TESZT – Bár egy ritkán elővett adaptációról van szó (aminek már közel egy évtizede köze sincs Dakarhoz…), a próbálkozás nem lett olyan sikeres, hogy ezért én újan kiadjak tizenötezer forintot, mivel a játéknak olyan problémái vannak, ami miatt nem lehet komoly értékelést adni rá.
A Dakar Rally mostanában Dél-Amerikán hasít át (2007-ig Párizstól Dakarig mentek az autók, motorok és kamionok), így már csak névben hasonlít a verseny arra, ami volt. A játékfeldolgozás 17 évvel követi az előző próbálkozást, és most a hatalmas sivatagi területek helyett továbbra is hatalmas régió vár az erre vállalkozókra, de ezúttal a homokdűnéktől a sáron keresztül még lejtőkre és emelkedőkre is fel kell készülni.
+
Az Unreal Engine 4 bár többnyire szenved a játék alatt (erre még vissza fogok térni…), legalább az, ahogy az időjárás működik, szerintem egészen jó, és aki nem lép ki unalmában a játékból (amit én erősen ajánlanék), akkor Bolívia területén még gyönyörködhet abban, ahogy az eső mellé egy kis villámlás is jár.
Emellett még talán megemlíthető pozitívumként az is, hogy valamennyire azért van hangulata ennek a hosszú távnak, amit bár lerövidítettek, igyekeztek a valódi területeket újragyártani. És maga a gondolat, hogy Dakarból van egy új játékadaptáció, pont olyan tiszteletre méltó elképzelés, amit a TT Isle Of Man esetében is tán megemlítettem.
–
Igen, kicsit egyensúlytól mentes lesz a negatívumok felsorolása, de az értékelésben magában ez is meg is mutatkozódik. Kezdjük ott, hogy az Unreal Engine 4 nem nagyon képes PlayStation 4-en tartani a lépést. Ja, addig el is kell jutni: a töltési idők igencsak zavaróak lesznek. (Ez mintha egy trend lenne – több játék esetében is felmerült ez idén, nem?) Az engine tipikus, régi hibája itt is fel fog bukkanni – szinte egyszer sem lesz olyan alkalom, hogy kapásból minden textúra rendesen betöltődik: nem-nem, a járművünkön ez erősen látszódni fog, hogy először borzalmas a látvány! Aztán a sár nem tűnik valami realisztikusnak, amikor ezen áthajtunk, és a néhol kérdéses frame rate miatt ez fel is fog tűnni.
De ne nagyon nézzük sokáig, mert megsérülhet a járművünk, amit bár megjavíthatunk a szakaszokon is, ez időbüntetéssel fog járni. A sérülési modell is fura – néha teljesen lerongyoljuk a verdát (vagy motort – a fenébe már a Dakarral, hogy folyamatosan más definíciót kell alkalmaznom!) egy kicsit egyedi útvonal után, másszor meg egy ugrató utáni elefántpuszitól sem lesz akkora sérülés járgányunkon.
Na ja, egyedi útvonal – ha esetleg eltévedünk, akkor az utolsó „checkpointhoz” visszateleportálhatunk, az tizenöt percünkbe kerül, és néha több kilométert vissza kell tekerni oda. Eltévedni pedig el lehet, és akkor megszólal a navigátorunk, akit amúgy úgy kib*sznék az ablakon az első adandó alkalommal, hogy forduljunk vissza több percnyi csend után. Akkor eddig mi a lóf*szt csináltál, te istenkísértés?
A navigátor elrontja az egész élményt. A megadott checkpointok elérése közben ugyanis ha csak egy kicsit is eltérünk az ő jegyzeteitől, akkor bizony folytatja az irányadást, aztán bedobhatja, hogy ideje visszafordulni. Egyszerűen kiszámíthatatlan, és legszívesebben szólóban/motorral mennék végig az úton. Akkor legalább gyakrabban hallhatom a hanghibákat is, mert még az is van: a motor hangja ugyanis eltűnhet az éterben, hogy még inkább kifinomult élményben lehessen részem. A HUD-ot pedig tessék megszokni.
X
Úgyhogy a Dakar 18 megvételét csak akkor ajánlom, ha valaki mondjuk négyezer forintért túladna rajta. Teljes áron egyszerűen NEM TUDOM AJÁNLANI. És a poén? Ugyanaz a csapat áll emögött mint akik az Alekhine’s Gun névre hallgató, botrányos Hitman-klónt hozták össze konzolon: a Bigmoon Entertainment, akiknek a weboldalán a hírek szekció két és fél éve nem frissült, míg a site többi részlege igen.
A Dakar 18 túl nagy falat lett a fejlesztőknek – a Deep Silver (= THQ Nordic) talán jobban járt volna, ha nem adja ki ezt ilyen formában. Mivel az idei Dakar már nyolc hónapja lefutott, elkéstek vele rendesen. Már ez is önmagában felveti a kérdést, hogy mi szükség volt erre a játékra? Grafikailag meh, audióban maximum a járművek korrektek, a kezelés nagyon merev (erősen tervezni kell a következő kanyart!), a játékmenet gyenge, a hangulat rendben van. Ez egy öt pontos, már-már fércmunka. Ezen még egy másik fejlesztő, mondjuk a Kylotonn sem segített volna (és ők se nagyon tudnak kiemelkedő autós játékokat csinálni, lol).
-V-
Pro:
+ Valami hangulat azért akad
+ Az időjárás nem tűnik annyira balféknek
+ Dakarból ritkán látunk játékot, még ha köze sincs már Dakarhoz
Kontra:
– A mitfáhrert már a rajtnál kirúgnám a kocsimból
– Az Unreal Engine 4 egyszerűen küszködik ezzel a játékkal a töltési időktől kezdve a teljesítményig
– A sérülési modell pöppet véletlenszerűnek tűnik…
Kiadó: Deep Silver (=THQ Nordic)
Fejlesztő: Bigmoon Entertainment
Stílus: rally
Megjelenés: 2018. szeptember 25.
Dakar 18
Játékmenet - 2.2
Grafika - 6.3
Fizika - 5.1
Zene/Audio - 4.9
Hangulat - 7.5
5.2
KÖZEPES
D.A.K.A.R. - demotivált, alapvetően kidolgozatlan anomália - rémes.