TESZT – Hat körrel dicsérd a hetet – váratlanul egy akció-RPG egy új-zélandi fejlesztőcsapattól, az A44-től, és a kiadó ezúttal az az Annapurna, ami hamarosan PC-re is elhozza majd a Journey-t. Az Ashen pedig bár nehéz elsőre felismerni, de egy Souls-klón. Jó értelemben teszi-e ezt? Többnyire igen.
Az Ashen jelen pillanatban Xbox One-on és az Epic store-ján keresztül érhető el (Steamen még nem) – 40 euró, kb. 13 ezer forint az ár, és kicsit nehéz kimondanom, de ennyit talán megér, viszont csak azoknak, akik egy kicsit mélyebb történetre várnak a Souls-okhoz képest, megőrizve többnyire annak legalapvetőbb játékmenetét. (Azon túl más van már.)
Egy
A klón kifejezés nem véletlen. Nagyobb, kisebb támadások, gurulás, állóképesség (stamina) csík, és HP-töltés a Crimson Gourdokkal (Estus Flask anyone?) – a tábortüzeket a rituális kövek, a lelkeket, amit halálunkkor ott hagyunk, a scoria vette át. Szemmel látható, hogy az A44-et a FromSoftware inspirálta. De ez ne legyen indok az uninstallra…
Egy óriás, korrupt hercegnőt keresünk, és addig páran ránk akarnak majd taposni, függetlenül attól, hogy a katakombákban leszünk avagy sem. A Vagrant’s Rest, a bázisunk azután lesz tényleg a miénk, hogy egy kis időre fényt hozunk erre a területre – innen egy picit fordulatot vesz az Ashen, ugyanis a kapcsolatépítés, a hozzánk való csatlakozás, a belénk vetett bizalom is szerepet fog játszani. Lényegében találni fogunk karaktereket, akiket „hazaküldhetünk”, hogy aztán az ezzel egy időben növekvő (és ez automatikus – mi ebbe nem tudunk belenyúlni…) bázisunkon akár speciális felszereléssel, mellékküldetéssel, vagy akár a küldetéseinkben való részvétellel segítsenek – az utóbbinak ott van nagy fontossága, hogy a dungeonök ajtaját két személy tudja kinyitni. Tetszetős, hogy a karakterek nem lettek elhanyagolva: érdekesek tudnak lenni, ami már most körberöhögi a Just Cause 4-et, aminek a sztoriját a hátam közepére kívántam volna legszívesebben… és az 60 eurós játék, nem pedig 40!
A kezelés meglepően korrekt lett – a nekifutásos ugrások, a közelharc sosem érződött úgy, hogy kezelhetetlen lenne, így ebben a szempontban az Ashen meglepően jól szuperál. Amúgy háromfajta fegyver van (balta, kalapács, tőr), de ezek között is vannak eltérő mozdulatúak – például van olyan, amit vízszintesen lendítünk, és olyan is, amit függőlegesen suhintunk meg, és ebből kiindulva stratégiailag más-más megközelítést igényelnek. Valószínűleg fogjuk váltogatni őket, ugyanis az Ashen nem könnyű, de nem túlzottan, unfair módon; a bossfightok bár nem érnek véget egy perc alatt, változatosak és arra késztetnek, hogy mindig legyen B tervünk a tarsolyunkban. Perfekt az egyensúly: kihívás, de nem túlzott mértékben, szóval nem kell hajtépéstől tartani – arra nem kerül itt sor.
Kettő
A játék online még inkább kinyílik, és ezzel az Ashen hibája is előjön offline: egyedül játszva ugyanis partnereinknek nem módosíthatjuk a felszerelésüket! Ez pedig problémákat fog okozni. De nem online. És itt szerintem a játék varázsa előjön – kapcsolatot építünk beszéd nélkül. A Vagrant’s Restben a táborunk tagjainak helyét a többi játékos veszi át, és kb. olyan érzésem van mint a Journey esetében – szavak nélkül képesek vagyunk-e együtt megbízni egymásban? Ezt át kell élni; a karakterek ugyanis nem definiálják kellőképp meghatározó módon a szituációt.
A vizualitás, amiért az Unreal Engine 4 felel, minimalisztikus, de szerintem jól áll neki. Igaz, hogy nem valami szuper látványos az Ashen, de a célnak tökéletesen megfelelő, és a világot érdekessé teszi. A soundtrack is jó, de mintha kevés lenne belőle… talán ezt tudnám még negatívumként mondani. Egy YouTube-os keresést bőven ajánlok a soundtrack esetében. Megéri.
Várom
Az Ashen megérdemli a nyolcast, ugyanis bár a játékmenet alapjai máshonnan gyökereznek, az élményt képes volt olyan szinten elkanyarítani, hogy az egyedibb, hangulatosabb, és akár jobb is legyen a FromSoftware alkotásainál. Bár a dungeonök nem tűntek olyan izgalmasnak (a bossfightokról, illetve az ellenféltípusokról ezt nem mondanám), szinte minden téren olyan az eredmény, amit csak ajánlani is tudok ezen az áron. Maximum az a bökkenő az egészben, hogy az Ashen nem érhető jelenleg el PlayStation 4-en, úgyhogy marad a PC (azon belül is az Epic Games Store, ami nagy menetelésnek néz elébe szerintem: többek között a Super Meat Boy folytatása is exkluzív lesz rá PC-n egy évig!) vagy az Xbox One valamelyik variánsa. Szóval abszolút megérdemelt 8/10, kellemes meglepetésnek is talán nevezném.
-V-
Pro:
+ Kapcsolatépítés ezerrel
+ Tetszetős a játék világa még a minimalisztikus stílus ellenére is
+ Korrekt kezelés és kihívás
Kontra:
– A soundtrackből mintha kevés lenne
– A dungeonök nekem nem jöttek be
– Egyedül játszunk? A partnerünk felszerelését nem fogjuk módosítani!
Kiadó: Annapurna Interactive
Fejlesztő: A44
Stílus: Akció-RPG
Megjelenés: 2018. december 7. (PC – Epic Games Store; Xbox One)
Ashen
Játékmenet - 8.3
Grafika - 7.7
Történet - 8.4
Zene/Audio - 8
Ambiance - 8.5
8.2
KIVÁLÓ
Elvárhatjuk tőle, hogy talpra Ashen.