VÉLEMÉNY – Persze, Christopher Nolan és a „rossz” szavakat azért nehezen írnám le egy mondatban, de ettől függetlenül egyértelmű, hogy a rendezőzseninek is vannak jobb és kevésbé jó alkotásai. A Metacritic értékek alapján összeszedtük Nolan összes filmjét a legrosszabbtól a legjobbig.
11: Following (1998 – Metacritic átlag: 60)
Bár a 2000-es Memento volt a rendező első olyan filmje, amellyel igazán híressé vált, ugyanakkor a Following volt Nolan első alkotása, amely rendkívül alacsony büdzsével és fekete-fehér filmtechnológiával készült. A film az USA-ba is alig került el, magyar filmforgalmazása persze egyáltalán nem volt. A Sundance fesztivál „társfesztiválját”: a Slamdance-ot megnyerte és az utóbbi években sokat nőtt a film ázsiója, de persze közelében sincs a két évvel később készült Mementónak.
10. A tökéletes trükk (2006 – Metacritic átlag: 66)
A tökéletes trükk Christopher Nolan második közös munkája Christian Bale-el a Batman kezdődik után. A másik főszereplő a Marveles Wolverine szerepének köszönhetően másik hatalmas filmsztár: Hugh Jackman, így tulajdonképpen viccesen elmondható, hogy „Batman” és „Wolverine” „csapott össze” – csak éppen mágus szerepben.
A film érdekessége, hogy a pár hónappal korábban mozikba került Neil Burger film (amelynek Edward Norton volt a főszereplője), A mágus (The Illusionist https://www.metacritic.com/movie/the-illusionist) szintén a századforduló tájékán játszódó bűvészfilm volt, amely egyébként némileg nagyobb kritikai sikert is aratott, ugyanakkor Nolan végül sokkal nagyobb kasszasikert is mondhatott magának a saját filmjével.
9. Tenet (2020 – Metacritic átlag: 69)
Az újra és újra elhalasztott Tenet címe most már mindörökre összekötődik a COVID-19-el, hiszen ha nem is volt végül az első film, amely a koronavírus első hulláma után a mozikba került, ugyanakkor ez volt a legnagyobb produkció. (Egyelőre még nehéz átlátni, mekkora sikerrel.)
A Tenet egy időmanipulálós sci-fi akciófilm, amelyben CIA ügynököknek kell megmenteni a világot egy orosz üzletembertől, rengeteg, elsőre követhetetlen csavarral. E sorok írója hatalmas (és kicsit elfogult) Nolan-fan, akinek alapvetően a hatalmas mindfuck mivolta ellenére (vagy talán éppen azért) és nagyon tetszett a film, ugyanakkor elismeri annak hibáit is. A film kritikáját itt olvashatjátok.
8. Batman kezdődik (2005 – Metacritic átlag: 70)
A 2005 nyarán mozikba kerülő Batman kezdődik az első volt a hatalmas kasszasikert arató Nolan-féle Batman trilógiából, illetve Christopher Nolan is itt bújt először a denevérgúnyába. A film hatalmas kasszasikert aratott, Tim Burton 1989-es Batmanje után ez hozta akkoriban a legtöbb pénzt a konyhára.
7. Eredet (2010 – Metacritic átlag: 74)
Christopher Nolan egyik legemlékezetesebb és vizuálisan legizgalmasabb filmje, a 2010-es sci-fi elemekből építkező akció-thriller olyan ügynökökről szól, akik mások álmaiba tudnak beférkőzni. A filmet nyolc Oscar-díjra jelölték, ebből négyet meg is nyert. Érdekes, hogy az Eredet a maga 800 milliós bevételével negyedik azon a toplistán, amelyen a franchise-on kívüli filmek bevételei találhatóak.
6. Csillagok között (2014 – Metacritic átlag: 74)
Nolan rendkívül ambiciózus sci-fi filmjében asztronauták utaznak egy másik galaxisba, hogy egy utolsó kísérletet tegyenek az emberi faj megmentésére. Matthew McConaughey, Anne Hathaway és Jessica Chastain a főszereplői ennek a viszonylag jó kritikákat kapott, hatalmas kasszasikert megélt, elgondolkodtató sci-fi alkotásnak.
5. A sötét lovag – Felemelkedés (2012 – Metacritic átlag: 78)
A Batman-trilógia utolsó része ugyan nem tudott felérni az elődjéhez a minőség tekintetében, de még így is a rendező karrierjének eddig legnagyobb kasszasikere. Tom Hardy, aki az Eredet után immár másodszor szerepelt Nolan filmben, a Bane szerepét iszonyúan profin alakította. Nolannak ez volt az utolsó képregény-adaptációja, a következő jelentősebb DC filmet a Ben Affleck-féle Batmannel már Zack Snyder rendezte.
4. Álmatlanság (2002 – Metacritic átlag: 78)
Az Al Pacino és az azóta elhunyt Robin Williams főszereplésével készült Álmatlanság a Memento után következett és Nolan itt is a pszichológiai film noir műfajában jeleskedett. Al Pacino egy bűntudattól vezérelt nyomozót, Hillary Swank egy fiatal rendőrnőt és Robin Williams – tőle szokatlan módon – egy sorozatgyilkost alakított. Bár a sztori itt nem volt akkora mindfuck, vagy frappáns sem, mint a Memento, mégis ez tekinthető nemcsak a rendező, hanem a pszichológiai thriller és egyben a sorozatgyilkos film műfaja egyik kiemelkedő darabjának.
3. Memento (2000 – Metacritic átlag: 80)
Ha itt lehetek személyes: én ezt a filmet nem harmadiknak, hanem messze a legelsőnek rangsorolnám, de hát a Metacritic átlag az Metacritic átlag. A rendkívül alacsony költségvetéssel (9 millió dollár) készült film a négyszeresét (39 millió dollár) hozta vissza a moziban. Amellett, hogy a film elképesztően feszes, technikailag és a fordítva elmesélt történetvezetés szempontjából is hibátlan, továbbá a franciák óta a 2000-es évekre elhalt neo noir filmek műfaját is visszahozta, ugyanakkor filmművészeti szempontból is páratlan alkotás. Nálam a top 3-ban benne van (a Blade Runner és az 1967-es Alain Delon-féle A szamuráj mellett).
2. Batman: A Sötét Lovag (2008 – Metacritic átlag: 84)
Egyértelműen ez minden idők egyik legjobb (ha nem A legjobb) képregényes adaptációja, amely egyben egymilliárd dollárt is hozott a konyhára és a folytatás csak alig bírta lehagyni. A film hatalmas kritikai sikert is aratott és a Metacritic átlag alapján ez Nolan második legjobb filmje. Sokan kiemelték Heath Ledger alakítását, aki a bemutató előtt pár hónappal meghalt és poszthumusz kapta meg az Oscar-díjat. Nyolc Oscar-díjra jelölték, de érdekes módon pont a legjobb film jelöléséből maradt ki a rajongók nem csekély bosszúságára.
-
Dunkirk (2017 – Metacritic átlag: 94)
Nolan Dunkirkje nem csak minden idők egyik legjobb háborús filmje, hanem a rendező egyik legjobb alkotása is. Ez a rendező egyetlen olyan filmje is, amely nem egy teljes fikciót mesél el, hanem egy valóságos történelmi eseményeken alapuló történetet: a szövetséges katonák Franciaországból való kivonulását (vagy inkább: a német hadsereg előli menekülését) három különböző perspektívából. Nolan ezért a filmjéért megkapta a legjobb rendező Oscar-díját, producerként pedig a „Best Picture” díjat.
-BadSector-
Kérjük, támogassátok a theGeek.hu oldalt a Patreonon, hogy fennmaradhasson, függetlenül, napi hírekkel és tesztekkel, a Patreon adományozó rendszerén keresztül! Köszönjük! theGeek csapata
Become a Patron!