Observation – Asztronauta

TESZT – Sajnálatos módon újra ilyen formátumban is kénytelen vagyok a mittudoménhány olvasót támadni, ami legalább olyan horror, mint maga a játék, amiről azért el lehet mondani, hogy jó. Ez az én megfigyelésem, vagy akár mondhatnám a kötelező szóviccel élve, hogy Megfigyelésem.

 

Az Observation egy űrállomáson dokkol és sokkol bennünket, és a játék címéhez hűen többnyire (de nem teljes mértékben!) a kamerarendszert kell alkalmaznunk, miközben a klausztrofób élményekből nem lesz hiány. Kemény sci-fi thrillernek mondanám a játékot, ami – szerintem – a 2017-es Preynél is jobb; a Devolver Digital talán idei legsikeresebb címe lehet ebből.

SAM

2026-ban járunk. Emma Fisher úgy tér magához, hogy semmilyen kapcsolatot nem tud létesíteni az állomáson tartózkodó többi emberrel. Mi a SAM névre hallgató mesterséges intelligenciát irányítjuk – a rövidítés magyarul kb. úgy hangozna, hogy RAK (Rendszeradmisztráció és Karbantartás) – és így a kamerarendszert, a környező panelokat és számítógépeket kezelhetjük, s a sztori folyamán lassan ki fog bővülni a terepünk. Nos igen, itt gyorsan megemlíteném, hogy a sztorit hagyni kell kibontakozni, és fél órán belül már hirtelen lesz is egy fordulat benne, ám az csak a kezdet.

Az Observationnek van egy stílusa. Az, ahogy a kamerák nem nagyon bírják a kezelést, ahogy váltunk köztünk (tessék az analóg tv-k hangolására gondolni a zajjal és recsegéssel – retrofuturisztikus a múltbéli és jövőbéli technológia egymásba olvadása), és ahogy torzul minden, nos, az igencsak tetszetős, és a magyarul érthetetlen módon Nyolcadik utas: a Halál névre fordított Alien filmek visszaköszönnek ezen keresztül. A kamerákon keresztül lassan (!), nem a már-már unott módon agyonhasznált jumpscare-ek (jaj HIRTELEN A KÉPEDBEN) használatával építik a félelmet, és ez jó. Figyelni kell a dokumentumokat. Zárni kell az ajtókat. A kezelőfelületet el kell sajátítani. Egyszerűnek tűnik és valamelyest az is, bár néhol időre megy a cucc. Meg lehet szokni ezt is… egészen addig, amikor hirtelen váltunk egy bizonyos droidra (a típus neve Sphere), ami ott is kiforog a megszokottból, hogy az űrállomáson kívül tartózkodik. Itt esik el az Observation egy kilencestől: ennek a kezelése szerintem kivetni valót hagyott maga után, és nem arra gondolok, hogy odakinn nincs gravitáció. Kicsit körülményes a szűkebb terekben a navigáció vele.

Képtalálat a következőre: „Observation SAM DevolverDigital”

Nem hiSAM el

Miközben az internetem éppen elszállt, ez eszembe juttatta, hogy az Observation nem jelent meg olyan hű de tökéletes módon. A checkpointokra való resetelés lesz a játék egyik sarkalatos pontja, ha egy adott jelenet vagy esemény nem triggerelődik – ha elakadunk, nem biztos, hogy amiatt lenne, mert mi olyan buták vagyunk. Itt esik el egy nyolc és felestől az Observation: néhol nem nagyon tűnik kifejezetten tisztának a tennivalónk, amit az esetleges glitchek is megakadályozhatnak.

Ekkor bizony érdemes a nemrég megcsinált dolgokat ÚJRA megoldani, mert nem minden esemény után ment a játék, ami vizualitásában szerintem nem teljesít olyan kifejezetten gyatrán, és audióban – a korábban már említett hangeffekteken túl – is egészen elfogadható (és itt kiemelném, hogy a kevés zene itt igencsak nyerő ötlet volt!), ahogy pár audio log is van, így azért nem kell teljesen szövegekre koncentrálnunk, ha esetleg van egy kis angol nyelvkészségünk és kíváncsiak vagyunk a háttértörténetre, ami a Nemzetközi Űrállomás körül zajlik (itt azért az elnevezésben nem erőltette meg magát a No Code, a fejlesztőcsapat, akik korábban a Stories Untoldot készítették). Kár, hogy szerintem a lipsync minősége gyenge – hiába, nem egy AAA játékról beszélünk. (Most az Epic Games Store akciója révén kevesebb mint kilenc euróért lehet elvileg megvenni – annyit pedig megér.)

2001: Megfigyelés

A 2001: Űrodüsszeia stílusa által IS inspirált Observation egy olyan játék, amiért kár, hogy jelenleg PC-n csak az Epic Games Store-on érhető el, ugyanis ez egy olyan erős hétfél nálam, amire nem nagyon volt példa mostanában (főleg az utóbbi egy hónapban – a bárányhimlő nemvíc kérem, a Mordhaut már attól szenvedve nyúztam). És akkor itt a kérdés: miért nem adok nyolcast a játékra? Egyszerű a válasz: személy szerint én nem éreztem maga Dr. Emma Fisher karakterét. Mintha nem nagyon lenne kidolgozva. Csak és kizárólag emiatt nem tudok nyolcast dobni rá, de ettől függetlenül, aki szereti a pszichológiai thrillereket, továbbá a retró hardver felé biccentést is értékeli, annak az Observation remek vétel, és mivel PlayStation 4-re is elérhető, ott is lehet játszani vele. Itt kihagyott ziccer (és nem is kicsi!), hogy a PlayStation VR nem támogatott. Pedig megérdemelte volna az Observation – a fejlesztők meggondolhatnák a VR-támogatást!

Úgyhogy, ha nem jött be a 2017-es Prey (nálam a 2006-os is nyerő), kevesebb lesz itt az akció, de hangulatban jobb összkép van! A túlélők keresése a tavaszi játékhozatal egy ütősebb alanya lett. Aki türelmetlen, nem fogja értékelni. Nagyon erős hétfél PS4-en és PC-n egyaránt.

-V-

Pro:

+ Nagyon komoly hangulata van a múlt és jövő kereszteződésével
+ A történet lassan, de igazán kibontakozódik
+ Nem a szokásos horror stílussal és elemekkel erős

Kontra:

– Itt-ott a lipsync megfigyelhetően gyatra
– Emma Fisher karaktere nem nagyon kidolgozott
– Talán glitches egy picit, nem?


Kiadó: Devolver Digital

Fejlesztő: No Code

Stílus: sci-fi thriller

Megjelenés: 2019. május 21.

Observation

Játékmenet - 5.8
Grafika - 8.2
Történet - 9.1
Zene/Audio - 7.4
Hangulat - 9

7.9

Nem a megszokott horror - az űr talán mégis tényleg a legvégső határ.

User Rating: Be the first one !

Spread the love
Avatar photo
Grabbing controllers since the middle of the nineties. Mostly he has no idea what he does - and he loves Diablo III. (Not.)

theGeek TV

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu