John Carmack az id Sofware-nél forradalmi volt, és nélküle a belső nézetes lövöldözős műfaj nem jött volna létre.
Carmack Joe Rogan podcastjén megosztotta gondolatait a videojáték-fejlesztők kultúrájában érzékelhető hosszú munkanapokról: „Ha megnézed a játékipart, nem fizet jól. Nincs munkabiztonság, és keményen megdolgoztatnak. Ez a probléma, amikor egy iparról beszélünk – és ez a művészekkel régóta baj -, hogy ha van olyasmid, ami iránt szenvedélyesek az emberek, és részt akarnak benne venni, akkor a kereslet-kínálat elve működésbe lép, majd egy olyan szituációba kerülsz, ahol nem kell őket megfizetni. A hosszú munkaórák jó eredményekhez vezethetnek, de a másik oldala az, hogy olyan termékeket valósít meg, amik nem biztos, hogy fenntarthatóak más iparágakban – valószínűleg sok remek dolog, ami a játékok között létrejött, csak úgy volt lehetséges, hogy az emberek nagyobb szinten magukat és idejüket áldozták rá,” mondja Carmack.
A szövetségi elképzelésről (az unióról) is beszélt: „Komoly vita van erről. Néhányan lebecsülik az iparágat, hogy szerintük nem kell senkinek sem ilyen keményen dolgozni. Olyanok is vannak, akik szerint szó szerint olyan törvényeknek kell lenniük, amik megakadályozzák a kemény munkát. Mindig is vitatkoztam ez ellen. Van a megszállottságnak egy olyan ereje, ahol képes vagy valami felett rögeszmékkel rendelkezni… a munka/élet egyensúly helyett ez az életed munkája. Mindenki rám mutat és azt mondja, hogy remekül ment számodra, megalapítottál egy céget, olyan posztod volt, ahol a saját döntéseidet hozhattad meg… de elfogadható-e ezt egy 19 évesnek mondani, aki frissen végzett egy játékfejlesztős kurzust, és agyon van terhelve? Mindig tudatos voltam, hogy az én játékipari nézetemet színezik a saját tapasztalataim. Sosem dolgoztam egy nagy Electronic Arts vagy Activision stúdióban.
Lehetséges, hogy vannak jogos kritikák, de szerintem remek, hogy az emberek rászánják magukat, hogy olyasmin dolgozzanak, ami túllép az ésszerűség szintjén. Saját akaratukból döntöttek így. Ha ez az, ami szerintük közelebb viszi a saját céljaikhoz, nem fogom számukra lehetetlenné tenni. Nem vagyok érintett a cégek emberi erőforrás részlegeiben, de azok, amiket ismerek, legtöbbször azt mondják, hogy ezek az emberek így döntöttek. A válasz erre az, hogy ez egy mérgező kultúra, ami miatt az embereknek így kell dolgozniuk, de nem veszek részt az ilyen közösségi mérnöki szintű elképzelésekben. Ha ezt csinálják, akkor elfogadták, hogy lengetni fogják a zászlót, és azt fogják mondani, hogy azért csinálják ezt, mert érdekli őket. Nem hisziem, hogy itt probléma van,” tette hozzá Carmack.
Carmackék a Quake-en eléggé sokat dolgoztak, néha éjfélnél tovább is, de Michael Abrash, egy programozó, akinek akkor már családja volt, nem lett emiatt leszólva, mert értékesnek tekintették a munkáját (mivel ő is túlórázott). John Carmack még ma is 13 órát dolgozik átlagosan az Oculus technikai vezetőjeként, és ha többet dolgozna, nem látna saját bevallása szerint abból hasznot… de azért az érdekesség: napi 8 óra alvás kell neki. A három szabad óra nem sok…
Forrás: GameSpot