TESZT – Hurrá! A változatosság gyönyörködtet! Vagy nem – újabb nyár eleje, újabb kikészülés előtt állok, vagy már meg is történt, ugyanis a Milestone évi licenszproduktumát gyűrtem az utóbbi napok során. Nem mondom azt, hogy bár ne tettem volna, de közel vagyok hozzá…
Így előre leszögezem, és ilyen eddig két alkalommal történt velem: megjelenés előtt kaptam kódot a játékhoz, így nem tudok a megjelenés UTÁNI patchekről és azok hatásairól nyilatkozni: június 6-án, délután 4 óra 5 perckor írom ezeket a sorokat; a megjelenés, illetve az embargó lejárta is (LOL!) 7-ére esik. (Ez igen: a Milestone annyira nem bízik a kritikákban, hogy nem enged a megjelenés előtt közzétenni egyet sem!)
Tessék megkapaszkodni, mert bár most ezzel valószínűleg saját magammal cseszek ki így az E3 előtt (amit nagyon remélem, hogy idén nem egyedül kell levezényelnem…), de csukló ide, alkar oda, évente egyszer-kétszer (teljesen feleslegesen, hálátlanul is, de) komolyabb karakterszámot szülök. Még így is, hogy úgy konkrétan nincs motivációm ehhez.
Valótlanmotornégy
Na, most direkt előszedtem egy sajtóközleményt is, aminek állítasait követni fogom – miért? Mert azok után, hogy másfél órával ezelőtt egy 3,4 gigás patchet kapott a játék (szóval többnyire befejezetlenül játszottam? nice), feltűnt számomra pár dolog.
Unreal Engine 4. Tény, erre váltott a MotoGP 18, amivel valóban valamit fejlődött a látványvilág (és szerintem esőben tűnik kifejezetten előrelépésnek), ámbátor az engine által gyakran előadott hibákat is magában hordozza a MotoGP 18. A szokásos textúrabetöltődés itt is fel fog tűnni, sőt, egyes helyeken (pl. Philip Islanden a rajt-cél táblán a pálya felett) betöltetlen, alacsony felbontású textúrák köszönnek vissza. Ráadásul a megvilágítás is érdekes: fakóbbnak tűnik a játék, ami néhol még sötétebb is volt. Bár lehet, hogy ezzel a realisztikus megjelenítés felé mentek az olaszok, még mindig azt gondolom (sőt: gondoljuk, a főszerkesztővel is tárgyaltam erről), hogy a MotoGP 18 nem valami szép, sőt.
3D scan-technológia: az összes MotoGP-pilóta arcát beszkennelték. Csak az övéket, ugyanis szerintem a parc fermés jelenetekhez talán ők sem dolgoztak feleslegesen. Valamelyest úgy is néz ki mindenki, ahogy kell, de itt sem olyan nagy wasistdas az egész. Drónszkennelés, erről nem tudok nyilatkozni. Na de arról, hogy „jelenetek”, igen: azt mondják, hogy harmincnál is több jelenet van. Na kérem, DOBOGÓS jelenetből egyetlen egyet láttam a MotoGP-n. (Moto2? Moto3? ott is EGY, és igen, ott NINCS dobogózás – ennyire nem veszik komolyan az arcszkennelést sem?) Boxba begyalogolás, egy jelenet. Beszélgetés a mérnökkel. Egy jelenet. Legalább a felvezető kör előtti rajtrács, illetve az ikonikus jelenetek a MotoGP-s pilótáktól is bekerültek (itt is echte leszarták a Moto2/3/Red Bull Rookies hármast… ez igen). Spectator mód, végre teljesítettek egy kérést: lehessen figyelemmel követni online futamokat csak nézőként, több kameraállás közül választva. Végre. Sőt, VÉGRE: vannak tutorialok is! Mondjuk ez elég gyopár módon lett kivitelezve, ugyanis adott a brno-i pálya, és van három szint, a legfelsőn, a profin már semmilyen segítséggel már a pálya nyomvonalát is követni kell, míg pl. a középsőn a fékezést figyelik (ha jól emlékszem), míg az amatőrön csak a köridő számít és talán még a sebesség is a pálya adott pontjain. (Ezek a feladatok amúgy a szabadedzéses tesztelésen is visszaköszönnek, erre még vissza fogok térni.)
Realisztikus fizika: tény, itt is vélek felfedezni javulást, ami – ahogy eddig is – testreszabható az amatőrök számára is. Az AI is fejlődött szerintük, amiben van valami (50% az alap nehézség és 120%, extreme, a maximum – be lehet állítgatni rendesen), de szerintem itt-ott túl könnyen a nyakunkon van a gép, máshol meg könnyen elagyabugyáljuk őket. Most nem azért, de ez volt a szitu egy éve is. Meg tavalyelőtt is… Aztán skálázható a sérülésrendszer is, ami tényleg elég komoly lehet: egy kis karcolástól ÁLLÍTÓLAG a működésképtelenségig lerongyolhatjuk a motort – és itt is lehet a kezdőknek segítséget nyújtani, mint ahogy a gumikopásban is. A rossz vezetési stílus során gyorsan elkopnak a gumijaink, amivel a hétvége során a végére már csak használt szettek maradhatnak, ami az időmérőn, és legfőképp a versenyen okozhatnak hátrányt.
A karriermód ugyanolyan mint idáig volt: a Red Bull Rookies Cupban kezdünk, és a hét futamos bajnokság végén kapunk ajánlatokat a Moto3-as csapatoktól – itt szerintem hosszabb lett ez a bevezető mint tavaly volt. Aztán a Moto3-ban ha jól szuperálunk, az első adandó alkalommal (a hatodik futam, Mugello után talán?) már a Moto2-be is felszerződhetünk, ahol nekem nem sikerült a szezon közben továbbjutnom a MotoGP-be – ahhoz kellett egy Moto2-es bajnokság (kis szerencsével sikerült a legvégén átvennem a vezetést, lol), és így is csak a KTM-hez kerültem a királykategóriában. Ebben közrejátszik a reputáció is: minél jobban teljesítünk, annál többet kapunk (felsőbb kategóriákban meg pláne), ami ahhoz kell, hogy egy erősebb csapathoz leszerződhessünk.
Na ennyi volt a sajtóközlemény taglalása (nem baj, ezzel is másfél oldal alatt vagyunk már…), úgyhogy második kör, miután belementem a kézi startba. Hoppá! Ha jól elkapjuk a kuplungot és az időzítést, komolyan lerajtolhatjuk a többieket. Remek újítás, tetszik – ahogy az is, hogy végre nincsen hangos tutorial minden menüpontban…
Csontváz
Nos, az a nagy büdös helyzet kérem, hogy a MotoGP 18 még kevesebbet kínál a 17-hez képest, holott az is már vissza lett vágva a Valentino Rossi: The Game (ami a 16 volt, csak Rossi köré faragva) által kínáltakhoz képest. Sorolom a játékmódokat: karrier, a quick modes alatt grand prix, time attack (időmérő), bajnokság és tutorialok (nem ám kirakták volna a főmenübe, minek?); multiplayer (itt lehet privát és nyilvános is – működik, ahogy eddig is, ebbe belekötni nem tudok és nem is fogok), MotoGP eSport bajnokság, és még a főmenüben van a MotoGP ID (az azonosítónk, amit a többiek láthatnak online), a beállítások és a kilépés.
Szóval itt is eSportolunk. Értem én, az F1 esetében is ez áll fenn, de szerintem BELE RAKHATTÁK VOLNA A MENÜPONTOT KÉSŐBB IS. Most ugyanis csak annyit ír, hogy jöjjünk vissza később. Lehetett volna a tutorial a helyén. Hol a francba van itt a logika, könyörgöm?!
A kezdők is sikeresek fognak lenni a MotoGP 18-ban, mivel a mesterséges intelligencia nehézsége mellett a gumikopás, a motor „sérülése”, a büntetések, vagy akár a komplett versenyhétvége versenyre való redukálása is beállíthatóak, és egy kis hozzáértéssel már az alap 50%-os nehézségi szint sem fog problémát okozni. Legalább a karriermód során sikerült megoldaniuk, hogy ne legyen glitches fos az egész a mínuszba átforduló heteivel. Ehelyett a szabadedzéseken elvégezhető tesztek (köridő, helyes ív százalékos megközelítése a pálya adott pontjain, elvárt sebesség elérése más pontokon, helyes féktáv betartása), illetve a futamok végén elért fejlesztési pontokból tudunk négy kategóriában motort tuningolni, mégpedig azonnali hatással – ezt kellett volna mondjuk tavaly is csinálni. Motor, fék, felfüggesztés és váz – ezekbe lehet belenyúlni (a motorba pl. a Moto2-ben nem lehet), egy és négy közötti szinten, és van, ahol egy, esetleg kettő alkategóriában lehet fejleszteni. És nem is olcsó mulatság ez.
Ha már szintlépés, kétféleképpen szintezhetünk – egyrészt a pilótánk képességei (ahogy eddig is: fékezés, gázkezelés, kanyarvétel, testtartás) fejlődhetnek, másrészt pedig az azonosítónk lépked általában versenyenként egyet.
És a többiek
Na, itt van az a pont, ahol konkrétan elkezdem szidni a játékot. Először is, HOL A FENÉBE VANNAK A RÉGI PILÓTÁK ÉS MOTOROK? A 17-ben még ott voltak (többek között Olivier Jacque, akit sikeresen Jaque-nak írt le a Milestone…), idén pedig úgy en bloc kivágták a francba az egészet! Oké, itt van újításként Buriram, amin a pilóták előtt motorozhatunk, de elbúcsúzhatunk az extra tartalmaktól. A VR46 után a 17-ben asszem nem volt a pilótánknak staminamétere, és az idén sincs. Nincsen semmilyen plusz kihívás mód, amivel offline meg lehetne nyújtani a játék élettartamát. Nem, ehelyett az eSportra álltak rá, ami persze, egy közönségrétegnek meg fog felelni, de a többinek pedig nem!
Mondtam korábban elírást Jacque-kal kapcsolatban: most is sikerült egy typot benn hagyniuk, ugyanis a „közösségi feedeken” (LOL…) Emilio Alzamora (1999-es 125cc világbajnok anélkül, hogy a szezonban nyerni tudott volna!) neve úgy lett leírva, hogy „Alzamore”. GRATULÁLOK!
Továbbra is ez a hülye közösségi feed baromság van, ami csak egy bootleg Twitter light. Írni rá nem tudunk, de legalább a töltőképernyőn is ezt bámulhatjuk. Interaktivitás nincs, a jelenetekből kevés van, és továbbra is képesek vagyunk a pálya szélén levő reklámtáblákon gond nélkül áthajtani. Továbbra is ugyanaz a lusta baromság az egész, ami már ÉVEK ÓTA fémjelzi a MotoGP játékadaptációit. Ahogy tavaly, úgy idén sincs a futamok alatt háttérzene, ami meg a menüben van, az olyan unalmas, ahogy eddig is volt. A motorok hangjai bár javultak és eltérőek, de egy-két motor (pl. a Red Bull Rookies kupáé) olyan idegesítően fűnyíró hangúak, hogy rövid távon ajánlom a háttérzene bevetését. Minőségbelileg továbbra is elmaradott a hangzás, és idén a TT Isle Of Man KOMOLYAN rávert a mezőnyre – érdemes valami háttérzenét belökni, mert én nem bírtam sokáig önmagában. (Legalább sikerült kiküszöbölniük azt a hülyeséget, hogyha hátranézünk, elnémul a motorunk!)
Aztán a motor sérülése. Direkt kipróbáltam, és bár a motor jelzője csökkent, de ugyanúgy működött nekem, ahogy 100%-osan. Biztos belepatchelik, vagy nem tudom, de NEKEM nem tűnt változásnak. Legalább így sikerült rájönnöm arra, hogy a motorosunk simán átesik a modellezetlen földön a korláton túl, hogy aztán visszateleportáljon a motorjára… ahogy eddig is.
A MotoGP 17-ben volt menedzselős karriermód. Ja, azt is szépen kivágta a Milestone a játékból! Ezúttal nincs más, csak a versenyzés, és most a csapatnak lesznek elvárásai (pl. fejezzük be a versenyt X helyen, Y helyen kvalifikáljunk, Z helyen végezzünk a bajnokságban), és ha ezeket folyamatosan teljesítjük, első számú pilóta lehetünk a csapatban, hogy azzal több fejlesztési pontot kapjunk. (F1 2017-eztek a srácok… onnan ismerős ez nekem!)
Mi van még, mi van még… ja igen! Az argentin versenyhétvégén úgy döntöttem, hogy nem akarok a boxutcából kimenni, hanem rakjon ki a pályára, amin épp szakadt az eső. Gondoltam, iszok egy pohár vizet ebben a dögmelegben, szóval utána gyorsan rácsaptam a pause gombra. Erre azt látom, hogy úgy rakott a Milestone a pályára, hogy a motorom ágaskodik. Tehát zakóval rakott ki az esőbe! És ezzel meg is magyarázta azt, hogy miért láttam többször is azt a „gyors kör” opcióval, hogy mások zakóztak a kiteleportálás után pár másodperccel. Mit is mondjak erre? Például azt, hogy LOL!
Az Unreal Engine 4-gyel gondolná az ember, hogy lehetne egyedi karaktert csinálni. Nem. Megint fixált arcok közül lehet válogatni, és most nincs szintlépéssel megnyitható bukósisak, kesztyű, cipő, hanem minden elérhető alapból. Ez korrekt, de az, hogy megint kiaknázatlan lehetőségekkel rendelkezik a játék, és szerintem ennél tovább már nem kellene taglalni, mert a negyedik oldal aljára érek nemsokára.
NEM
Tavaly 48-at kapott a MotoGP 17. Most 47-et fog. Fejlődött, de közben továbbzsugorodott. Ezért a játékért a MotoGP rajongóitól is azt kérem, ne adjanak ki 21 ezer forintot, vagy akármennyit is kérnek érte a PlayStation Store-on. Egyszerűen elképesztő, hogy a Milestone más játékokkal (Gravel, például) korrekt dolgokat mutat fel, de itt meg folyamatosan esik vissza.
Egyszerűen a tököm tele van azzal, hogy a rajongók és a hardcore motorosok párosán keresnek pénzt a fejlesztők, miközben itt változtatnak egyet jó irányba, amott meg elvesznek két opciót. Bőven lehetne még hova fejlődniük, de ha ezt opciók kárára teszi, akkor inkább azt mondom, amit tavaly: „vegye már el a Dorna a licenszet tőlük”.
Ezúton egy biccentés a Magnew-nak a tesztpéldányért.
-V-
Pro:
+ Kézi start
+ Spectator mód online
+ Unreal Engine 4
Kontra:
– További dolgoktól búcsúzhatunk (menedzselős karriermód, régi motorosok és motorjaik…)
– Még mindig vannak figyelmetlenségek, bugok, nem is kevés
– Az eSportra való koncentrálás miatt attól tartok, hogy emögül a játék mögül a hardcore játékosokat leszámítva sokan fognak rövid időn belül kihátrálni…
Kiadó: Milestone
Fejlesztő: Milestone
Stílus: gyorsasági motoros világbajnokság játékadaptációja
Megjelenés: 2018. június 7.
MotoGP 18
Játékmenet - 4.7
Grafika - 5.2
Fizika - 6.1
Music/Audio - 6.1
Hangulat - 1.4
4.7
GYENGE
Egy lépés előre, egy lépés hátra...