Richard Geldreich szerint a 30%-os profit „lopással” ért fel és az egész ipar számára fenntarthatatlan volt.
Nem csökken a Steam és az Epic Games Store közötti kemény rivalizálás és a Borderlands 3 Epic Games Store exkluzivitása https://thegeek.hu/2019/04/04/megjelenesi-datumot-kapott-a-borderlands-3-video/ csak olaj a tűzre. A sok Steamet kritizáló hang közül most a „leghangosabb” Richard Geldreich-é, aki egy igazi veterán nemcsak a videojátékiparban, hanem a Valve játékai fejlesztéseiben is (CSGO, DOTA 2, Portal 2). Geldreich kemény szavakkal kritizálta azt a céget, amelynek egykor a Half-Life köszönheti a születését.
A „Steam gyilkolta a PC-s játékokat” – válaszolta Geldreich egy rajongónak, aki az Epic Games Store-t kritizálta. „A 30%-os részesedés fenntarthatatlan volt, nem tudod elképzelni, mekkora nyereség volt a Steam a Valve-nak, olyan volt, mint egy virtuális pénznyomda, az egész játékipart eltorzította. Az Epic most ez hozza helyre.”
Egy ilyen kommentár persze sok dühös reakciót váltott ki és maga Richard Geldreich is kénytelen volt elismerni, hogy ez az egész szituáció egy régi üzleti helyzethez kötődik. „Amikor a Steam megalakult, persze, a 30%-kos profit még mindig sokkal észszerűbbnek tűnt, mint a fizikai lemezeket árusító boltok 50%-a.” – tette hozzá egy válaszában.
Geldreich azonban még keményebb jövőt jósolt a Steam, illetve a PC-s játékipar számára. Szerinte az ilyen exkluzív Epic megállapodások nemhogy csökkenni, hanem drasztikusan növekedni fognak, egészen addig, amíg a Steam számára nem marad más, mint másodvonalas címek, a „shovelware” (alacsony színvonalú játékok), vagy a pornó. Ugyanis szerinte: „erre halad jelenleg a játékipar”. (Ennek tükrében most már valahol érthető, hogy a nagy botrányt kavart, a játékon belül nemi erőszakra buzdító Rape Day című játéktól miért vált meg annyira nehezen és sajnálkozva a Steam…)
Geldreich emellett arról is meg van győződve, hogy Tim Sweeney majd vasmarokkal fogja az Epic Games Store-t fejlesztő csapatot arra is rávenni, hogy a Steaméhez hasonló tartalmakat (fórum, értékelés, trófeák stb.) készítsenek az online felülethez. Másrészről szent meggyőződése az is, hogy az exkluzív Epic címek alig 5-10%-ban befolyásolták csak negatívan e játékok eladását, a Steam-fanok „gyűlöletkampánya” ellenére is.
Bár Geldrich szavai nagyon keménynek hangzanak, de attól még eléggé igaznak tűnnek. Az olyan cégek, mint például a Ubisoft már meghosszabbították a kiadási szerződéseket az Epic Games-szel a következő játékaikra vonatkozóan. (Természetesen a saját, PC-s Uplay áruházukon túl.)
Forrás: 3djuegos
Steam was killing PC gaming. It was a 30% tax on an entire industry. It was unsustainable. You have no idea how profitable Steam was for Valve. It was a virtual printing press. It distorted the entire company. Epic is fixing this for all gamers.
— Richard Geldreich (@richgel999) 2019. április 5.