FILMKRITIKA – Roger Ailes (John Lithgow) az Egyesült Államok egyik legbefolyásosabb médiabirodalmának vezetője, a FOX News hírcsatorna alapítója nem válogatott az eszközökben, legyen szó egy szaftos sztoriról, vagy a női alkalmazottak megalázásáról.
A hírhedt mogul hatalma egy pillanat alatt összedőlni látszott, amikor Gretchen Carlson (Nicole Kidman), a csatorna egykori műsorvezetője szexuális zaklatás vádjával beperelte őt. Az eddig hallgatásba burkolózott nők, köztük a népszerű riporter, Megyn Kelly (Charlize Theron) is nyilvánosságra hozta, hogy a csatorna igazgatója többször zaklatóan nyomult rá. A botrány egyre nagyobb méreteket öltött, ami Alies bukásához vezetett.
A nagy port kavart, megtörtént események alapján készült BOTRÁNY című film forgatókönyvét az Oscar-díjas Charles Randolph (A nagy dobás) jegyzi, a rendezői székben pedig Jay Roach (Versenyben az elnökségért) foglalt helyet.
„Ez egy vizuális médium”
“Forogjon körbe Kayla, kérem, mutassa meg a lábát… ez egy vizuális médium. Húzza feljebb a szoknyáját…feljebb… feljebb… Nézze, a sor elejére is repíthetem magát, de tudja, mit akarok…” – hallhatjuk a szerepért jó pár kilót felszedett Roger Ailes szavait, közben hozzáképzelve csöpögő nyálának cseppenéseit, ahogy kigúvadt szemekkel nézi az egyik női karakter kényszerűségből kivillantott bugyiját.
A BOTRÁNY a film kezdeti szakaszában sok éles pillanattal, rendkívül plasztikus képi világgal és feszült párbeszédekkel vonja be a nézőt ebbe az egyszerre izgalmas, érdekes és gyomorforgató történetbe, ahol a hatalom ereje szépen bemutatkozik, ha a célok és a mocskos fantázia útjai keresztezik egymást.
A film tökéletesen ábrázolja, hogy egy hatalmas médiabirodalomban egy önhatalmú, ragadozó főnök a saját munkakörnyezetében, ha nincs kontroll alatt, mire is képes. Jómagam is dolgoztam egyébként olyan munkahelyen a múltban, ahol a „nagyfőnök” és az ott dolgozó fia kemény nyomult a női munkatársakra is, szóval ebben nincs semmi újdonság.
A filmben szépen kirajzolódik, hogy a zaklatás és a szexuális zaklatás mennyire összefonódik, és a kényszerben dolgozó női alkalmazottak munkájuk folyamatosságának biztosítása érdekében meddig képesek visszafojtani érzéseiket, továbbá mi kell ahhoz, hogy kirobbanjon a botrány, mely a Fox News vezérigazgatójának bukásához vezetett.
Két „bombázó” a nagyfőnök ellen
Gretchen Carlson (Nicole Kidman) újságírónak szembe kellett néznie önmagával és meghoznia élete legnehezebb döntését akkor, amikor egyik napról a másikra kirúgták mindenféle ok nélkül a munkájából… és döntött. Bár tudta, senki nem fog mellé állni, ő mégis beperelte a főnökét, Roger Aliles-t, és szexuális zaklatással vádolta meg. Gretchen állításai olyan bombát robbantottak, mely elindított egy széles spektrumú nyomozást a csatornán belül.
Állításait először mindenki kétkedve fogadta, aztán idővel körvonalazódott a vádak igazságtartalma. Miután legalább 20 kolléganőnél is borult a bili, és előadták a maguk személyes zaklatási történeteiket, többek között az a Megyn Kelly (Charlize Theron) is – sok kétkedéssel töltött éjszaka után –, aki a fő gépezete volt a Fox csatornának. Kelly Támogatta Gretchen-t lépésében és innen kezdve a médiamogul pozícióban maradásának és véleményének ereje a minimálisra csökkent.
Állandó fókuszváltás
Sajnos a BOTRÁNY a film későbbi szakaszában egyre inkább váltogatja a különféle karakterekre és eseményekre vonatkozó fókuszát és filmes eszközeit, így sokoldalú ábrázolás helyett, még a többé-kevésbé lineáris cselekményvezetés mellett is zavarossá válik a történet. Kicsit olyan, mintha nekünk, mozinézőknek is rohanó szalagcímekből kellene értesülnünk a fejleményekről, holott majdnem két órányi filmidő áll rendelkezésünkre ehhez.
Ráadásul a BOTRÁNY a valósághűség jegyében számos, lényegében betű szerint elhangzott-lezajlott esetet dramatizált újra a kis költségvetésű, szenzációhajhász tévéműsorok és sorozatok mintájára; ezek a jelenetek azonban rosszul illeszkednek a film egészébe, mert a forgatókönyv képtelen a történet véráramába kapcsolni őket.
Elmaradt katarzis
A bombázók végül hatalmasat kaszálnak a perrel, az Ailes bukását (és nagyvonalú végkielégítését) követően a színfalak mögül előlépő médiamogul, Rupert Murdoch bőrébe bújt Malcolm McDowell pár percnyi filmideje pedig nem hagy kétséget afelől, hogy Ailes bűne végső soron nem a nők kihasználása és zaklatása volt, hanem pusztán az ostoba indiszkréció.
A katarzis sajnos végül elmarad: bár Ailes látszólag megbűnhődik, viszont tetteinek törvényi erejű következménye nincs, sőt, a hatalmas „végkielégítés” (mely elég beszédes kifejezés a film kontextusa tekintetében…) még indokolatlannak is tűnik tettei tükrében. Persze, ez a fránya, kiábrándító valóság…
-BadSector-
Kérjük, támogassátok a theGeek.hu oldalt a Patreonon, hogy fennmaradhasson, függetlenül, napi hírekkel és tesztekkel, a Patreon adományozó rendszerén keresztül! Köszönjük! theGeek csapata
Become a Patron!
BOTRÁNY
Rendezés - 6.5
Színészek - 7.4
Történet - 6.2
Látvány - 7.4
Hangulat - 6.8
6.9
KORREKT
A bombázók végül hatalmasat kaszálnak a perrel, az Ailes bukását (és nagyvonalú végkielégítését) követően a színfalak mögül előlépő médiamogul, Rupert Murdoch bőrébe bújt Malcolm McDowell pár percnyi filmideje pedig nem hagy kétséget afelől, hogy Ailes bűne végső soron nem a nők kihasználása és zaklatása volt, hanem pusztán az ostoba indiszkréció. A katarzis sajnos végül elmarad: bár Ailes látszólag megbűnhődik, viszont tetteinek törvényi erejű következménye nincs, sőt, a hatalmas „végkielégítés” (mely elég beszédes kifejezés a film kontextusa tekintetében…) még indokolatlannak is tűnik tettei tükrében. Persze, ez a fránya, kiábrándító valóság…