TECH HÍREK – A Tesla alapítója és CEO-ja szerint a kifejlesztett hardver jelenleg is készen áll az önvezetésre, 2020-ban pedig az autó már elvezetheti saját magát.
Elon Musk a vállalat saját fejlesztésű, teljes mértékű (4-es szintű) sofőr nélküli vezetést biztosító hardverplatformja kapcsán beszélt arról a gyártó Autonomy Day rendezvényén, hogy jövőre önvezető, robotautók járhatnak majd az utakon – olvashatjuk a BBC cikkében. Musk arra számít, hogy azok a cégek, amelyek ilyen robottaxikat alkalmaznak majd, hasonló üzleti modell követnek majd, mint az UBER, vagy az Airbnb.
A nagyratörő projekt egyik fontos eleme az említett, saját fejlesztésű, önvezető funkciókhoz szánt AI-gyorsító, amelyről vállalat már tavaly is beszélt. Az hardver a Teslákban jelenleg használt Nvidia Drive PX 2-ket váltja, melyekhez képest a gyártó szerint egy „nagyságrenddel nagyobb” teljesítményt ígér. Musk már 2018-ban is a „világ legfejlettebb” önvezető rendszereként beszélt a megoldásról, amely ráadásul a tervek szerint csereszabatos lesz a jelenleg alkalmazott eszközzel, így a már piacon lévő járművek egy szervizeléssel felszerelhetők lesznek az önvezető funkciókkal. Mindeközben már az eszköz következő generációja is készül, amely Musk szerint két év múlva jelenik meg, és háromszor lesz gyorsabb a jelenlegi megoldásnál.
Továbbá ez a hardver azért is egyedülálló, mert az autó irányítását a járművön elhelyezett előre néző radar, illetve kamerák és az általuk begyűjtött információk alapján kell megoldania. A más, hasonló önvezető kezdeményezéseknél már megszokottnak számító – és jellemzően méregdrága – LiDAR viszont a Teslánál kimaradt a csomagból. Amennyiben a Teslának tényleg sikerül a LiDAR nélkül is megbízható önvezető rendszert létrehoznia, azzal komoly előnyre tehet szert a rivális gyártókkal szemben, hiszen ezáltal autóként több ezer dolláros eszközt spórolhat meg vele. Igaz ugyanakkor, hogy már többen dolgoznak a LiDAR szenzorok árának visszanyesésén, többek között a Google is előállt saját fejlesztésű, nagy pontosságú, viszont aránylag kedvező árú érzékelőjével, ezt ugyanakkor egyelőre nem értékesíti az autógyártók felé.
Ami a szoftvert illeti, még van mit rajta csiszolni… Miközben a hardverplatform a gyártó szerint készen áll a bevetésre, a sofőr nélküli vezetést lehetővé tevő szoftveren a Tesla még teljes erőbedobással dolgozik – ez a vállalat szerint jövőre készülhet el, és teljes mértékű, azaz 4-es szintű önvezetésre lesz majd képes.
Hogy egy kicsit képbe kerüljünk, mint jelent ez, elmagyarázzuk a besorolásokat. A SAE (Society of Automotive Engineers) összesen hatféle önvezetési besorolást különböztet meg: a 0. kategória az automatizálás teljes hiányát jelenti, a vezetéssegítésként is hívott 1. szinten viszont már megjelennek a tempomat, netán sávtartás funkciók. A 2. szint a részleges automatizálás, ahol a rendszer a kormányzást és a sebességszabályozást is saját kézbe veheti, a sofőr felügyelete mellett. Az izgalmasabb rész a 3. szintnél kezdődik, ahol az autó minden vezetéshez kapcsolódó feladatot maga végez, a sofőr azonban jelzésre át kell hogy tudja venni a volánt. A 4. szint azt jelenti, hogy a járművek váratlan közlekedési helyzeteket is meg tudják oldani, ugyanakkor adott esetben továbbra is kérhetik a sofőr segítségét. Efölött már csak az 5. kategória található, ami teljes automatizálást jelent, ahol a kezelőszervek akár teljesen eltűnhetnek az autóból.
A Tesla hardvere jelenleg legfeljebb a második szinten tart, viszont, ha sikerül tartaniuk a megadott ütemtervet, akkor már 2020-ban egyből a 4. fokozatra léphetnek. Rengeteg új modellnél ráadásul ehhez csak egy szoftverfrissítésre lesz szükség. Ez által pedig a cég robottaxi szolgáltatása is beindulhat – illeszkedve Musk 2016-ban felvázolt mestertervéhez – legalábbis ahol azt a szabályozói környezet lehetővé teszi.
Ami az adott országokat illeti, Musk ennek kapcsán még nem mondott konkrétumokat, viszont szinte biztos, hogy a szolgáltatás először csak az Egyesült Államok egyes régióiban rajtol majd. A korábbi években sok más gyártó is ígérte, hogy jövőre teljesen önvezető autókra támaszkodó taxiszolgáltatást nyújthat majd, azonban a Tesla nagy előnye lehet, hogy az ő megoldásukban maguk a Tesla tulajdonosok is csatlakozhatnak saját autóikkal, amelyeket akár munkába menetel után, napközben elküldhetnek dolgozni „egy kis mellékes” keresésére. A cég így akár már jövőre is több mint egymillió robottaxit tervez az utakra engedni – az olyan területekben és országokban, ahol pedig nincs elég Tesla tulajdonos, a vállalat saját autókat állít majd üzembe. Abban az esetben nyilván nem kell osztozniuk a bevételen, ami pedig a jelenlegi Tesla tulajdonosokat illet, ott a szolgáltatásból származó bevételekből a gyártó 25-30 százalékot kanyarít majd le magának.
Nyilván, a cégnek a sikeres rajthoz még rengeteg problémát meg kell oldania, hiszen a megfelelő szoftver kidolgozása mellett az egész nap üzemben lévő elektromos autók töltése sem egyértelmű, ehhez a cég vélhetően a már korábban felvillantott „robotkígyóra” emlékeztető töltő-robotkart veti majd be. Azt se felejtsük el, hogy a felelős szabályozók mennyire lesznek engedékenyek a céggel szemben, bár az Egyesült Államok bizonyos területein már most is használatba vehető kereskedelmi önvezető autós fuvarszolgáltatás a Waymo zászlaja alatt, így bizonyos államokban legalábbis nem a gyártónak kell egyedül kitaposnia ezt az ösvényt.
Forrás: BBC