TESZT – Kicsinosítva, az eddigiekben megjelent összes tartalommal érkezett meg, Play Station 4-re, a 2014-ben már napvilágot látott Risen 3 Titan Lords. A játék ezelőtt már bejárta a PC-t, a Sony előző konzolját, és természetesen az Xbox 360-at is, ám most kiszínezve a dlc-kkel együtt zsebelhetik be az Enhanced Editionbe fektető PS4 tulajdonosok. 2018 májusában PS3-as Plus ingyenes játék.
De vajon elegendő tartalommal jön e a játék ahhoz, hogy valóban érdemes e bele fektetni a pénzünket? Na, most akkor vegyük szépen sorra mit is kapunk az új kiadással. Mindenek előtt a legpozitívabb, hogy most már a PlayStation 4-es konzolon csapathatjuk a Risent ami azért überkirályság nem? Aztán kapunk még egy raklapnyi tartalmat, amit már megkaptunk a 2014-es debüt óta, szépen darabokban. Az új kiadásba már benne lesznek a Fog Island, Adventure Grab, Uprising of the Little Guys kiegészítők, amik ugyan mondhatnánk, hogy bővítik az alapjátékot, de valljuk be őszintén mindezeket már a rajongók végignyomták a három, előzőgenerációs platform valamelyikén.
Barátaim! Ezt benyaltuk!
Aki játszott a PC-s, esetlegesen az előző generációs konzolok valamelyikén a Risen 3-mmal az ne számítson semmi újdonságra. (Persze, persze, kicsit húztak a grafikán azonban ténylegesen eget verő különbség még azon a téren sincs) Mindössze a lelkünkért folytatott küzdelem már nem a régi kütyünkön fog pörögni, hanem a kurrens generáció vasán, ami azért elég nagy csalódás ahhoz képest, hogy a játékból sokkal több mindent ki lehetett volna hozni egy ilyen „átültetés” során. De aki esetlegesen plusz tartalomra vágyik a Risen kapcsán az várakozásra kényszerül, hátha a közeljövőben dobnak egy-két csontszilánkot a németek számunkra.
Story TIME!
A Risen 2 kultikus hősének gyermekét alakítva vetjük bele magunkat egy elhagyatott sziget átkutatásába, remélve, hogy kincsek tengerébe futunk. (A jó kalóz ismérve a végeláthatatlan hit és remény) Testvérünk Patty kíséretében egy kihalt templom falain belül kutatunk éppen a gazdagságot jelentő kincsek után, mikor az alvilág kapuja megnyílik, és egy Shadow Lord magával ragadja a lelkünket. Halálunk után könnyes búcsú következik, eltemetnek minket (ÉS VÉGE!… Vagy nem). Ezek után egy ismeretlen figura voodoo varázslat segítségével életre hívja a testünket.
Kalandunk kezdetét veszi. A fő történeti szál korrektül összetákolt, és végtelennek tűnő hosszúságú. (30 óra játékidő!!!)
Akik szeretik a sok (sok-sok) tartalmat azoknak megéri elgondolkodni a játék beszerzésén, mert az említett idő csupán a főszállal kapcsolatos, azonban még nem esett szó a mérhetetlen sok alküldetésről és a kasztonként váltakozó mellékszálakról, amik megint csak rádobnak kicsit a játékidőre. Tartalomból így hát nincs hiány, viszont ez a Risen 3 egyik legnagyobb gyengesége is. Német barátaink mindent beleadtak a történet-mesélésbe, viszont egy örökérvényű szabályt kihagytak a képletből; „A kevesebb néha több”.
Sokkal kevesebb idő is elegendő lenne a Risen 3 végigjátszására, amennyiben a kedves készítők nem halmozták volna el olyan felesleges – épphogy átfutó – questekkel amik se előre, se hátra nem mozdítják a cselekményt. A fejlődésünkben sem segítenek elő minket, de mégis ott vannak, hogy a játékidő „bővüljön”. Ezek az NPC-ktől felvett küldetések egy idő után rémes monotóniát és indokolatlan elhúzást kölcsönöznek a játéknak, mivel az ember ezek kapcsán már nem érzi, hogy tart is valahova.
Kényeztetés a köbön
Persze pozitívumok is rejtőznek a programban. A képi világ ismét szemet gyönyörködtető, minden a helyén van. A táj szépen kidolgozott, a második rész sikerét biztosító képi világ a harmadik részben újból visszaköszön. A fény és árnyék effektusok remekül mutatnak, a váltakozó időjárás pedig kényelmesen befolyásolja az árnyjátékokat. Mindezekkel szemben, a játékba került varázslatok borzalmasan rondán képesek kinézni bizonyos helyzetekben; elcsúsznak, homályosak – volt rá példa, hogy elő sem jöttek –.
Szemünk mellett fülünk is el lesz kényeztetve, mivel zenei téren kiemelkedő munkát végeztek a Risen 3-ban. A felcsendülő dallamok mind nagyon hangulatosak, játékon belül pedig dinamikusan – szituáció függvényében – idomulnak a cselekményhez. A zenék mellett az egyes effektusok hanganyagai is korrektül össze-eszkábáltak azonban hang-téren egy orbitális problémával küzd a program. Ez pedig nem más, mint a szinkronhangok, amik fület sértően elcsúsznak, túljátszottak, borzalmasak.
A játékmenetünk a régi, a Risen 2-ben már jól megszokott. RPG irányításból korzózunk fel és alá, kaszabolunk, gondolkodunk, majd újra kaszabolunk, questeket felveszünk majd leadjuk őket remélve, hogy a fizetségünkből telik majd 1-2 új skillre. A 2-re hajazva megkapjuk a voodoo varázslatokat, ez mellé pedig lehetőségünk lesz még rúna és elemi mágia használatára is, melyeket mind más-más frakciók „képviselőitől” tanulhatunk meg, természetesen megfelelő fizetség fejében.
Mivel a közelharcot a készítők igyekeztek háttérbe szorítani, ezért mindenféleképpen szükségünk lesz 1-2 ütős varázslatra a játékban. De ami háttérbe szorult, az sem tűnt el, használhatunk a Risen 3-ban számszeríjat, pisztolyokat vagy esetlegesen muskétákat is.
Bogaras a drága…
Számba vettük a történetet, a szemet gyönyörködtető grafikát, ami hellyel-közzel –legfőképpen a varázslatok használatakor- idegesítő módon rusnyának (nem, most komolyan annak) tűnik, a mesés dallamokat, amik talán a legerősebb alappillérei a játéknak és a játékmenet, ami megint csak nem hagyott kivetni valót maga után. (Ha nem vesszük ide a túlságosan elhúzott játékidőt) Essen hát szó végül a Risen 3 legnagyobb gyengeségéről; a BUGOKRÓL!
Na, most magamat visszafogva igyekszek összeszedni azokat a hibákat amikkel gyakorta találkozhatunk a játékban – ezeket szépen számba rendezve tálalom a kedves olvasók elé -.
1. A mesterséges intelligencia képes akkora marhaságokra – már elnézést -, hogy azt a cirkuszban lehetne mutogatni. Példának okáért előfordul, hogy egy ránk rontó ellenfél hanyatt-homlok „menekülést” imitálva háttal közelít felénk, hogy véletlenül se lássa mikor lesújtunk rá!
2. Találkozhatunk olyan „mutánsokkal” is, akiknek megnyúlt kezük, (esetleg girbe-gurba akár egy szerpentin) lábuk esetleg komplett törzsük eltorzult a játékban. Na ezek a karakterek nem így lettek elkészítve, csupán ilyen szinten képes megbogarasodni a program.
3. Beakadó karakterek (Akár Mi is!). Azt hinné az ember, hogy 2015-re a videójáték ipar kinőtte ezt a betegséget azonban nem, ez továbbra is fennáll és olyan vicces helyzeteket szül, mint amibe én is csöppentem. A rám támadó ellenfél a sík terepen képes volt fennakadni valami láthatatlan „energia-falban”(?!) így könnyedén leszámolhattam vele.
Természetesen a későbbiekben bizonyára javítják majd ezeket a hibákat de egyenlőre az új, a sorozat tagjaival még nem próbálkozó játékosokat biztos ingerelni fogja ezeknek a jelenléte. Mindent összevetve a Risen 3 egy közepesnél kicsit jobb alkotás a Piranha-s srácoktól, akik ismételten rengeteg játékidőt (túl sokat…) biztosítanak a rajongóik számára. Ha pedig végre a bugokat is sikerül felélni akkor esetlegesen a 7-es pontszámot is elérheti a játék, azonban addig is kap, egy jóindulatú értékelést.
-Kese-
Pro:
+ A Witcher III után egy másik PS4 RPG
+ Aránylag szép grafika
+ Szép zene
Kontra:
– Rettenetes irányítás
– Tele buggal
– Ötlettelen, unalmas, 100 ilyen volt már
Kiadó: Deep Silver
Fejlesztő: Piranha Bytes
Stílus: akció, RPG
Megjelenés: 2014, augusztus 15
Risen 3 : Titan Lords
Játékélmény - 3.5
Grafika - 5.2
Történet - 4
Hang/Zene - 5.1
Hangulat - 4.2
4.4
GYENGE
Mindent összevetve a Risen 3 egy közepesnél talán kicsit jobb alkotás a Piranhá-s srácoktól, akik ismételten rengeteg játékidőt (túl sokat…) biztosítanak a rajongóik számára - tele tömérdek buggal, hiányosságal és ostobasággal.