Menu

Ava – Halálosztókról jót, vagy semmit

FILMKRITIKA – Luc Besson emlékezetes Nikitája óta annyi női szuperbérgyilkosos film készült, hogy már kis hadsereget lehetne belőlük összeállítani. Az egyszeri filmkritikus a trailert látva tehát csak abban reménykedik, hogy az egyébként rendkívül tehetséges Jessica Chastain főszereplésével készült Ava legalább „egynek elmegy”. Nem ment el.

 

A bérgyilkos filmek egyik alapszabálya, hogy a hidegvérű, hallgatag, a munkáját professzionálisan végző halálosztó „mesteremberek” múltjáról, magánéletéről vagy semmit sem tudunk meg, vagy csak épp annyit, amennyi a karakter motivációhoz, vagy kiégettségük, antiszociális mivoltuk jellemzéséhez feltétlenül szükséges. A bérgyilkosfilmek alfája és omegája: az Alain Delon főszereplésével készült A szamuráj például mindössze annyit árul csak el a hallgatag, egész végig rezzenéstelen arcú, a végletekig introvertált főszereplőjéről, hogy van egy luxusprostituált barátnője, aki segít neki alibit gyártani és van egy madara egy kalickában, aki figyelmezteti a veszélyekre. Tom Cruise-ról a Colleteralban, a másik klasszikus bérgyilkosfilmben is csak annyit tudunk meg, hogy feltehetően katona, vagy zsoldos lehetett valamilyen speciális egységben, mielőtt belőle is kiégett gyilkos lett.

Persze, a női bérgyilkosoknál talán ennél kicsit messzebb mennek a forgatókönyvírók, hiszen a „gyengébb nem” esetében azért izgalmas kérdés, hogy miképpen váltak bérgyilkossá, de azért a legtöbb ilyen filmben is csak egyfajta vázként szerepel a múlt, a családi, vagy volt, vagy meglévő szerelmi, érzelmi kötődés. Van, ahol ez a magánéleti „keret” egyébként jobban működik (Nikita, Atomszőke), van ahol kevésbé (Vörös veréb, Anna) – általában a forgatókönyvíró tehetségéhez mérten érezzük érdekesnek, vagy kissé unalmasnak, feleslegesnek a magánéleti szálakat a női bérgyilkos filmek esetében is. Arra a borzasztóan szerencsétlen és rettenetesen érdektelen nyűglődésre, amely Ava (Jessica Chastain) „kiccsaládja” (copyright by Polgár Jenő) körül forgott, viszont még én sem számítottam…

Anya csak egy van (de van még: húg és volt pasi is)

Mielőtt tehát a film tényleges bérgyilkos munkával kapcsolatos másik részét kielemezném, essünk túl az Ava azon aspektusán, amely ahelyett, hogy csak a háttérben futna, rettenetesen lehúzza a filmet – részben azért, mert túl sok van belőle, részben azért, mert borzasztóan érdektelen és lapos. Bár a film elején, a nyitó stáblista stilizált képsorainál még elégedetten csettintettem, mert ott nagyjából összefoglalta a film, hogy Ava miként vált „zűrös” kamaszlányból (priusszal), elit katonává, majd leszerelés után bérgyilkossá, sajnos, a forgatókönyv ezen a ponton messze nem áll meg.

Rövidesen megismerhetjük ugyanis Ava anyját (Geena Davis), a rendkívül irritáló (a történet szerint, de a néző számára is azzá váló) 60 év feletti, állandóan a már elhunyt csapodár férjén és Ava apján lamentáló, két lányának folyton beszólogató, minden lében kanál, hervadó szépségű volt primadonnát. Aztán ott van Ava nővére (Jess Weixler) a tehetséges énekesnő, aki viszont nem veti meg az alkoholt (Ava sem) és aki elszerette Ava volt barátját, Michaelt (Common). Természetesen Michaelről is megtudjuk, hogy szerencsejátékaddikciója van és bár még mindig vonzódik Avához, de rendkívül rossz néven vette, amiért utóbbi nyolc évvel korábban se szó, se beszéd lelépett. És akkor mind ebbe az egész magánéleti katyvaszba még belekeverik azt a kínai maffiafőnöknőt is (Joan Chen), akinek Michael tekintélyes pénzösszeggel tartozik és aki igazából teljesen logikátlanul és feleslegesen „köt bele” Avába. Ez az egész, rosszul integrált, a film nagyobbik részét képező „magánéleti” rész teljesen lehúzza az egyébként is gyenge lábakon álló, elárulós, leszámolós, tényleges bérgyilkosos másik szálat.

Colin Farrell appears bloodied in Ava trailer with Jessica ...

„Mit követtél el?”

Sajnos Ava történetének „szakmai” része sem hibátlan, bár azért még így is nagyságrendekkel érdekesebb és élvezetesebb. Az ex-katona és profi bérgyilkosnő egyik gyengéje, hogy áldozataitól mindig megkérdezi, hogy mit követtek el, amiért a halálukat kívánhatják. Hogy ez mire jó neki, az pontosan nem derül ki, de valószínűleg valamilyen erkölcsi „megkönnyebbülést” jelenthet, ha ténylegesen korrupt rosszfiúkról van szó. A szervezet, amelynek dolgozik, illetve közvetlen főnöke, Duke (szerencsétlen, jobb sorsra érdemes John Malkovich már ki tudja, hányadszor alakítja ezt a szerepet mostanában) és a másik „kisfőnök”, Simon (Colin Farrell) ezt nagyon nem csípik, olyannyira nem, hogy Simon egy másik bérgyilkost küld Ava után, hogy megölje. Valahol meg is értem őket, mert én is erőltetett hülyeségnek éreztem, hogy Ava folyton ezt kérdezgeti.

A történet bérgyilkos szála ettől függetlenül a szokásos kliséket vonultatja fel, nagyon meglepődni nem fogunk semmilyen fordulaton, de összességében azért Chastain, Malkovich és Farrell alakításainak, meg a helyenként viszonylag ütős akciójeleneteknek hála azért ez a rész szódával elmegy. Hozzá kell azért tenni, hogy bár Jessica Chastain egy nagyon tehetséges színésznő, fizikumában, dinamikájában nem hozza azt, ami ehhez a szerephez szükséges. Angelina Jolie (Salt ügynök, Wanted), Charlize Theron (Atomszőke), Sasha Luss (Anna) sokkal hitelesebbek voltak az akciójelenetek terén, amelyeknél ebben a filmben egyébként néha a túlzottan gyors vágások, vagy a túl homályos, nehezen kivehető jelenetek kidolgozása is elég zavaró.

Mit követtem el?

A pandémia miatti hiátus utáni első sajtóvetítés alanya sajnos harmatgyenge lett. A rendkívül konvencionális, nem túl profi akciójelenetekkel alig-alig megspékelt bérgyilkos történeti szál még viszonylag korrekt lehetett volna, ha nem erőltetik a film másik felébe ezt a rettenetesen unalmas és érdektelen családi részt, tele mindenféle idegesítő érzelmi és érzelgős nyűglődéssel – múlton és jelenen egyaránt. A Netflix gyengébb produkcióit idéző Avát nem tudnám ajánlani senkinek: aki profi (női) bérgyilkosos filmre vágyik, annak hatalmas kínálat áll rendelkezésére, aki pedig egy korrekt családi drámát szeretne, az szintén kerülje ezt a lehúzós kliséhegyekkel teli, szappanopera-szintű melodrámát.

-BadSector-

Kérjük, támogassátok a theGeek.hu oldalt a Patreonon, hogy fennmaradhasson, függetlenül, napi hírekkel és tesztekkel, a Patreon adományozó rendszerén keresztül! Köszönjük! theGeek csapata
Become a Patron!

FILMKRITIKA – Luc Besson emlékezetes Nikitája óta annyi női szuperbérgyilkosos film készült, hogy már kis hadsereget lehetne belőlük összeállítani. Az egyszeri filmkritikus a trailert látva tehát csak abban reménykedik, hogy az egyébként rendkívül tehetséges Jessica Chastain főszereplésével készült Ava legalább „egynek elmegy”. Nem ment el.   A bérgyilkos filmek egyik alapszabálya, hogy a hidegvérű, hallgatag, a munkáját professzionálisan végző halálosztó „mesteremberek” múltjáról, magánéletéről vagy semmit sem tudunk meg, vagy csak épp annyit, amennyi a karakter motivációhoz, vagy kiégettségük, antiszociális mivoltuk jellemzéséhez feltétlenül szükséges. A bérgyilkosfilmek alfája és omegája: az Alain Delon főszereplésével készült A szamuráj például mindössze annyit árul csak…
A pandémia miatti hiátus utáni első sajtóvetítés alanya sajnos harmatgyenge lett. A rendkívül konvencionális, nem túl profi akciójelenetekkel alig-alig megspékelt bérgyilkos történeti szál még viszonylag korrekt lehetett volna, ha nem erőltetik a film másik felébe ezt a rettenetesen unalmas és érdektelen családi részt, tele mindenféle idegesítő érzelmi és érzelgős nyűglődéssel - múlton és jelenen egyaránt. A Netflix gyengébb produkcióit idéző Avát nem tudnám ajánlani senkinek: aki profi (női) bérgyilkosos filmre vágyik, annak hatalmas kínálat áll rendelkezésére, aki pedig egy korrekt családi drámát szeretne, az szintén kerülje ezt a lehúzós kliséhegyekkel teli, szappanopera-szintű melodrámát.

Ava

Rendezés - 3.5
Színészek - 6.2
Történet - 1.2
Akció/látvány - 5.4
Hangulat - 3.6

4

GYENGE

A pandémia miatti hiátus utáni első sajtóvetítés alanya sajnos harmatgyenge lett. A rendkívül konvencionális, nem túl profi akciójelenetekkel alig-alig megspékelt bérgyilkos történeti szál még viszonylag korrekt lehetett volna, ha nem erőltetik a film másik felébe ezt a rettenetesen unalmas és érdektelen családi részt, tele mindenféle idegesítő érzelmi és érzelgős nyűglődéssel - múlton és jelenen egyaránt. A Netflix gyengébb produkcióit idéző Avát nem tudnám ajánlani senkinek: aki profi (női) bérgyilkosos filmre vágyik, annak hatalmas kínálat áll rendelkezésére, aki pedig egy korrekt családi drámát szeretne, az szintén kerülje ezt a lehúzós kliséhegyekkel teli, szappanopera-szintű melodrámát.

User Rating: Be the first one !

Spread the love

NAPI COSPLAY BABE: Rikku (Final Fantasy X)

https://smallseotools.com/

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu