Kereszteshadjárat az Apple ellen: a Facebook is fegyvert ragad

VÉLEMÉNY – Előbb a Fortnite, most a Facebook – az Apple áruháza újabb pofont kap, ahogy a Facebook új eszközt bocsát piacra a kisebb vállalkozásoknak. Ez a szórakoztatóipari forradalom azzal vette kezdetét, hogy az Epic Games megkísérelte kijátszani az Apple jutalékrendszerét, ami erre eltávolította áruházából az Epic sikerjátékát, a Fortnite-ot. Az Epic Games erre egy lázító videóval válaszolt, mire a Google is leszedte saját applikációs üzletéből a cuccot. Most, hogy már három tech óriás is egymás torkának esett, a Facebook is beszállt a lázadásba az Epic által „Nagy Testvérnek” tartott Apple-el szemben: mégpedig egy kisebb vállalkozások számára fejlesztett eszközzel támadta be az almás céget, mellyel fizetős online eseményeket tarthatunk cégünk népszerűsítése érdekében. („Paid Online Events”)

 

Először is maradjunk objektívek: cégekről beszélünk. Próbálhatnak nekik arcot és innen-onnan összekukázott identitást adni, de ezek legfeljebb jogi értelemben „személyek” – valójában profitorientált, mesterségesen képződött szörnyekről beszélünk. Most, hogy ezt tisztáztuk, és a fentebb emlegetett „kereszteshadjáratot” és „forradalmat” helyretettük, nézzük a cégek közötti játszma legújabb szereplőjét.

A közösségi média óriása, mely gyakorlatilag nem hagy egyetlen kisebb céget sem érvényesülni, csak ha az átvezeti tartalmait/adatait a Facebook kétes megbízhatóságú felületén, most álságosan a kisebb cégek védelmére kelt, akiket szerinte az Apple keményen sarcol a szolgáltatások és mikrotranzakciós in-app bevételek utáni 30%-os jutalékával.

 

A csörte egy nappal azután történt a Facebook részéről, hogy a játékosok között még mindig népszerű Epic Games, a Fortnite fejlesztő-kiadója már beperelte az Apple-t versenyellenes magatartása miatt.

A támadás egy kisebb vállalatoknak szánt új eszköz piacra dobásával indult, mellyel fizetőssé tehetünk online eseményeket, például tanórákat vagy akár borkóstolókat. Egyelőre, a Facebook nagylelkűen eláll attól, hogy részesedést szedjen az így szerzett bevételek után, mondván a koronavírus komolyan érintette a kisebb vállalkozásokat. (Persze, ha a cégek és júzerek rászoknak ennek használatára, akkor jöhet majd a fekete leves…)

A balhé a Facebook részéről akkor vette kezdetét, amikor az Apple jelezte, hogy nem fog hozzájárulni eszközein a 30%-os jutalék megkerüléséhez, tehát minden Facebook alkalmazással az iOS-en elköltött pénz 30%-a az Apple zsebében landolna továbbra is.

A Google kijelentette, hogy ők megengedik az eszköz működését platformjukon hasonló fizetési kötelezettségek Facebook-ra erőltetése nélkül.

 

Megkértük az Apple-t, hogy vegyen vissza a 30%-os App Store jutalékából, vagy legalább engedje meg nekünk, hogy felajánljuk a Facebook Pay-t, amellyel átvehetnénk a terhet a COVID-19 alatt roskadozó cégek válláról. Sajnos mindkét ajánlatunkra nemet mondtak, így a vállalkozások csak a nehezen megszerzett bevételeik 70%-át kaphatják kézhez.” – sajnálkozott Fidji Simo, a Facebook App feje egy blog posztban, ahol is az új fícsöröket jelentette be.

Nem akadt olyan Apple szóvivő, aki azonnal reagált volna a kérésre, hogy kommentálja az eseményeket.

Már évek óta kritika tárgya az, ahogyan az évek során az IBM-el szembeni lázadó cégből brutális vállalatgigásszá nőtt Apple leszedi a maga sápját a kisebb cégek bevételeiből, de az USA-ban és Európában zajló bizalmatlansági eljárások különösen érzékeny témává tették ezt az iPhone-t gyártó cég számára.

Egészen csütörtökig azonban ezek a harcok az Apple és jóval kisebb cégek között zajlottak, a nagyfiúk csak most szálltak be a buliba… Eddig a pontig a Spotify zeneszolgáltató volt a legnagyobb cég, aki szembe mert szállni az Apple-el. Most pedig itt van az Apple-el szemben rögtön az egyik legnagyobb videójáték gyártó a világon, s a Facebook, az egyike azon tech cégeknek, akik méretükben és forrásaik tekintetében is összevethetőek a hatalmas vállalattal.

 

A fejlesztők már jó ideje kritizálták az Apple-t és a Google-t a sokszor 30%-ot is meghaladó jutalékfizetési kényszer miatt, amellyel muszáj volt megváltaniuk helyüket a két megavállalat platformjain.

Úgy tűnik, a Fortnite kinőtte a virtuális világot, és most már egyenesen cégekre támad. Konkrétan a Google-re és az Apple-re.

A fejlesztők elsődleges panasza annak a puszta ténye volt, hogy az Apple és a Google akkorára nőhettek, hogy már külön „adót” vetnek ki a náluk forgalmazott szellemi termékekre, melyekkel aztán saját eszközeiket tolják, effektíve konkurenseik pénzén.

A kérdés itt nem az, hogy a 30% vagy a 15% fair-e, hanem hogy nincs másik áruház, nincs igazi rivális ezeken a platformokon.” – mondta Matthew Ball média szakértő, az Amazon Studios korábbi stratégiai tanácsadója.

 

Ez így azt jelenti, hogy az Apple jutalékrendszerét és szabályait, melyeket úgy erőltetnek, nem a piac határozza meg, hanem csakis az Apple, hasraütésszerűen — aki mellesleg a történelem egyik leghatalmasabb cége.” – mondta.

Ezen a héten az Epic Games lett az első vállalat, amelyik elő mert lépni, s tenni mert valamit az Apple és a Google sarca ellen. Ezt dicséretesnek is tartottam én, ezen cikk írója is. Azonban a Facebook színrelépése hideg zuhanyként ébresztett fel az álomvilágból: ezek nem többek, mint lelketlen, mindenben a hasznot kereső multik. Mindenesetre érdekes, hogy az egyébként szerintem gyomorforgató, gyermeklehúzó, méregdrága Fortnite-os mikrotranzakcióival házaló Epic lett ennek a látszólagos forradalomnak az elindítója, egy videójátékiparból érkező cég. Ez is mutatja, hogy milyen veszélyes és nagy befolyással bíró is lett ez az iparág.

 

Az Epic, habár nekiment az Apple-nek, nem ment neki a Google-nek, aki ugyanezt csinálja, talán csak nem olyan nagyban, mint az Alma.

A Facebook számára egyéni jelentőséggel is bírt a pénteki támadás:

Közel egy évtizede harcol egymással a két Szilícium-völgybeli vállalatóriás a különböző céges politikákhoz való hozzáállásuk miatt. Az Apple igazgatósága például Steve Jobs-al és a jelenlegi elnök Tim Cook-al az élen gyakran kritizálta a Facebook-ot a felhasználói adatokkal való visszaélések miatt.

Mark Zuckerberg, a Facebook arca és elnöke s más Facebook vezetők már többször vállon veregették magukat a nyilvánosság előtt, amiért szolgáltatásaikat megtartották ingyenesnek még a vállalatok számára is. Hogy ez mennyire van így, arról hosszasan lehetne mesélni, mindenestre ne lássunk bele többet a cégek összecsapásába, mint ami benne van: itt mindenki a jófiú szerepére játszik, miközben csak a pénz érdekli, főleg igaz ez a Facebook-ra, aki, miközben ellehetetleníti, hogy nyugodtan posztoljam saját szellemi termékemet, melyet ezen vállalkozás, a theGeek oldalán létrehozok, pofátlanul a kisemberek és a kisvállalkozások barátjának tünteti fel magát.

 

Hogy honnan tudod, hogy Mark Zuckerberg hazudik? Onnan, hogy mozog a szája…

 

-Praesagus-

 

Forrás: NBCNews.com

Kérjük, támogassátok a theGeek.hu oldalt a Patreonon, hogy fennmaradhasson, függetlenül, napi hírekkel és tesztekkel, a Patreon adományozó rendszerén keresztül! Köszönjük! theGeek csapata
Become a Patron!

Spread the love
Avatar photo
Praesagus is a Role-Playing enthusiast and a huge fan of most story-driven games. He's also a diehard fan of everything related to Star Wars, Star Trek, or Fallout and likes to divide his free time between his beloved girlfriend and the retro games he loves so much.

theGeek TV

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu