Hivatalos: betegségként kezelik nemsokára a játékfüggőséget!

A WHO (World Health Organization – Egészségügyi Világszervezet magyarul) hivatalosan is betegségnek tekinti mostantól a játékokal kapcsolatos betegséget, amit játékfüggőségnek nevezünk a rövidebb kifejezés kedvéért.

Bár már szeptemberben meghatározta a WHO, hogy mit is takar a kifejezés (és azóta figyelemmel is követtük, be is számoltunk a témáról), kellett több mint fél év, mire bekerült a hivatalosan nyilvántartásba vett betegségek közé (de azért a televíziós, vagy pl. közösségi médiával kapcsolatos függőség nem létezik még szerintük). A Nikkei (ezt a linket Google fordításon keresztül angolul lehet megtekinteni) arról számolt be, hogy az éves általános összejövetele során a WHO úgy döntött, hogy 2022-től kb. azonos szinten lesz a szerencsejáték-függőséggel a videojáték-függőség.

„A videojáték-függőség az ICD-11-ben, a nemzetközi betegségmeghatározás tizenegyedik alkalommal áttekintett kiadásában meghatározásra került. Ez egy videojátékokkal kapcsolatos viselkedés (digitális- vagy videojáték) példája, motívuma, amit a játékok feletti kontroll megrendülése, a játék folytatása (és időtartamának növelése) a negatív körülmények bekövetkezése ellenére, továbbá a játékoknak adott más cselekedetekkel szemben olyan mértékben növekedő prioritása határoz meg, hogy a játékok elsőbbséget élveznek más érdeklődési körökkel vagy a napi feladatokkal szemben.

Hogy a játékfüggőség diagnosztizálható legyen, a viselkedési szokásoknak olyan súlyos mértékűnek kell lenniük, hogy a személyes, családi, szociális, oktatási, munkai vagy a[z életbeli] működéshez szükséges területeken okozott kár jelentős legyen, továbbá ezen folyamatoknak evidensnek kell lenniük legalább tizenkét hónapon keresztül,” kb. így hangozna a játékfüggőség magyar fordítása.

Erre a játékfüggőségre jó példa lehetne mondjuk a 2000-es évek közepéről a World of Warcraftozás, amit magyarul csak úgy mondott mindenki, hogy WoWozás – ezzel kapcsolatban biztosan van sok korosabb játékosnak, olvasónak pár története. Nos, egy játékfüggő rajta maradna például még ma is a Blizzard MMORPG-jével játszana. De nagy eséllyel mindenki túllépett már rajta. Ez talán remek példa lenne arra, hogy mit is tekint a WHO játékfüggőségnek – ahogy az alkoholra, úgy itt is mondhatjuk, hogy csak mértékkel. (Egy Gran Turismo Sporthoz összerakott kormány mögé azért be lehet ülni, de a való életben alkohol mellett inkább ne.)

Forrás: WCCFTech

Spread the love
Avatar photo
Anikó, our news editor and communication manager, is more interested in the business side of the gaming industry. She worked at banks, and she has a vast knowledge of business life. Still, she likes puzzle and story-oriented games, like Sherlock Holmes: Crimes & Punishments, which is her favourite title. She also played The Sims 3, but after accidentally killing a whole sim family, swore not to play it again. (For our office address, email and phone number check out our IMPRESSUM)

theGeek TV

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu