Nem ad több életjelet a PlayStation Vita

A viszonylag nagy sikerű (de a Nintendo DS árnyékába kerülő) PlayStation Portable (PSP) után az utód nem hozott akkora sikereket, mint a nagy N riválisa, a 3DS (ami még mindig köszöni szépen, de él!).

2011. december 17. A Sony a hazai pályán, a japán piacon elindítja a PlayStation Vitát – az „élet” (mivel a Vita latinul ezt jelenti) viszont már ekkor alcsony értékesítési számokkal kezdett. A Vita a megjelenésének hetében, vagy legalábbis két nap alatt 321407 példányban kelt el, ami már ekkor lemaradt a Nintendo 3DS mögött (2011. február 26-a és 27-e során 371326 példányban értékesítették.). Igaz, a PSP-t sikerült a Vitának valamelyest megelőznie – a még ma is korrekt handheld 2004. december 12-én, a megjelenésének napján 166074 darabban kelt el az ázsiai szigetországban.

Már ekkor is voltak érdekes eltérések – a japán média 700 ezer egységről írt a megjelenési láz fedezésére, míg a Sony mindössze félmilliót mondott. De ugorjunk egy kicsit előre, mégpedig 2012. február 22-ére (igaz, itt egy kicsit botlik a téma: volt egy február 15-ei, 1st Edition kiadás, ami 3G-t és WiFit is tartalmazott – ez volt a drágább kiadás; az alap változat csak WiFire volt képes), ám itt is mindössze kérészéletű délibáb bukkant fel a horizont végén, ugyanis a jó eladások csak a kezdetek során volt megfigyelhető, és nem volt képes a PlayStation Vita legalább olyan mértékben talpon maradni, hogy nemzetközi támogatást kapjon a Sony-tól – mindössze Japánban fogyott elvárható módon hosszabb távon a handheld, ami főleg a japán kultúrának, életmódnak is köszönhető. (A vonatokon való utazás gyakori, és így népszerű lett a handheld, mobil (nem mobilos!) játék, amibe idővel belépett az Android és iOS is; később főleg a gyerekeknek hirdette a Sony a Vitát, amit a Minecraft PS Vita Editionjének ottani sikere bizonyított is.) Persze a mobilok, tabletek erősödése közrejátszott…

„Most, hogy a PlayStation Vita hivatalosan élete végére ért, szerintem itt az idő, hogy beismerjük: a Sony handheld konzolja zsákutca volt – bár eleinte a hardver egy fordulópont volt a cégnek, nem tudott olyan kritikai elfogadottságot elérni, amit a Nintendo DS-családja tudott,” mondja Nathan Spendelow, az Expert Reviews egyik írója. A hardver tényleg komoly eltérés volt – az 5 colos (12,7 centis), OLED érintőképernyő (amit a ráncfelvarrott változat LCD-kijelzőre cserélt, továbbá a 3G-ről is lemondott…), a 3DS-ről eleinte hiányzó két analóg kar, az első és hátsó kamera, és a hátsó tapipad bizony igencsak földönkívülinek tűnhetett. A PSP után a PS Vita nem UMD-ket használt, hanem kis kártyákat, továbbá egyedi formátumú (és igencsak drága!) memóriakártyákat igényelt.

Játékokban eleinte komoly támogatása volt a PlayStation Vitának. Több franchise is kapott egy új felvonást a Vitán (Uncharted: Golden Abyss, LittleBigPlanet, Assassin’s Creed III: Liberation, Call of Duty: Black Ops: Declassified, Killzone: Mercenary…), de igényes exkluzív címek is készültek rá (Gravity Rush, Tearaway, Murasaki Baby…). Sokáig nem tartotta a lelket a Sony a játékokban: 2015-ben ugyanis bejelentette, hogy a PlayStation 4-re kezd fejlesztéseivel koncentrálni. Az élet koporsójába bekerült az első szög.

Ekkor főképp az indie játékok (továbbá JRPG-k) tekintetében lett a PlayStation Vita egy kisebb, már-már underground közegben elfogadott. „A PS Vita egy otthon lett az indie fejlesztőknek és a japán játékosoknak. A játékok általában nem voltak exkluzív címek a Vitára, de volt ott valami az indie játékokkal, ami gyakrabban működött, mint a PlayStation 3-on, és később a PlayStation 4-en. Ez valami olyasmi, amit most újfent látunk a Nintendo Switchen,” mondja a TheSixthAxis szerkesztője, Stefan Langford, aki példaként az OlliOlli-t, vagy a Thomas Was Alone-t hozta fel példaként. „Nem meglepő, hogy a PS Vita gyártása befejeződött – ezzel a Sony mobiljátékos ambíciónak lényegében kongattak,” teszi hozzá Spendelow.

A PlayStation Vita játékkártyáinak gyártása tavaly, míg a handheldé március elsején ért véget Japánban, ahol azért tényleg korrekt módon támogatta a Sony és ezzel a cég becslései szerint 10-15 millió példányig jutott a handheld, ami azért nem olyan sok, ha belegondolunk: a Nintendo Switch két év alatt 32 milliónál tart, és a platform (és bizony gyakran a legkelendőbb konzol az Egyesült Államokban, odapörkölve a PlayStation 4-nek is).

A PlayStation Vita tehát végleg eltemetésre került – a Sony többet nem gyárt belőle, és így a Vita egy újabb bukás lett a cég történetében. Az élet koporsójába bekerült az utolsó szög. Emlékszünk a PlayStation Mobile próbálkozásokra? A Sony Ericsson Xperia PLAY-re? Ugye, hogy annyira nem. A Vita viszont életet adott, szó szerint és átvitt értelemben is: a PSP-s és PS1-es játékokat futtatni képes handheld próbált egyedi lenni, és ez végül sikerült is neki… csak ezt akkor ejtette meg, amikor a mobilos játékok világszerte nagy számban elterjedtek. Emiatt kérdéses, hogy valaha látunk-e új handheldet a Sony-tól, akikről azért tudjuk, hogy a next-gen PlayStationön (amit nem neveznek [még?] PlayStation 5-nek!) dolgoznak már…

Forrás: BBC, Eurogamer

Spread the love
Avatar photo
Anikó, our news editor and communication manager, is more interested in the business side of the gaming industry. She worked at banks, and she has a vast knowledge of business life. Still, she likes puzzle and story-oriented games, like Sherlock Holmes: Crimes & Punishments, which is her favourite title. She also played The Sims 3, but after accidentally killing a whole sim family, swore not to play it again. (For our office address, email and phone number check out our IMPRESSUM)

theGeek TV

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu