„TESZT” – Közel két évtized után folytatódik a Shenmue-sorozat, de már rég nem a SEGA Dreamcaston. A Shenmue, ami a SEGA utolsó konzoljának egyik becsületes exkluzívja volt, a harmadik részével megőrizte azt, ami volt. Nem változott meg a modern trendekért olyan mértékben, amivel csalódást kelthetett volna a rajongóknak.
Ha esetleg a Shenmue első két részének újrakiadása megfordult volna nemrég a PlayStation 4/Xbox One/PC platformunk valamelyikén, akkor a III pont ott folytatja, ahol a II véget ért: Ryo és Shenhua a barlangban nyit, igaz, kicsit visszafogott természetfeletti lendülettel.
Nem az újoncoknak
Ha a lehető legrövidebben kellene definiálnom a Shenmue III-at, akkor úgy tenném, hogy „kényszermegállapodásokra nem hajlandó kaland, ami a múltból toppant elénk”. Ez eléggé sok aspektusra átültethető. Például maga a látvány is kevert: míg a környezet itt-ott nagyon gyönyörűnek nevezhető (Unreal Engine 4-et használ Yu Suzuki alkotása), a karakterek maguk azért megőrizték a régiségüket. A játékmenettel kapcsolatban is ezt tudom elmondani: ugyanúgy nyomokat kell keresni, kommunikálni kell a helyiekkel (Bailu faluban kezdünk, ha ez a régió nem ragadja el a játékost, akkor nem nagyon ajánlom a folytatást), amiben megmaradt az a klasszikus na ki kell találni, hogy kivel kell beszélni, és akkor folytathatjuk az utunkat, miután Ryo a jegyzetfüzetébe belekarcolta azt. Ahogy telnek a napok (halálos bűn lett volna, ha kihagyja a Ys Net), a kitartóakat becsületesen megjutalmazza a Shenmue III; pláne azokat, akik a belső nézetet is igénybe veszik (a bal oldali ravasszal kell konzolon ezt aktiválni), hiszen így a nyomozásban jóval könnyebb dolguk lesz.
A Shenmuera jellemező QTE-k (nyomd meg valamelyik gombot rövid időn belül – aki mondjuk a Resident Evil 4-et játszotta, tudja, mire gondolok) mintha vissza lettek volna fogva, és úgy látom, hogy a Ys Net valamelyest megbocsátóbb lett, szóval talán ez az egyetlen rész, ahol azt tudnám mondani, hogy a Shenmue III kompromisszumra való hajlandótlansága kicsit meglazult.
A harcok esetében pedig előre figyelmeztetnék, hogy a HP és a stamina egy és ugyanaz – ha végigrohanunk egy mezőn, és utána állunk le valakinek egy tockost leosztani, nagyobb eséllyel végezzük mi a földön. Az életerőnk helyreállításához enni kell. Ahhoz meg lóvé szükséges.
Az meg nincs. Ahhoz folyton le kell állni például fát vágni, vagy bátrabbaknak szerencsejátékozni, hacsak nem úgy döntünk, hogy a kitartásunkat a dojókban megnöveljük a mozdulataink gyakorlásával. Ebben az aspektusban viszont hatalmasat lépett előre az előző részeihez képest a Shenmue III, hiszen Ryu eléggé erősödött a kung-fu tudományában, és akár a helyiekkel is gyakorolhat, hogy mozdulatai kifinomuljanak, viszont a retró stílus miatt ezzel nem lesz erősebb támadásunk, mert ahhoz új tekercseket kell vásárolni.
Tehát: elég szépen gründölni kell (így biztat minket erre a játék, tessék csak belegondolni), plusz a protagonistánk sebessége érzékelhetően lassult az eddigiekhez képest, de a stratégiával megtervezett harcok sikert eredményeznek így is. Mélyebbek a harcok, amiket nem lehet már Rambo módjára elintézni. Csak ne kellene sokszor valamilyen élelmiszert ledönteni Ryo torkán több csata előtt is. E mellett nem tudok elmenni szó nélkül. Meg a mesterséges intelligencia esetében is néha khm… eléggé tuskó szintet képviseltek az ellenfelek, akik ha esetleg rendeltetésszerűen működnek, akkor ha el tudjuk találni a harcok ritmusát, akkor azok nagyon jónak érződnek.
Igen a veteránoknak
Akik öt, meg hat pontokat adnak erre a játékra, nem értik meg, hogy mit akart Yu Suzuki elérni vele. Jó, késett közel két évet, jó, PC-n Epic Games Store-exkluzív lett (cserébe a Deep Silver VÉGRE rájött arra, hogy a Denuvót nem kell erőltetni), jó, ezzel kicsesztek a Steam-kódokat igénylő Kickstarteresekkel, de ezek nem hatnak az értékelésre. A Shenmue III-nak sármja van (a szinkronban is szerintem érzékelhető), és a hangulata is nagyon jó. Ha nem lenne erős grindolásra szükség főleg az első jónéhány óra során, az értékelésem eggyel nagyobb lenne. És csak ezért kap 7,5-et a Shenmue III, ami lehetne 7 is. 8-as, az nem.
Megfelelő szórakoztatást tud nyújtani, és lesz ennek a játéknak közönsége is, ez nem vitás. Azoknak nem tudom ajánlani, akik Halo-kon, Killzone-okon, vagy Call of Duty-kon nőttek fel. Akiknél megfordult régebben egy Dreamcast, talán ez a játék is ott volt a paksamétában. (Nekem akkoriban kimaradt, viszont rajta maradtam eléggé sokáig a Metropolis Street Raceren… legalábbis addig, amíg nálam volt a DC.) Nekik viszont azt tudom mondani, hogy egyfajta időkapszula, egy régiség a Shenmue III, ami nagy ívben tesz a modern trendekre, és tény, ez még messze nem a történet vége, de ha kellőképpen fogy, akkor nem kell most tizensok évet várni a következő felvonásra.
Úgyhogy én nem fogom azt mondani, hogy a Shenmue III vacak. Ez egy 7,5, de becsülettel kiérdemelt hétfeles az. Lehetett volna jobb is, igen, de akik régóta vártak a történet folytatására, örömmel fognak elmerülni Yu Suzuki világában.
-V-
Kérjük, támogassátok a theGeek.hu oldalt a Patreonon, hogy fennmaradhasson, függetlenül, napi hírekkel és tesztekkel, a Patreon adományozó rendszerén keresztül! Köszönjük! theGeek csapata
Become a Patron!
Pro:
+ Hangulatában mit sem változott
+ Nem nagyon változott meg a modern trendek érdekében
+ A harcrendszer mélynek tűnik
Kontra:
– Kicsit grindolni kell
– Néha a mesterséges intelligencia buta
– Ryo fejlődési rendszere… furcsa?
Kiadó: Deep Silver
Fejlesztő: Ys Net
Stílus: nyílt világú RPG, küzdősport, nyomozás… Shenmue?
Megjelenés: 2019. november 19.
Shenmue III
Játékmenet - 6.2
Grafika - 6.8
Történet - 8.1
Zene/audio - 7.9
Hangulat - 8.5
7.5
JÓ
Nem mindenkihez szól, de aki hallja a szavát, megérti.