Az Európai Bizottság és az Egyesült Királyságban a Verseny- és Piaci Hatóság is vizsgálódik, és bizony nem kicsi nevek iránt érdeklődnek – például mind a három konzolgyártó, a Sony, a Microsoft és a Nintendo is érintett!
Kezdjük az Európai Bizottsággal – ők hat céget vádolnak azzal a közleményükben, hogy jogosulatlanul geoblokkolnak, azaz az Európai Unión belül szabálytalanul tiltják le a Steames játékkódok értékesítését az országok között. (Például osztrák kódot venne valaki Németországból – ezzel az esetleges cenzúrázást kikerülve.) A hat érintett cég: Valve, Bandai Namco, Capcom, Focus Home, ZeniMax, és a Deep Silvert is birtokló Koch Media. Ha bűnösnek találják őket, akkor akár az éves jövedelmük tíz százalékát is be kell bírságként fizetniük.
„Egy igazi digitális piacon az európai fogyasztóknak meg kellene, hogy legyen a joguk arra, hogy vásárolhassanak és játszhassanak az általuk kiválasztott videojátékokkal attól függetlenül, hogy hol is élnek az Európai Unióban. A fogyasztókat nem kellene megakadályozni abban, hogy más tagországokból vásárolhassanak, hogy a legjobb akciót megtalálhassák. A Valve és az öt PC-s kiadó számára most adott a lehetőség, hogy a felvetéseinkre reagáljanak,” mondja Margarethe Vestager, a versenypolitikáért felelős biztos.
A dokumentumuk még az ellenvetésük közléséről szól, a vizsgálatok még nem kezdődtek el. Az érintett felek írásban reagálhatnak a dokumentumra, és szóban is megvédhetik magukat a Bizottság, illetve a nemzeti versenyhivatalok képviselői előtt. A Koch Media közleménye szerint 2015 előtti eseményekkel kapcsolatban érintett csak a cég (és azt is említi, hogy a szabályokat igyekeznek a lehető legjobban betartani), a ZeniMax pedig nem akart a jelenleg is zajló jogi ügyekkel kapcsolatban nyilatkozni.
A Valve válasza is egy közlemény volt – ebben azt írja a cég, hogy szerintük nem a Steames PC-játékok értékesítésére vonatkoznak, hanem arra, hogy külsős site-okon vásárolt Steam-kódok kerültek – például pont a kiadók kérésre – regionálisan korlátozásra. A Valve ingyenesen osztja a Steam-kódokat, és az értékesítésekből jövedelme nincs. (És tény: valóban vannak ilyen földrajzi korlátozások – nem véletlenül van az, hogy a Független Államok Közösségének nem EU-s tagországainak szánt Steam-kódokat nem tudjuk hazánkban aktiválni. Az ottani kódok tényleg jóval olcsóbbak, és így próbálnak korlátozásokkal élni, holott errefelé az EU árazás felettébb drága, és már Lengyelországban is van regionális árazás…)
Az Egyesült Királyságban pedig a Verseny- és Piaci Hatóság (innentől CMA-ként tüntetjük fel a nevet!) indított vizsgálatot a Sony, a Microsoft és a Nintendo ellen. A CMA azt akarja megvizsgálni, hogy az online videojátékos szerződések mennyire fairek; mennyire könnyen lehet visszavonni egy előrendelést vagy pénzvisszatérítést igényelni, illetve azt is elemeznék, hogy az automatikus meghosszabbítás (pl. egy PlayStation Plus-előfizetésé) esetében milyenek az alapbeállítások vagy az ezzel kapcsolatos emlékeztetők. A fogyasztók véleményét és tapasztalatait is szeretnék meghallgatni.
„A folytatólagos szerződések egyre gyakoribbak lesznek, és az fontos, hogy ezek jól működjenek a fogyasztóknak. A vizsgálatunk utánajár annak, hogy a legnagyobb online játékos cégek korrektek-e a fogyasztókkal, amikor automatikusan meghosszabbítják a szerződéseiket, illetve azt is, hogy az emberek könnyen tudnak-e visszavonni [egy előrendelést] vagy pénzvisszatérítést igényelni,” mondja Andrea Coscelli, a CMA főnöke. A CMA jelenleg semleges állásponton van a Sony/Microsoft/Nintendo hármassal kapcsolatban, ezt ki kell azért még emelni.
Szóval a PC-sek és a konzolosok is érintettek lehetnek a pán-európai vizsgálatokban – majd meglátjuk, mire jut az Európai Bizottság és a CMA…
Forrás: Gamesindustry, Gamesindustry