Ezt maga Carmack, az FPS-ek „pápája” állítja.
Jó ideje zajlott egy per a Bethesdát (illetve az id Software-t is) birtokló Zenimax és John Carmack között. Carmack az id Software egyik meghatározó fejlesztőjeként azért a képletes asztalra letett egyet s mást (pl. az FPS műfaj alapjait, és a Wolfenstein 3D, DOOM, Quake hármassal maradandó lett a munkássága), de ő a virtuális valóságra lépett át. Emiatt volt a per: a Zenimax azért perelte be őt és az Oculust, mert szerintük az Oculus Rift megalkotásában a szerzői jogokat sértett Carmack az ottani munkájának átvitelével.
Ezt írta John Carmack a Twitteren: „A személyes jogi vitáim befejeződtek – a Zenimax teljesítette a kötelezettségeit az id Software felvásárlása után, így mindkét oldalon lemondtunk a követeléseinkről. (Az Oculus fellebbezése tovább folytatódik)” – a zárójelben arra utal, hogy az Oculusnak úgy fél milliárd dolláros pénzbírságot kellett volna befizetnie, de ezt azóta lefelezték (azért 250 millió dollár is sok… az indoklás a büntetés csökkentése mögött az volt, hogy nem volt nagy mértékű a szerzői jogsértés), és az Oculus azt szeretné elérni, hogy a szerzői jogok megsértéséből adódó büntetést tovább csökkentsék.
A Zenimax amúgy a Samsungnak is nekiment: Carmack egy másik ex-Zenimax/Oculus-alkalmazottal, Matt Hooperrel dolgozott egy mobilos VR-megoldáson az id Software-nél. Ezt a tervezetet az Oculus a Samsungnak prezentálta. A probléma? A Samsung Gear VR ugyanazon a forráskódon alapul, amin az Oculus Rift, de a koreai cég a jogi kockázatok ellenére tovább fejlesztette a Samsung Gear VR-t. Az már teljesen más ügy…
My personal legal disputes are over — Zenimax has fully satisfied their obligations to me from the purchase of Id Software, and we have released all claims against each other. (The appeal for Oculus still goes forward)
— John Carmack (@ID_AA_Carmack) October 11, 2018