TESZT – Tavaly felkiáltójel, idén kérdőjel, ugyanis szerintem olyan mértékben nem fejlődött a játék, hogy ugyanolyan értékelést kapjon, amit egy évvel ezelőtt. Sőt, ki is mondom, szerintem túlértékeltem a 2017-et, ami idén próbált a karriermóddal kevésbé unalmas gründfesztivál lenni. Legalább ez bejött neki.
Úgyhogy ezúttal nem fogom feleslegesen jártatni a számat, hanem inkább az eltérésekre fogok ráfeküdni alaposan (úgy konkrétan a recenzió felét ez ki fogja tenni, nem vicc…), hiszen egy ilyen évente megjelenő sportjáték esetében szerintem erről kellene egy recenziónak szólva, közvetlenül összevetve a tavalyi címet az ideivel. Úgyhogy vágjunk bele.
Ami megmaradt
Annak ellenére, hogy idén a televíziós arculat erősen frissítve lett, ezt a játék nem vette át, ami szerintem hatalmas kihagyott ziccer, így minimálisan átfestve ugyanazt kapjuk, amit tavaly. Ez a kommentátorpárosra is vonatkozik (viszont idén megadhatunk egy becenevet, amin hívhatnak minket), a dobogós animációkról és a pilóták 2D-s arcairól (egyik szemükben egy különös csillogással) nem is beszélve.
Ami megváltozott
Malajziától búcsút vehetünk, helyette visszatért Hockenheim, és itt van Paul Ricard is. A karriermódot viszont nem tudom ennyivel elintézni: jóval több erőforrásra költhető pontot kapunk, pláne úgy, ha a csapat nehezebb szintű elvárásait (pl. fejezzük be a futamot az általuk kiemelt helyen vagy annál jobban) is teljesítjük. Ezáltal a fejlesztés gyorsabb lehet… és lesz is, viszont az F1 2018 bedobja azt, hogy egyes alkatrészeink, amiket már a kocsira raktunk, a következő szezonban nem lesz szabályos, ha nem módosítjuk a szabályoknak megfelelően, így itt el fog úszni egy halom kredit, és ez felkavarhatja a következő év elején az erőviszonyokat.
A versenyek után legtöbbször (nem mindig!) interjúvolni fog minket a Claire névre hallgató riporter, és itt figyelni kell arra, hogy a rövid idő alatt mit válaszolunk, ugyanis a befejezésre ki fog hatni az, amit mondunk, mintha egy Mass Effect játékról volna szó, amit válaszolunk, az hatással lesz a motorral, a kasztnival, vagy az aerodinamikával foglalkozó csapatszekciónkra (ha dicsérjük az autó adott szekcióját, olcsóbbak lesznek a fejlesztések, ellenkezőleg pedig drágulnak – figyeljünk arra, mit mondunk…), a saját csapatunk (esetleg a mások) által felénk kifejezett tisztelet mértékére, és azt is eldöntheti, hogy sportszerűbb, vagy showmanesebb irányba megyünk a kommentjeinkkel. Az előbbi a csapatot tiszteli meg, az utóbbival egoisták vagyunk, és ez is befolyásolhatja, hogy a csapatok mennyire érdeklődnek irántunk, és ez a felénk kifejezett tisztelet mértékével együtt meghatározza a csapaton belül azt, hogy mekkora értékünk van, illetve mekkora igényeink lehetnek a szerződéshosszabbítással. Erre még ki fogok térni. Van egy másik skála, amin az amatőr és a veterán közti tapasztalatunkat méri. Ez is közrejátszhat még a riválisaink legyőzése mellett abban, hogy a csapatok milyen mértékben érdeklődhetnek irántunk. Ezúttal két riválisunk lehet. Az egyik automatikusan a csapattársunk lesz (és ugyanazon dolgok számítanak, amik tavaly is – leggyorsabb kör, befejeztük-e a versenyt, dobogón vagyunk-e, ilyesmi), és a másikat mi választjuk ki. Minél nagyobb név, annál nagyobb tisztelet a tét, amit bizony elbukunk, ha a másik illető előbb éri el a harminc pontot.
Ezek így magában már elég hajmeresztő változásnak tűnnek, de még ott van a szerződés a csapatokkal. Általában három lehetőségünk van megadni, hogy mit szeretnénk elérni a csapatnál, milyen elvárásoknak tudunk megfelelni (időmérő, verseny során a helyezés), első pilóta lennénk-e, ilyesmi. Aztán a perkek, amik három szintűek – versenybónusz (adott százalékkal több fejlesztési kredit versenyek után), fejlesztés sebessége (1-2-3 héttel gyorsíthatjuk az alkatrészek elkészítését), egyszerre hány alkatrészt fejleszthet az aero/motor/kasztni csapat, illetve mennyivel lehet gyorsabb a boxkiállás (ami szerintem kib_szott nagy hülyeség, mert az emberi hiba faktorát nem számítja be, ez totálisan nem realisztikus, lol).
Na, ezekkel tehát eléggé megváltozott a karriermód, és ez plusz nálam. Ezzel nem olyan unalmas az egész, ami eddig volt, és ha teljesítjük az edzéseken a programokat (most újdonságként az ERS kezelése is bekerült – erre még ki fogok térni mindjárt), akkor itt is dőlnek a kreditek a fejlesztéshez, és úgy egy oldallal ezelőtt írtam is, hogy bizony kelleni fognak. Na de ERS-kezelés. Szóval a motor erejét mi szabhatjuk meg. Öt módja van a nullától az overtake (előzés) szintig, és figyelni kell az akkumulátort is, ugyanis ha nem nagyon töltjük fel, akkor gyorsan elfogy a szufla a kocsiból, és az egyenesen hülyére ver még a Williams is, ami a játékban finoman szólva is vonatot képez minden pályán…
És a többi
A játék engine-je ugyanaz. VR-támogatás továbbra sincs. A grafika szerintem csak esőben tűnik kifejezetten jónak. A fizikán én komolyabb változást nem érzékeltem, lehet, hogy csak minimális mértékben frissítették. Az F1 2018 teljesítménye viszont legalább korrekt, PC-n mondjuk azért tud itt-ott megakadni egy másodpercre, és ennek részletezésébe inkább nem mennék bele. Hangok tekintetében fejlődött a játék, úgyhogy elismerésem, a halot pedig átlátszóvá lehet tenni, ha belső nézetben játszanánk, szóval itt is egy biccentés, mint ahogy azért is, hogy itt is lehet nehézségi szintet és segítségeket állítani, de a versenyhétvége során ezek módosítására lehetőségünk nem lesz!
Online viszont szuperlicenszünk van. Értékel minket a játék, tehát ha vacakul, esetleg sportszerűtlenül játszunk, azt bizony a többiek látni fogják, így pedig gyorsan magunkra maradunk, esetleg más Pastor Maldonadókkal kerülünk össze. Persze itt is lehetnek akadozások, de ezt már a Codemasterstől őszintén megszoktam…
Csak F1-rajongóknak
Sokat, nagyon sokat töprengtem a 7,5 és a 8 között. Az AI kifejezetten agresszív és hibázni képes lett, aminek örülök, de volt arra példa, hogy kitörte mellettem egy lekörözött pilóta a kerekét, és lendületből elefántpuszival az oldalamba jött, amivel én magam is búcsút inthettem egy jó eredménynek, és érdekes módon a mögöttem jövő harmadik versenyszemélygépjármű felfüggesztése bár eltört, valahogy mégis befejezte a versenyt azon az előkelő helyen, ahol addig volt. Továbbra is glitches, bugos az F1 2018, ami lassan üti fel a fejét, ahogy tavaly is. Ezért nem kap 88-at idén a játék. Nem. Nagyon sokban hasonlít a tavalyira, de legalább a klasszikus kocsik kínálata bővült. Ezért is dőlt el 7,5-ről a 8 irányába az F1 2018.
-V-
Pro:
+ Átdolgozott, addiktívabb karriermód
+ Több klasszikus kocsi
+ Fejlettebb hangok
Kontra:
– Nagyon sok mindenben ugyanaz, ami tavaly volt…
– Továbbra is itt-ott befigyel egy bug, egy glitch
– Nem alkalmazza a TV-s közvetítés vizuális stílusát. Nagy kihagyott ziccer!
Kiadó: Codemasters
Fejlesztő: Codemasters
Stílus: Formula-1 évenként megjelenő videojáték-adaptációja, négykerekű versenyszemélygépjárművekkel való versengés
Megjelenés: 2018. augusztus 24.
F1 2018
Játékmenet - 8.8
Grafika - 7.7
Fizika - 7.9
Zene/Audio - 8.6
Hangulat - 7
8
EXCELLENT
Csak a karriermódban érzékelhető igazán nagy fejlődés. Lehetett volna jobb is.