FILMELŐZETES – A „Négy a szabály: Ha kérdést kaptál, játszol. Igazat mondasz, vagy meghalsz. Megteszed, amit kell, vagy meghalsz. Ha kiszállsz, akkor is meghalsz.” Jason Blum
Lucy Hale (Hazug csajok társasága) és Tyler Posey (Teen Wolf – Farkasbőrben) végzős egyetemistákat alakítanak a Felelsz vagy mersz című thrillerben, amely a Blumhouse Productions legújabb filmje.
Egy összeszokott baráti társaság utolsó egyetemi kiruccanásán vesz részt, és az ártalmatlan Felelsz vagy mersz nevű játékkal ütik el az időt. A játék azonban hazamegy velük, és arra kényszeríti őket, hogy folytassák a kérdezz-feleleket. Aki abbahagyná, arra halál vár.
Így kezdődött
Jeff Wadlow forgatókönyvíró-rendező (Kick Ass 2., Cry Wolf – Kiálts farkast!) 2016-ban találkozott Jason Blummal, hogy új projektet hozzanak tető alá a Blumhouse égisze alatt. Wadlow úgy gondolta, a Blumhouse hatalmas sikereker arató thrillerei – Boldog halálnapot, Tűnj el!, Széttörve – azt bizonyítják, hogy érdemes ezzel a produkciós céggel dolgozni. Nem telt sok időbe, és a Felelsz vagy mersz zöld utat kapott.
Wadlow régóta azon dolgozott, hogyan lehet az izgalmakat, az akciót és a humort invenciózusan ötvözni. Legyen szó házilag barkácsolt jelmezben igazságot osztó önjelölt szuperhősről (Kisk Ass 2.), aki a világ legnagyobb összeesküvésével találja szembe magát, vagy egy bukott szövetségi ügynökről, aki egy repülőgépen száll szembe a gyilkosokkal (Non-stop – Wadlow a film executive producere volt), a rendezőt mindig olyan történetek érdekelték, amelyekben semmi nem az valójában, aminek látszik. Wadlow számára kulcsfontosságú, hogy a néző fordulatról fordulatra alaposan meglepődjön…
Végre együtt tudtak dolgozni
Blum már régóta szeretett volna Wadlow-val dolgozni, a Felelsz vagy mersz pedig tökéletes alkalomnak bizonyult. A Kiálts farkast! óta figyelemmel kísérte a rendező pályafutását, és nagyra értékelte, milyen remek érzéke van a feszültség növeléséhez és mennyire ismeri a történetmesélés csínját-bínját.
„Mindig gondosan megtervezett projekteken dolgozom – mondja Blum. – Jeffnek remek koncepciója volt, amivel el tudtunk játszani, aztán ennek alapján dolgozta ki a forgatókönyvet. Nagyon tapasztalt forgatókönyvíró-rendező. Nem zavarta, hogy igen szoros költségvetésből dolgozunk, és a határidőket is szigorúan be kell tartani. Ilyen feltételek mellett is a maximumot tudta nyújtani. Ennek köszönhetően sokat dolgozunk még együtt, filmeken és tévés produkciókban is.”
„Először egy ismerkedős találkozónk volt Jasonnel – emlékszik vissza Wadlow. – Azonnal szót tudtunk érteni egymással, különféle ötletekről beszélgettünk és a végén azt kérte, jelentkezzem pár hónappal később. Akkor Couper Samuelson executive producerrel azt kérdezték, érdekel-e egy Felelsz vagy mersz című projekt.”
A producerek biztosak voltak benne, hogy Wadlow a felvázolt általános koncepcióból izgalmas forgatókönyvet fog kidolgozni, amelyből a Blumhouse-ra jellemző műfajmegújító film születik.
Wadlow-nak tetszett az ötlet, hogy arról szól a történet, hogy közeli barátok próbatétel előtt állnak: meddig hajlandók elmenni életben maradásuk érdekében? A közönség is kap egy kérdést: hol a határ, ha az a tét, hogy túléled-e ezt a játékot? A rendező nem tagadja, régóta az érdekli, hogyan csempészhető humor az izgalmak közé. „Izgalmasnak találtam, hogy kötéltáncot járunk: a végletekig fokozzuk a feszültséget, miközben lehetővé tesszük, hogy a közönség időnként jókat nevessen. A saját életemben is arra törekszem, hogy akkor is megtaláljam a dolgok vidámabb oldalát, amikor nagyon magam alatt vagyok – filmünkben is ezt igyekeztem megvalósítani.”
A sztori
Az alapsztorit Michael Reisz írta meg, ennek alapján dolgozta ki a forgatókönyvet Wadlow, valamint szerzőtársai, Christopher Roach és Jillian Jacobs. Ihletül olyan sikerfilmek szolgáltak, mint a Valami követ (It Follows) és A kör (Ring), továbbá Donna Tartt bestsellere, A titkos történet. „Olyasmit alkottunk, ami reményeink szerint legalább annyira hátborzongató, mint amennyire szórakoztató” – mondja a rendező.
Wadlow és alkotótársai a munka során felfedezték, hogy a Felelsz vagy mersz társasjáték különféle változatai szinte minden kultúrában előfordulnak. A szabályok előírják, hogy a játékosok olyan dolgokat tegyenek meg, amikre normális esetben nem vetemednének – csókolják meg titkos imádottjukat vagy áruljanak el magukról valamilyen nagyon személyes titkot. „Ritkán van lehetőségünk arra, hogy olyasmit tegyünk, amit nem kellene – magyarázza Wadlow. – Kihasználtuk, hogy ez a játék ilyen, és súlyosbításként hozzáadtuk azt a dimenziót, hogy élet-halál forog kockán. Nem csupán arról van szó, hogy olyan dolgokat cselekszenek meg a szereplők, amiket nem kellene, de ha nem teszik meg, akkor meghalnak. Ebből aztán jó kis ribillió támad, mert mindenki kiélheti rejtett vágyait, miközben rémületes események láncolata indul be.”
A forgatókönyv írása közben kiderült, hogy két dolog vár megoldásra. A játékot az élet-halál játszma szintjére kellett emelni, és gondoskodni kellett arról, hogy legyenek nyertesek és vesztesek. A történetnek arra kellett kényszeríteni a karaktereket, hogy feltárják legsötétebb titkaikat, miközben képesek a végletekig elmenni életben maradásuk érdekében. Wadlow és alkotótársai azt az ötletet dolgozták ki, hogy a játék közben egy Callux nevű ősi démon kezdi tizedelni a résztvevőket. „A játék a srácok előéletének különböző fordulatait használja fel ellenük” – mondja Blum.
Végzősökből kivégzősök
A történet úgy kezdődik, hogy végzős egyetemista jó barátok Mexikóba mennek utolsó kiruccanásukra, mert utána kirajzanak a szélrózsa minden irányában, és megkezdik felnőtt életüket. Régóta lappangó szerelmek és elfeledettnek vélt konfliktusok bukkannak felszínre, miközben a búcsúzásra készülnek. Amikor egy jóképű ismeretlen ráveszi a hősnőt, hogy kezdjenek bele a bohókásnak tűnő Felelsz vagy mersz nevű játékba, felébresztenek egy ősi démont, amelynek feltett szándéka, hogy napvilágra hozza a résztvevők legsötétebb titkait, illetve szembesíti őket legnagyobb félelmeikkel – s ha nem mennek bele a játékba, életükkel fizetnek. „Ha életben akarsz maradni – mondja a rendező – vagy őszintén válaszolsz, vagy megteszed, amihez egyáltalán nincs kedved.”
Callux rákényszeríti a játékosokat, hogy eldöntsék, mire képesek, ha meg kell védeniük barátaikat. „Olivia és Markie kapcsolata áll a történet középpontjában, nekik kell kiállniuk a legnagyobb próbatételt – mondja Wadlow. – Mindketten szerelmesek Lucasba, ő a háromszög harmadik csúcsa. Megtapasztalják, mit jelent mindent feláldozni azért, akit szeretsz.”
A forgatókönyvírás egyik legszórakoztatóbb aspektusa az volt, hogy az alkotók kis csalikat helyeztek el a történet kibontása során, amelyek egyre rémisztőbb vidékre csábítják a közönséget. Minden felelsz vagy mersz jelenet a karakterek valamely hibáját vagy titkát fedi fel. „Eláruljuk, hogy az egyik karakter titokban iszik, a másik meg szerelmes a legjobb barátnője pasijába – magyarázza Wadlow. – Amint a játék halad előre, és egyre több dolog derül ki a karakterekről, reményeink szerint a közönség is egyre inkább bevonódik a történetbe. Ezzel ők is részei lesznek a játéknak, átélik a próbatételeket és reagálnak a kérdésekre. Nemcsak a karakterekért szorítanak, de Callux gonoszságát is élvezik.”
-PS4Pro- (Folytatjuk)