TESZT – A Codemasters is belépett abba a fura divatba, hogy folytatás helyett rebootol egy IP-t, és így járt a korábban Race Driver: GRID néven futó játék újragondolása is. Ezúttal talán valamelyest arcade irányzatot vettek fel, és – nem meglepő módon – szerintem nem ér fel a reboot az eredeti szintjére.
A Griddel nem nagyon tud mit kezdeni a Codemasters, mert a Grid 2 után a Grid Autosport lényegében egy bővített Grid 2 volt (ráadásul hiányzó pilótafülkés nézettel, nagyon okos), és most bár visszahozták azt is, az a nagy harci helyzet, hogy kapásból a drágább változatot szeretnék „a kódmesterek” (hah, az F1 2019-ben ott hagytak egy motorváltós glitchet kb. másfél hónapig…), ha megvennénk. Hiba pro primo: százvalahány esemény huszonkettő pályán (Barcelonától át Havannán keresztül a kitalált Okutama körpályáig). Ebből adandóan kifejezetten repetitív és unalmas lesz a karriermód, és az online is valamelyest megsínyli ezt. Hol a többi közel ugyanennyi? Óh, hát azok a következő fél év során jönnek, ugye megvetted az Ultimate Editiont? (Nem.)
Hiba pro secundo: nincsen helyi multiplayer. Erre tudom azt mondani, hogy gratulálok, hogy csak online lehet mással versengeni. Hiba pro tertio: a csapatkezelést is sikerült alaposan visszabutítani olyan mértékben, hogy most a csapatunk maga szinte nem is kerül szóba, a csapattársakat (akik a jövedelmünk adott százalékát viszik) pedig mi választhatjuk meg attól függően, hogy az ő hűségük, a támadási, a védekezési képességük, vagy úgy a versenykraftjuk számít-e nekünk. Sponzorok, ahogy anno a Gálvölgyi-show parodizálta a Família Kft-t, nincsenek.
Ezek miatt a GRID szépen elfelejtheti a kilences, sőt, a nyolcas pontszámot is, mert ezen szemszögek tekintetéből úgy általában véve visszaesést lehet tapasztalni. Kevés tartalom, és jó, kocsikból van megint majdnem száz (túraautóktól kezdve a versenyautókon át akár amerikai járgányokig – a változatosság ezen a téren megfelelő), de kb. ugyanabba a hibába esett ez a játék, mint régebben a Wreckfest is: megjelenéskor nem nagyon volt mivel foglalatoskodni, pedig ott is kiváló vezetési élmény és fizika volt.
Itt is: az autók kezelhetősége szerintem nagyon a toppon van, és igen, itt is eléggé szépen be lehet lőni a kezdőknek a segítségeket, a mesterséges intelligencia nehézségi szintjét, és még ott van a rewind is, amiből anno azért láttam olyan személyt a játékban a Grid 2 esetében, hogy kb. kanyaronként alkalmazta azt. Ja, és persze a sérülések is itt vannak, ami a TOCA sorozatból (TOCA > TOCA Race Driver > Race Driver: Grid > Grid-sorozat…) megőrzésre került – még ha vizuálisan annyira nem is tűnik impresszívnek az, ahogy lerongyoljuk pl. a Volkswagen Golfunk elejét, lehet, hogy a motor már alig tud működni, és a felfüggesztés révén a kanyarodás is kb. a mission impossible szintjének felel meg.
EnGri drájver
Az AI pilótái mérgesek is lesznek ránk, mert itt van ez a Nemesis rendszer (nem, nem a Middle-Earthös), ami révén ha túl sokszor lökjük meg a másikat (kölcsönösen), akkor rövid úton elérhetjük azt, hogy kb. a fél mezőny ha meglát minket, kapásból a kilökésen kezd majd gondolkodni, és akkor megvizsgálhatjuk az amúgy egészen látványos vizualitást, még ha szerintem a tájak valamelyest üresnek is érződnek. A hangok is frankóra sikerültek, és a többnyire megbocsátónak érződő vezetési modellel karöltve ezek azok, amik miatt mégsem kap olyan trehány értékelést a GRID.
A versenyzés igencsak örömmel teli a Codemasters legújabb játékában, ámbátor hosszú távon jelenleg nem sok esélyt látok arra, hogy talpon tud maradni, ugyanis ez az utólag bővítgetem pszeudo-élő szolgáltatásos baromság miatt az alapjátékban annyira sok tennivalónk nem lesz: ugrálunk a „műfajok” között…
Dir(i)g(ál)
A GRID kap tőlem egy hetest. Csak azért ennyit, mert nincs offline multiplayer, a karriermód igencsak hanyagnak érződik, és lényegében tavaszig várhatunk, amire kiteljesedik a játék. Pedig változatos autókínálattal (és talán pályákkal, még ha ebből is mintha kevesebb lenne…) rendelkezik, és szórakoztatóan behangolható a kihívás mértéke is a versenyek során, amikkel öröm foglalkozni. A hangulat is nagyon jó, mert a hangok révén tényleg istenkísértés hallgatni a járgányokat, ahogy az utcákon bömböltetik a motorjaikat (testreszabásról ne álmodozzunk, csak beállítások vannak). De megint az a helyzet, hogy itt egy reboot, ami szerintem elmaradt az eredetitől, és ez is a játékipar egyik hátulütője. Aki a Gridekkel sokat foglalkozott, annak viszont tudom ajánlani, de csak akkor, ha van a baráti körben más is, aki megvásárolta, mert akkor online életben lehet tartani a Codemasters alkotását. De az Ultimate Edition változatra azt mondom, hogy ne – ne adjunk ki plusz pénzt a fejlesztőknek, hogy meg ne erőltessék magukat, hogy talán a megjelenéskor benn legyenek az extrák, nem pedig hónapokkal a játék kiadása után. Úgyhogy a GRID jó, de nem több. Étvágygerjesztőnek jó, de többnek nem nevezném.
-V-
Kérjük, támogassátok a theGeek.hu oldalt a Patreonon, hogy fennmaradhasson, függetlenül, napi hírekkel és tesztekkel, a Patreon adományozó rendszerén keresztül! Köszönjük! theGeek csapata
Become a Patron!
Pro:
+ Korrekt vezetési modell
+ Hangulatos versenyek
+ Változatos autókínálat
Kontra:
– Összecsapott, ismétlődő karriermód
– Helyi multiplayer nuku, az online is elég gagyi
– Visszafejlődés a korábbi részekhez képest
Kiadó: Codemasters
Fejlesztő: Codemasters
Stílus: retró autóverseny
Megjelenés: 2019. október 10.
GRID
Játékmenet - 4.7
Grafika - 7.8
Fizika - 8.2
Zene/audio - 7.8
Hangulat - 8
7.3
JÓ
Reboot-átok