TESZT – A nukleáris világháború utáni posztapokaliptikus világban járunk, ahol közönséges bűnözök, véreskezű gyilkosok és őrült pszichopaták között kell a túlélned kis ranger csapatoddal a viszontagságokat és a kegyetlen összecsapásokat. Üdvözlünk az inXile Entertainment legújabb szerepjátékában, ahol a nagy világégés utáni nihilista világban nemcsak hidegvérrel kell sokszor ölnöd, de kemény döntéseket is kell hoznod, amelyeken sokszor ártatlanok élete múlhat. Harminckét évvel az első és hat évvel a második rész után a Wasteland 3 minden idők egyik legszórakoztatóbb szerepjátéka.
A Wasteland 3 által elénk tárt Colorado jeges és véres világában pszichopaták, mutánsok, gyilkos robotok, és veszélyes hülyék tömegével kell majd farkasszemet nézned. A döntéseid szabadsága, a lehetőségek tárháza valami egészen elképesztő ebben a felfedezésre váró, hatalmas világban. Sokszor súlyos döntések nehezednek a válladra, amelyeken nemcsak emberek élete múlhat, de egyben a történetet is sokféleképpen alakítják, hiszen a döntések komoly következményekkel is járhatnak. Bizonyos döntéseknek azonnal találkozol a kihatásaival, mások viszont csak később, teljesen váratlanul csapnak le rád, amikor a legkevésbé számítasz rájuk – időnként döbbenetes végeredménnyel. Még egy egészen egyszerű választás vagy gesztus is olyan események láncolatát indíthatja be, amelyek mindent megváltoztathatnak. Sokszor egyszerűen nem hiszel a szemednek, hogy ez a fickó, akit korábban megsértettél, vagy ez a másik személy, akit megmentettél, vagy ez a harmadik gazfickó, akinek megkegyelmeztél, oly sok órával később tér vissza, pedig már rég elfelejtkeztél róluk. Maga az alaptörténet ugyan nem különösen eredeti vagy összetett, inkább a különféle morális döntések lévén keresed a leesett álladat, hogy mennyire megváltoztatták az általad bejár világot.
„Nem kell még egy hős” (Tina Turner)
Sokszor arra számítasz, hogy nagy dolgokat viszel majd véghez, hogy igazi hős vagy ebben a kegyetlen világban, de amikor arra kényszerülsz, hogy valakit a sorsára hagyj, csak hogy valaki mást megments, akkor rájössz, hogy te is egy csavar vagy a Wasteland 3 kegyetlen gépezetében. Nagyon sokszor tanácstalan voltam, hogy milyen döntést hozzak, de pont ezek a súlyos választások, amelyek a vállamra nehezedtek adják a játék sava-borsát – és ezektől brillírozik igazán az inXile Entertainment szerepjátéka. Nincsenek jó, vagy rossz döntések, csak tettek és következmények. Sokszor hiába is szeretnél hős lenni, a következő pillanatban azon veszed észre magad, hogy valójában a sötét oldalon állsz, és igazságosztás helyett csak káoszt okozol ebben a világban és társaid, akikről azt hitted, hogy jó arcok, valójában veszélyes pszichopaták. Bármilyen választást is hozol, előbb-utóbb szembesülsz a következményeivel és pont ennek köszönhetően az egyik legkomplexebb és egyben legszórakoztatóbb szerepjáték is a Wasteland 3.
Aki játszott a Wasteland 2-vel, még biztosan emlékszik rá, hogy mennyire kemény volt a játékmenet: már a játék legelején alaposan elkenték a száját a felkészületlen kalandornak. Ehhez képest a Wasteland 3 sokkal „barátságosabbnak” tűnik, de ez csak egy hamis illúzió, ez a játék ugyanis másféleképpen cinikus és kegyetlen: nem a csapatod fog fűbe harapni, ha kicsit is félkészületlenül kerülsz az összecsapások forgatagába, hanem épphogy az említett döntések révén válhatsz ünnepelt hős helyett megvetett páriává.
Bár a játék története viszonylag egyszerűen indul, később egyre komplexebbé válik, ahogy helyi kiskirályokkal, kegyetlen rabszolgakereskedőkkel, vagy olyan fanatikus szektásokkal találkozol, akik istenként tisztelik Ronald Reagent, de nem hiányoznak a palettáról a kannibálok sem, akik majd egy kis emberi hús elfogyasztását is felajánlják neked. Rajtad áll, hogy lemészárolod, vagy ügyes párbeszédeken keresztül a magad oldalára állítod őket, vagy esetleg a biztonsági berendezéseiket megbuherálva egymással irtod ki őket.
A Wasteland 2-vel szemben tehát, ahol a harc a legtöbbször elkerülhetetlen volt, az inXile Entertainment új RPG-je tömérdek alternatívát kínál, hogy olyan módon oldd meg a szituációt, ahogy neked tetszik. A rengeteg felkínált lehetőség kínálja magát, hogy az egyiket, vagy a másik használd ki és ez valami elképesztően változatossá varázsolja ez a szerepjátékot.
Ha harc, hát legyen harc
Persze, nagyon sokszor nincs más megoldás, mint a fegyverekhez nyúlni és ilyenkor a Wasteland 3 épp olyan változatosságot kínál az összecsapásokon belül, mint amennyit az egyéb döntéseid terén hozhatsz. Ez már csak azért is igencsak üdítő különbség az előző részhez képest, mert ott bizony egy idő után rá lehetett unni az egymásra hajazó, monoton összecsapásokra. Az új résznél viszont sokkal változatosabb, izgalmasabb, többféle ellenfelet felvonultató harcokban vehetsz részt, ahol nagyon gyakran kell taktikát változtatnod. Ajánlott kifigyelned a különféle bűnözők, pszichopaták, robotok és szörnyetegek ellened használt taktikáit is (feltéve, ha van éppen olyan), különben azért itt is gyakran előfordul, hogy fűbe harapsz. Érdemes emellett a környezeti tényezőket is kihasználnod: elektromos áram, meghekkelhető lézerágyú, vagy egész egyszerűen csak a kisebb tömeg mellett lévő robbanóanyaggal teli hordó, amelybe belelőve akár kiirthatsz mindenkit.
Ugyanakkor sokszor figyelned kell arra is, hogy ne maradj egy helyben, mert például egy túlságosan előretolt pozíció, vagy eleinte jónak tűnő, később mégis rossznak bizonyuló helyezkedés akár a saját karaktered végét is jelentheti (és akkor game over). Az ellenfeleid akár gránátokat is vethetnek rád és társaidra, vagy egy bazookával több emberedet is megölhetik és ha nem tiplizel onnan, akkor oda a fél csapatod.
Óriási jelentősége van tehát a jó helyezkedésnek, de a megfelelő fegyverek használatának is, hiszen néhány jól bevitt találat alapvetően fordíthatja meg az egész összecsapás kimenetelét. Amikor a körökre osztott csaták során te vagy a soron, akkor bármelyik embered között válthatsz, így sokkal nagyobb szabadságot kapsz a megfelelő taktikák kialakítására is.
Elmondható tehát, hogy maga a harc is épp olyan élvezetes és változatos, mint a játék többi része, és épp olyan sok taktikai lehetőséget kínál.
Sajnos a harcokhoz tartozó negatívum, hogy a mesterséges intelligencia nem mindig fényes, az ellenfeleink gyakran elképesztő hülyeségeket is tudnak művelni: a lővonalba lévő saját társaikat elkaszálják, vagy ész nélkül helyezkednek a legidiótább pozíciókba, ahonnan nagyon könnyű őket kiszedni. Ezáltal persze megkönnyítik a harcunkat, de ugyanakkor kicsit keserű szájízt is okoz, hogy a gép hülyesége is közrejátszott, hogy nyerhettünk.
„Egyedül nem megy?”
A inXile Entertainment legújabb RPG-jének élvezeti értékét nagyban növeli a kooperatív mód is. A Wasteland 3-at Preasagus-szal ketten, co-opban toltuk, és így hatványozottabban szórakoztatóbb volt, mint egyedül. A posztapokaliptikus Coloradót egy haverral felfedezni sokkal, sokkal nagyobb élmény, mint magányosan. Bár az események nyilván nem változnak sokat, de együtt dönteni a legfontosabb kérdésekben, vagy együtt harcolni hatalmas fun. Mindjárt ott van például a párbeszédrendszer is, ahol ugyan csak ez egyik fél irányítja a párbeszédet, de a másik „szavazhat”, hogy milyen választ adjanak. Emellett a játékban, illetve a körökre osztott harc során is két külön csapatot irányíthatunk, akiknek persze a különféle képességeit alaposan kiaknázhatjuk, legyen akár szó gyógyításról, egy széf feltöréséről, vagy mesterlövész képességekről.
Colorado, te édes
Végül meg kell még említeni a Wasteland 3 vizuális világát és grafikai képességeit is, amelyek ugyan nem szemet kápráztatóak, de kellemes és aránylag kidolgozott univerzumot tárnak elénk. A részben izometrikus, részben 3D-s, zoomolható játékvilágot változatos karakterek töltenek be, a környezeti elemek általában véve egész látványosak – különösen például az egyik városban található kaszinóban, ahol a szándékosan giccses, csili-vili látvány hangulatos kontrasztot alkot a játék többi részével.
Ami a karaktereink kidolgozását illeti: láttunk már jobbat, szóval például a karaktergenerálásnál ne tessék a 2014-es Dragon Age: Inquisition-féle változatosságra számítani, a költségvetés által szabott határok azért erősen érződnek.
Túl sok mindent egyébként sem lehet írni a grafikáról: bár a szemnek kellemes, de inkább funkcionális megjelenítéssel van dolgunk, a modern grafikus kártyák speciális effektjeire sem szabad számítani.
Már be is köszöntött a tél?
A Wasteland 3 jeges coloradoi világában elveszni hatalmas élmény volt, a szerepjátékos elemek elképesztően összetettek és egyben szórakoztatóak is. Hatalmas szerepe van a játékban a döntéseknek – legyen akár szó a párbeszédek során adott válaszoknak, vagy egész egyszerűen csak annak, hogy hová helyezzük el az embereinket. Minden tettünknek, mondatunknak, lépésünknek következményei vannak ebben a szerepjátékban és egy olyan utazásban vehetsz majd részt, amit érdemes átélni. A fősztori talán nem túlzottan eredeti és az AI sem áll sokszor a helyzet magaslatán, de Brian Fargo új szerepjátéka megérdemli, hogy nagyok közé bekerüljön.
– BadSector-
Köszönjük a tesztkódot a Magnew Kft.-nek!
Kérjük, támogassátok a theGeek.hu oldalt a Patreonon, hogy fennmaradhasson, függetlenül, napi hírekkel és tesztekkel, a Patreon adományozó rendszerén keresztül! Köszönjük! theGeek csapata
Become a Patron!
Pro:
+ Hatalmas szabadság és rengeteg lehetőség a döntéseink terén
+ Bár a történet főszála eleinte nem túl eredeti, a tömérdek elágazás adja a sztori sava-borsát
+ A körökre osztott csata is egyre izgalmasabb és kidolgozottabb a játék során
Kontra:
– …de a mesterséges intelligencia sokszor elég tré
– A csapatunkban lévő rangerek nem túl érdekesek
– Technikai problémák és bugok
Kiadó: Deep Silver
Fejlesztő: inXile Entertainment
Stílus: RPG
Megjelenés: 2020. augusztus 28.
Wasteland 3
Játékmenet - 8.5
Grafika - 7.8
Történet - 9.2
Zene/Audio - 8.2
Hangulat - 8.4
8.4
KIVÁLÓ
A Wasteland 3 jeges coloradoi világában elveszni hatalmas élmény volt, a szerepjátékos elemek elképesztően összetettek és egyben szórakoztatóak is. Hatalmas szerepe van a játékban a döntéseknek – legyen akár szó a párbeszédek során adott válaszoknak, vagy egész egyszerűen csak annak, hogy hová helyezzük el az embereinket. Minden tettünknek, mondatunknak, lépésünknek következményei vannak ebben a szerepjátékban és egy olyan utazásban vehetsz majd részt, amit érdemes átélni. A fősztori talán nem túlzottan eredeti és az AI sem áll sokszor a helyzet magaslatán, de Brian Fargo új szerepjátéka megérdemli, hogy nagyok közé bekerüljön.