A LucasArts a videojátékok történetének egyik leghíresebb cége, amely egyben a grafikus kalandjátékok egyik atyja is volt a Sierra Online mellett.
George Lucas-ról sok mindent el lehet mondani, de azt nem, hogy ne lett volna a kreatív iparágak és történetmesélés atyja. A filmek, filmes technológiák (Industrial Light and Magic), audiotechnológiák (THX) mellett neki köszönhetjük az 1982-ben megszületett LucasArts alapítását is, amely egyben a videojátékipar egyik legpatinásabb cégévé is nőtte ki magát és a grafikus kalandjátékok készítésének egyik előfutára volt. Maniac Mansion, Zak McKracken, Indiana Jones and the Fate of the Atlantis, Full Throttle, Sam and Max: megannyi kalandjátékos cím, amely a szívünkhöz nőtt, nem kevesen vagyunk, akik ezeken a játékokon nőttek fel, vagy a fiatalkorukhoz tartoznak. Sajnos idén, április 3-án hét éve, hogy ez a legendás cég bezárt…
De mitől is volt különleges a LucasArts? (Vagy még régebbi nevén: Lucasfilm). A logikánkat, kombinációs, kreatív és megfigyelő készségeinket, képességeinket elé egyaránt kihívást támasztó grafikus kalandjátékok, amelyekben point’n’click módszerrel kellett környezetünkben megfelelő tárgyakat találni, amelyekkel aztán interakcióba kellett lépni más környezeti elemekkel a videojátékipar egyfajta intellektuális csúcsának számítottak a nyolcvanas, kilencvenes években és a 2000-es évek legelején. Bár az 1986-os Labyrinth (amely az azonos című David Bowie-film alapján készült) volt a cég első ilyen típusú játéka (és egyben a cég hatodik játéka), az igazi áttörést az 1987-es Maniac Mansion hozta, amely Ron Gilbert, Gary Winnick rendező nyolcvana horrorparódiáit és tinifilmjeit is inspirálta. A Maniac Mansion sok szempontból már a maga idejében, sőt, később is forradalminak számított, hiszen nem csak egyetlen karaktert, hanem mindjárt három fiatalt irányíthattunk egy különleges házban, amelybe egy őrült tudós és családja élt.
Miután a Lucasfilm erős potenciált látott a Maniac Mansion-höz hasonló játékokban, egy külön alkalmazást készített, amely egy, a grafikus kalandjátékok fejlesztését megkönnyítő scriptnyelv volt. „A SCUMM név a Script Creation Utility for Maniac Mansion, scriptkészítő segédprogram a Maniac Mansionhöz rövidítése, egyben szójáték (a „söpredék” jelentésű angol „scum” szóval és annak torzított írásmódjával).
A SCUMM részben játékmotor, részben programozási nyelv. A játékok tervezői helyszíneket, tárgyakat és párbeszédeket hozhatnak létre benne anélkül, hogy magát a játék forráskódját megváltoztatnák. Ennek köszönhetően a játékok scriptjei és adatállományai több platformon is felhasználhatóak.” (Forrás: Wikipédia)
A Maniac Mansion után az újabb és újabb grafikus kalandjátékok: a Zak McKracken és főleg a The Secret of the Monkey Island, illetve az Indiana Jones and the Last Crusade (amely a Labyrinth-hez hasonlóan szintén az azonos című film adaptációja volt) még nagyobb sikert arattak – utóbbi kettőből sorozat is készült. Készült folytatás a Maniac Mansionhöz is Day of the Tentacle címmel, illetve egy egészen egyedi hangulatú kalandjáték, a Grim Fandango, amelyben a „kaszást” (a Halált) irányíthattuk.
Emellett a LucasArts meglévő franchise-ait felhasználva teljesen új vizekre is evezett, hiszen a Star Wars univerzumból akciószimulátorok, (X-Wing, Tie Fighter, X-Wing vs. Tie Fighter), továbbá a külső nézetes akciójátékok terén is több maradandó címet alkottak a cégen belül Indiana Jones és a Star Wars univerzumát feldolgozva.
A LucasArts sajnos később pénzügyi problémákkal küzdött és amikor 2012-ben a Disney felvásárolta, ahelyett, hogy tőkebefektetést eszközöltek volna, először töröltek egy csomó projektet, majd végül 2013 április 3-án bejelentették, hogy azonnali hatállyal bezárták a LucasArts játékrészlegét. A Star Wars franchise az Electronic Arts-hoz kerültek, a Sam and Max a Telltale-hez (abból készültek folytatások is), viszont a többi sorozat örökre az enyészeté lett, mindössze a Double Fine Productions-nak hála HD remake-ek készültek bizonyos sikerjátékokból (The Secret of the Monkey Island 1-2, Grim Fandango, Full Throttle).
Nagy meglepetésre, még az év elején megjelent a Star Wars Jedi Outcast és nemrég a Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy PS4-re és Nintendo Switch-re, melyeknek köszönhetően még emlékezhetünk az egykori nagy klasszikus cégre…
A lenti videóban én készítettem még majdnem 10 éve, 2010-ben egy interjút a Star Wars: Force Unleashed II-vel kapcsolatban az egyik fejlesztővel a Gladriel nevű angol nyelvű gamer oldalnak, (melynek én voltam a főszerkesztője – azóta sajnos megszűnt), amely tulajdonképpen az utolsó nagy költségvetésű LucasArts játék volt.