XCOM Chimera Squad – Derült égből újító XCOM

TESZT – Felettébb gyanúsnak tartottam, hogy a semmiből bejelentettek egy új XCOM-játékot, hogy aztán nagyon rövid időn belül ki is adhassa a Take-Two (2K, ugyanaz, a Take-Two-é a brand…). Ez egy XCOM-light, ami mögött viszont van egy kis probléma.

 

Ez pedig egy elefánt a porcelánboltban.

A 31-es város

Öt évvel járunk az XCOM 2 eseményei után (most ajánlom vételre azt, igen, így az elején leírom); az emberiség legyőzte a földönkívüliek vezetőit (Elders – magyarul szó szerint az Idősek, de az furcsán hangzik). A lábon maradt idegen lényekkel azon dolgozunk, hogy együtt éljen a két civilizáció, amiből hasznot húzhat mind a két fél. Ennek mintapéldája, akarom mondani Patyomkin-városa (de tényleg, itt ez a kifejezés érvényes!) a 31-es város. Itt viszont robban az időzített bomba (ez lesz a koronavírus is a túl korai nyitás után is, szia második hullám), így beküldik a városba a Chimera Squadot. A Kiméra Osztag mind a két faj tagjaiból építkezik, és az eddigiekkel ellentétben kész karaktereket kapunk, ahol mindenkinek külön története, motivációja van, és természetesen a képességeik tekintetében is jelentős változatosságot kínálnak, hogy aztán mindenki megtalálhassa a neki megfelelő illetőket. Több egyén lesz, mint hely a stábban – ezúttal is négy főből áll a grupp, ami aztán szépen helyre rakhat mindent.

A küldetések között egy bunkerben intézhetjük a tennivalóinkat, és itt nem kell a bázisunkat építgetni, és idővel több szoba is meg fog nyílni, így idővel a kutatás, a gyakorlás (karakterbuffoláshoz, és a permahalált helyettesítő sebek – scars – gyógyítása érdekében) is a rendelkezésünkre fog állni. A sebek nem teljesen is, de véglegesen csökkentik a karakterek statisztikáit (amik főképp a speciális képességüknek ártanak így), és addig rajtuk marad az a debuff, amíg nem küldjük őket pihenőre. Ezzel egyrészt azt akarja a Firaxis Games, hogy git gud, másrészt pedig így állít elénk kihívásokat, mert ha elrontjuk a küldetést, akkor a következőn más tagokat kell behívnunk, de ha ott is hibázunk, akkor az azt követő feladatban még nehezebb dolgunk lesz, és ez egy képletes spirált is eredményezhet.

A küldetés

A küldetések egyik fajtája a Breach módot is beveti. Mivel mindegyik küldetés legalább egy konfliktusból áll (több is lehet) egy viszonylag kicsi térképen (szokatlanul kicsi az eddigi XCOM-ok után), az elején mi adjuk meg, hogy hol hatoljanak be a területre a csapatunk tagjai. Itt figyelembe kell vennünk, hogy mekkora eséllyel vehetnek minket észre az ellenfeleink, és számolnunk kell az esetleg nekünk „járó” sérülések mértékével is. Ezután mindegyik csapattagunk elsőként támadni fog, és mivel az idő ilyenkor belassít, gyorsan átfuthatjuk az eseményeket is. Ekkor fontos megfigyelni, hogy ki reagál ránk agresszívan, vagy ki lepődik meg (ez nyitott kapu nekünk ugyebár). Ekkor az ellenfeleink lépnek, és ekkor a Breach véget ér, de a változások nem: a képernyőnk jobb oldalán láthatunk egy sorrendet a harcosunk kezdeményező pontszámából kiindulva. Ezt meg kell szokni, de stratégiailag okosabb megoldásokat is lehetővé tehet. (De a kamera itt-ott igencsak zavaró dolgokat művel. Hogyne.)

Cserébe viszonylag nulla változatosság van a küldetésekben – a helyszínekben variáltak, igen (erőmű, régi űrhajó, autópálya stb.), de a feladatok túlnyomó többsége egy VIP karakter megvédéséről szól, vagy arról, hogy szerezzünk meg egy tárgyat; ha megvan a személy vagy a cucc (pl. egy fegyver), akkor meg kell szépen pattani, és loluwingoodjob.

A hibák

Az XCOM Chimera Squad eszméletlen bugos. Nálam nem volt erre példa, de másoknak softlockba jutottak. Magyarul: az ellenfelek nem hagyták a játékost mozdulni, de a gép sem csinált semmit, úgyhogy kb. ott meg is állt az élet, ami minden, csak nem éppen jó játékmenet. Az meg felettébb hangulatromboló, hogy a karaktereink felszerelése pikk-pakk csak úgy eltűnhet.

Oh, az még jobb, ha nem tudok felpakolni páncélzatot sem valakire, amivel echte használhatatlan lesz az az illető, hogy *erősen cenzúrázott, mint szódás a lovát*. Ezzel kb. a loadoutok cseréje lutri lett. Nagyon jó, köszönöm, Firaxis, tényleg. Persze, az előző XCOM-okban is voltak hibák, de azért ekkora mértékben nem! Érződik, hogy azért ez nem egy teljes értékűnek nevezhető játék. Ez nem az XCOM 3. Nem is kettő egész öt tized.

És ez még nem minden!

És általában itt már a befejező gondolataimat írnám, de az előző, Nintendo Switch-es cikkemben már utaltam arra, hogy az új XCOM adatlopó. Nos, akkor hadd fejtegessem, hogy miről is van itt szó! Van egy német website, ami felhívta a figyelmet arra, hogy a Take-Two (és szerintem erről nem a Firaxis tehet, hanem maga a kiadó, ami a tavaly nyári NBA-játékba is lazán félkarú rablót tett az élő szolgáltatásos lootboxos MyTeam módjába, amin az internet joggal háborodott fel) mit is művelt ezzel a játékkal.

A játék launcher.exe file-ja több txt-t generál, és itt köszön be a telemetria, ugyanis több fiókunk azonosítója is megtalálható bennük. Az érintett cégek? Google, Amazon, Microsoft, Firaxis, 2K/Take-Two, Idol Software (mondjuk ez a játék kiakadását elemzi), és… XSolla, ami elvileg egy fizetési, terjesztési, marketinges cég. Mielőtt a játékot elindítanánk, húsz IP címhez kapcsolódunk. Offline játszani így trükközés nélkül nem lehet (\steamapps\common\XCOM-Chimera-Squad\Binaries\Win64\xcom.exe -review -noRedscreens -nostartupmovies – szívesen), és négy URL rövidítő is érintett – ebből kettő Yandexes. Aztán a Firaxis adatátirányítója is hasonló az Epic Games Store Launcherében látható megoldáshoz. Megismételném: azon túl, hogy nem mentem bele még részletesebben a témába – a linken minden elolvasható németül… -, ez az egész azelőtt történik, hogy a GDPR ablakhoz eljutnánk, tehát még a játék használata előtt tartunk, és közben is megy a telemetria, a hazatelefonálás a Take-Two-hoz.

Nem

Ezt a játékot emiatt egyszerűen nem ajánlom megvételre. A DRM ellen is erősen felemelem a szavam (ha a Magnew idén is megdob az F1-gyel, akkor ott is leírom majd, hogy a Codemasters Denuvo-erőltetése vicc), és erről is beszélni kell. Jó, sok más játék is biztosan csinál ilyesmit, de ilyen nyíltan, egy eleinte olcsón kínált játéknál egy ismertebb franchise-ból ez felettébb gyanús. Ha nem lenne ez a telemetria vacak, egy hatossal zárt volna, és a glitch-ek nélkül egy hetest is kapott volna az egész (az audiovizualitás átlagos, a történet elmegy), de így egy négyessel rúgom ki az ajtón. A Take-Two is szépen egy cockbag kiadóvá redukálja magát, és közreműködik a játékok degradálásában. Legalább lootboxokat nem dobáltak bele, mert akkor egy hármast kapott volna. Úgyhogy ez nem valami korrekt a kiadótól – ők elbújhatnak a felhasználói szerződés mögé, de tudják jól, hogy azt sokan nem olvassák el. Úgyhogy grat nekik. (A Firaxis amúgy korábban Redshellt tett a Civ 6-ba, szóval az ő kezük is piszkos.)

-V-

Kérjük, támogassátok a theGeek.hu oldalt a Patreonon, hogy fennmaradhasson, függetlenül, napi hírekkel és tesztekkel, a Patreon adományozó rendszerén keresztül! Köszönjük! theGeek csapata
Become a Patron!

Pro:

+ Breach
+ A karakterek többsége
+ Taktikusabb

Kontra:

– Bugos
– Nem teljes értékű a játék
– Adatgyűjtögető…


Kiadó: Take-Two (2K)

Fejlesztő: Firaxis Games

Stílus: XCOM-light stratégia

Megjelenés: 2020. április 23.

XCOM Chimera Squad

Játékmenet - 2.6
Grafika - 5.9
Történet - 6.2
Zene/Audio - 6.3
Hangulat - 1

4.4

GYENGE

Telemetria mindenek felett.

User Rating: Be the first one !

Spread the love
Avatar photo
Grabbing controllers since the middle of the nineties. Mostly he has no idea what he does - and he loves Diablo III. (Not.)

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu