmi a játékba. Az egyetlen problémám a történettel az volt, hogy nagyon sok pontban túlságosan is sok hasonlóságot mutatott az eredeti játék elemeivel. Persze ettől még vicces story, és remek élmény végigjátszani, viszont reméljük a későbbiekben még kaphatunk egy tényleges folytatást is.
Pusztítás, és ugra-bugra
A játék egy TPS nézetű akció-kalandjáték néhány puzzle elemmel (természetesen fejtöréstől mentesítve), és ez a vegyület remekül működik a játékban. A letisztult harcrendszer mellé ezúttal egy tapasztalati pont alapú fejlődési rendszert is kapunk, aminek köszönhetően karakterünket, és fegyvereinket is egyaránt fejleszthetjük. És ha már fegyverek, ezekből is van mit válogatni, ugyanis nem a TPS műfajból megszokott eszközök köszönnek vissza az R&C-ből.
Esetünkben van egy gránátunk, ami valójában egy disco-gömb, ez robbanáskor minden ellenfelet 70-es évekbeli táncra kényszerít. Ez mellett szerepel a Pixelizer, ami minden ellenfélből 2D-st varázsol, a szokásos Rocket launcher, majd a célpont követővel megáldott missile luncher. Grátisz még a körfűrészpuska is. A fegyverek többnyire kreatívak, a fejlesztéssel pedig megnövelhetjük sebzésüket.
A harc nem az egyetlen eleme a játékmenetnek, ugyanis kapunk puzzle részeket is a Rathcet and Clank-ben. Ratchet az ajtók kinyitásában profi, és a lézerekkel őrzött területekre is bejut a fénynyalábok átrendezésével. Clank ennél is többet tesz, ugyan az ő puzzle részei kevésbé ötletesek, viszont vannak köztük tényleg nehéz darabok is. Vannak részek amiknél jetpack használatával repkedhetünk, vagy épp a rail-gun-t felhasználva tarzanozhatjuk végig a pályarészeket, de persze a járműhasználat sem maradhatott el.
Ezek variációja remek hangulatot csempész a játéknak, ugyan a járművek részei inkább összelopkodott mint eredeti. Persze a lopás sem akkora bűn, ha nem az összeszedegetett darabokból állnak csupán a részek, így esetünkben sem katasztrofális a végeredmény. Lehetőségünk van a légdeszka versenyekre is, amiket megnyerve növelhetjük pénzünket, és különböző tárgyakat nyerhetünk el. Ezekre a mini-questek teljesítése is alkalmas.
Ha valaki végigviszi a játékot, újra neki lehet esni a challenge mode-ban. Ez a játékmód arra szolgál, hogy minden megszerzett tárgyunkat maxra fejlesszük. Persze nehéz lesz a dolgunk, ugyanis az ellenfelek ebben a játékmódban már sokkalta erősebbek, ügyesebbek, végzetesebbek, mint az alapmódban, így mindenki készüljön fel arra, hogy párszor kiütik a nyeregből.
A játékmenet alapjaiban hű maradt az eredeti Ratchet and Clank játékhoz, a különbségek pedig mind csak növelték a program színvonalát. Vannak pályák, főleg a későbbi pályákon, amik egyenesen idegőrlőek, ennek nagy része az irányítás miatt lett végül frusztráló. A starfighter irányítása fizikai fájdalommal járt, és a végső harc, mikor a jetpack segítségével tudtunk váltogatni a fegyverek között egyenesen borzalmasra sikeredett. Viszont ezen két – sajnos elég súlyos – hibán átlépve a játék szórakoztató, és könnyen kezelhető.
Remekel
A 2016-os Ratchet and Clank egyelőre a legjobb PS4 exkluzív játék, ami a piacon mozog. Lehet, hogy nem megy 60FPS-el, ahogy a régebbi játékok, de a képi anyag kárpótol minket ezért. Tökéletesen elég a programnak a 30FPS és a non-stop akció. Amíg a Knack 2014-ben azon hype-al indult útjának, hogy az lesz a legelső játék, ami teljes egészében kihasználja a PlayStation 4-es minden lehetőségét, addig úgy tűnik a 2016-ban megjelent Ratchet and Clank tett eleget ennek az ígéretnek.
Zseniális küllem, remek felbontás, éles kép. Viszont az R&C-nek nem ez a legfontosabb pozitívuma, hanem a rengeteg szín, az, hogy rengeteg dolog történik egy időben a képernyőn. A robbanások esetén elrepülő több száz szeg és fadarab, és az ehhez hasonló maximálisan a végletekig kidolgozott részletek teszik igazán remekké a programot, a sokféle ellenfél, karakter és fegyverdesign mellett.
A hanganyag is jó lett, bár ez már kevésbé ismerős a régebbi részekből. A legtöbb nagyzenekari produkció, ami kiszélesíti a játék világát, viszont sajnos a boss-fight-ok esetében egyetlen feljegyzendő dallamot sem produkált a játék. A hangeffektek szuperek, és minden fegyver, ellenfél, robbanás hangja különbözik… ezek mellett sajnos a szinkronhangok kicsit elmaradottak. Ahhoz képest, hogy a játék egy filmes árnyalattal szerette volna közvetíteni az eseményeket, a szinkronhangok az átvezető videókban a leginkább a TV-s bemondókra hasonlítanak, akik leülnek a székbe és csak felolvassák az eléjük lerakott papírt (lehetőleg nulla hanglejtéssel). Ezeket leginkább az ingame átvezetőkben éreztem, a CGI-os videók hihetetlen jóra sikerültek.
Sajnos a rengeteg videótól a játék (valódi játék része) kicsit rövidebb. Egy reboot-nak még így is tökéletes, és úgy érzem neki is kellene esni az eredeti játékoknak, hogy összeszedjem pontosan miben is különbözik az új rész a veteránoktól. Mindent összevetve a Ratchet and Clank az év eddigi részének a legszórakoztatóbb játéka.
Mentsd meg a galaxist!
A Ratchet and Clank egy remek sci-fi játék, ami olyan élményt nyújt, ami 2016-ra nem igen lesz a későbbiekben jellemző. Minden korosztálynak bátran merem ajánlani a programot, a kicsi gyerekektől kezdve a már öregedő rajongókig. Reméljük, hogy mind a játék, mind pedig a film sikeres lesz, hogy a későbbiekben új részekkel gazdagodhassunk.
-Dante-
A játékot a KonzolKirály.hu webáruház bocsátotta rendelkezésünkre!
Pro:
+ Remek hangulat, érdekes ellenfelek és fegyverdesign.
+ Lélegzetelállító grafika
+ Moziélmény
Kontra:
– A rengeteg átvezető miatt a játék rövid
– Néha túl könnyű
– A szinkronhangok ridegek helyenként
Kiadó: Sony Interactive Entertainment
Fejlesztő: Insomniac Games
Stílus: TPS akció
Megjelenés: 2016. április 15.
Ratchet and Clank
Játékélmény - 9.1
Grafika - 9.4
Történet - 7.9
Zene/Audio - 9.1
Hangulat - 9.5
9
SZÉDÜLETES
A 2016-os év egyik (eddigi) legnagyobb meglepetése, mivel eleinte úgy tartottuk, hogy a játék azon túl, hogy még egy zsíros összeget lenyúzzon a címről, másra nem lesz alkalmas, és mégis egy nagyon összeszedett alkotást kaphattunk kézhez a képében. Nem egy szimpla rókabőr, feltámasztja a platformer játékok műfaját. Reméljük az eladások is sikeresnek lesznek elkönyvelve, és a későbbiekben még találkozhatunk a duóval.