Újra egymásnak feszül az Egészségügyi Világszervezet és a játékipar!

Újabb vázlatot kapott a videojáték-betegség (függőség), amire a játékipar is felhördült.

Már vita tárgya volt tavaly decemberben a WHO és a játékfüggőség témája, de a téma továbbgördült, ugyanis kétfajta jellemzés is felbukkant a World Health Organization (Egészségügyi Világszervezet, innentől WHO-ra rövidítve) a Gaming Disorder kategória alatt az ICD-11-ben. Az első, az „általános játékfüggőség” meghatározása szerint az egyén ismétlődő módon játszik online vagy offline, nagyobb prioritást adva a játéknak más cselekedeihez képest, még akkor is, ha negatív következményei is lesznek ennek, és ezek miatt az illető személyes, családi, szociális, oktatási vagy munkabeli károsodást szenvedhet. A „videojátékos viselkedés” folytatólagos, epizodikus, vagy gyakran ismétlődő lehet, és legalább 12 hónapig jelen kell lennie a diagnózis felállításának érdekében, ám ezt rövidíthetik, ha a tünetek súlyosak. A „veszélyes játék” definíciója abban különbözik az előző jellemzéstől, hogy ettől az egyén már fizikailag (és mentálisan is) megsérülhet nem csak ő, hanem a környezete és a környezetében levő személyek is.

Erre reagált az Entertainment Software Association (ESA) is a Twitteren – a közlemény így szól: „Kiemelten fontos megjegyezni, hogy a vázlat nem végleges, így még kiértékelés és tárgyalás része. Világszerte veszélyre hívják fel a WHO-t a profik, mert az általuk javasolt „játékbetegség” valós lelki betegségek félrediagnozálására, rosszul kezelésére vezethet. Aggasztó a javaslat ezen változata még a jelentős orvosi és tudományos közösségbeli ellenkezés ellenére is. A kutatás, ami a játékfüggőség lelki betegségek közé való emelését támogatja, könnyen megtámadható és nem meggyőző. Nincs objektív bizonyíték a túlzott (játék)használat meghatározása és diagnózisa mögött, ami félrekezeléshez vezethet. A WHO-nak meg kellene gondolnia az előttük tornyosuló bizonyítékokat, mielőtt az ICD-11 végleges változatába beemelné a „játékbetegséget”.” Az ESA amúgy már januárban és márciusban is nekiment a WHO-nak az ügy miatt, úgyhogy ők igencsak ellenkeznek.

És nincsenek is egyedül, ugyanis ezt a közleményt több cég is aláírta, akiknek nem sok értelme lenne a neveiket lefordítani, úgyhogy csak lista: ESA, ESAC, EGDF, IESA, IGEA, ISFE, K-GAMES, UVB@G. A közlemény fordítása következik – az ESA által publikált Twitteres részt átugorjuk: „A műfajoktól, platformoktól és eszközöktől függetlenül, világszerte, biztonságosan és okosan két milliárdnál is több ember szórakozik videojátékokkal, amiknek az oktató, gyógyászati és szórakoztató értékeiket széles körben elismerik. Emiatt aggódunk, mert a WHO legújabb ICD-11-es változatában továbbra is ott van a „játékbetegség”. […] Megértjük, hogy az iparunk és annak támogatói világszerte felemelik a hangjukat ez ellen, és arra kérjük a WHO-t, hogy ne tegyen olyan lépéseket, ami a nemzeti egészségügyi rendszereket szerte a világon igazolatlanul belekeverné az ügybe.”

Márciusban 36 mentális egészségügyért felelős személy tett közzé egy tanulmányt, ami a 2016-os írásuk folytatása – ezt az írást támogatta az ESA is (az elnökük szerint a WHO mélyen hibás folyamatában nincs átláthatóság és objektív tudományos támogatással nem rendelkeznek…), és szintén márciusban az amerikai médiapszichológiai és technológiai közösség is egy közleményben elutasította a WHO-t, mert szerintük érthetetlen, hogy miért a játékokat emelik ki „viselkedési függőségként”, és a WHO mintha „morális pánikban” volna, ami csak újabb pánikot szülhet, és nem jó ötlet a droghasználat szintjével azonosra emelni a játékokat…. Nos, az IGDA, a nemzetközi játékfejleszők szövetségének felelős rendezője, Jen MacLean is úgy véli, hogy súlyos károkat okozhatnak az embereknek, akik a játékokat a depresszió, a szorongás és a stressz elnyomása céljából „használják”.

Ennek itt még biztosan nem lesz vége, és nem biztos, hogy a WHO hallgatni fog az iparra… de ott érthető a dolog, hogy akik tényleg túzásba viszik, ott gond lehet. Viszont azokat, akik hobbiként foglalkoznak a játékokkal (a szerkesztőségünk is ebbe a kategóriába tartozik), őket ne tereljék ugyanabba a csoportba.

Forrás: VG247, PCGamer

Spread the love
Avatar photo
Anikó, our news editor and communication manager, is more interested in the business side of the gaming industry. She worked at banks, and she has a vast knowledge of business life. Still, she likes puzzle and story-oriented games, like Sherlock Holmes: Crimes & Punishments, which is her favourite title. She also played The Sims 3, but after accidentally killing a whole sim family, swore not to play it again. (For our office address, email and phone number check out our IMPRESSUM)

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu