A WHO (World Health Organization – Egészségügyi Világszervezet magyarul) hivatalosan is betegségnek tekinti mostantól a játékokal kapcsolatos betegséget, amit játékfüggőségnek nevezünk a rövidebb kifejezés kedvéért.
Bár már szeptemberben meghatározta a WHO, hogy mit is takar a kifejezés (és azóta figyelemmel is követtük, be is számoltunk a témáról), kellett több mint fél év, mire bekerült a hivatalosan nyilvántartásba vett betegségek közé (de azért a televíziós, vagy pl. közösségi médiával kapcsolatos függőség nem létezik még szerintük). A Nikkei (ezt a linket Google fordításon keresztül angolul lehet megtekinteni) arról számolt be, hogy az éves általános összejövetele során a WHO úgy döntött, hogy 2022-től kb. azonos szinten lesz a szerencsejáték-függőséggel a videojáték-függőség.
„A videojáték-függőség az ICD-11-ben, a nemzetközi betegségmeghatározás tizenegyedik alkalommal áttekintett kiadásában meghatározásra került. Ez egy videojátékokkal kapcsolatos viselkedés (digitális- vagy videojáték) példája, motívuma, amit a játékok feletti kontroll megrendülése, a játék folytatása (és időtartamának növelése) a negatív körülmények bekövetkezése ellenére, továbbá a játékoknak adott más cselekedetekkel szemben olyan mértékben növekedő prioritása határoz meg, hogy a játékok elsőbbséget élveznek más érdeklődési körökkel vagy a napi feladatokkal szemben.
Hogy a játékfüggőség diagnosztizálható legyen, a viselkedési szokásoknak olyan súlyos mértékűnek kell lenniük, hogy a személyes, családi, szociális, oktatási, munkai vagy a[z életbeli] működéshez szükséges területeken okozott kár jelentős legyen, továbbá ezen folyamatoknak evidensnek kell lenniük legalább tizenkét hónapon keresztül,” kb. így hangozna a játékfüggőség magyar fordítása.
Erre a játékfüggőségre jó példa lehetne mondjuk a 2000-es évek közepéről a World of Warcraftozás, amit magyarul csak úgy mondott mindenki, hogy WoWozás – ezzel kapcsolatban biztosan van sok korosabb játékosnak, olvasónak pár története. Nos, egy játékfüggő rajta maradna például még ma is a Blizzard MMORPG-jével játszana. De nagy eséllyel mindenki túllépett már rajta. Ez talán remek példa lenne arra, hogy mit is tekint a WHO játékfüggőségnek – ahogy az alkoholra, úgy itt is mondhatjuk, hogy csak mértékkel. (Egy Gran Turismo Sporthoz összerakott kormány mögé azért be lehet ülni, de a való életben alkohol mellett inkább ne.)
Forrás: WCCFTech