Dune – Az első felvonás [RETRO-1992]

RETRO – Talán furcsának hangzik, de ha olyan programot akartok betölteni, amely a legjobban visszaadja az eredeti Frank Herbert regény és a Dávid Lynch film hangulatát, akkor az 1992-es Dune 1-et érdemes elővenni. A Cryo Interactive mind a mai napig legjobb játéka nagyszerű arányban keveri a kaland- és stratégiaelemeket, fordulatos, hangulatos – a Dűne-rajongók kollekciójában mindenképpen kötelező darab.

 

Amikor 1992-ben a Francia Intézet könyvtárában a kezembe akadt a Science et Vie Micro (ez egy francia számítástechnikai magazin), meglepődve vettem észre, hogy a játékokkal alig foglalkozó újság több oldalon keresztül, kvázi fókuszként foglalkozik a Cryo-féle Dune- nel. Persze érthető volt a lelkesedés: a francia játékipar addig nem nagyon remekelt, a Dune viszont mind látványvilágában, mind játékmenetében az egyik legambiciózusabb projektjük volt nemzetközi szinten is.

 

 

Rosszkedvű sztárok

 

Pedig mára különféle jogok megszerzésével is gondjaik voltak a franciáknak. Ugyan megszerezték az adaptáció licencét Dino de Laurentiis filmgyártó cégétől, a Dune moziban játszó színészek ábrázolásához azonban mindegyikük külön (!) beleegyezése kellett, így a szerencsétlen készítőknek egytől-egyig fel kellett keresniük őket, és egyezkedniük kellett velük. A sztárok nagy része elég kevés lelkesedést mutatott, úgyhogy pár színészen kívül (Kyle MacLachlan mint Paul Atreides, Francesca Annis mint Paul anyja, Jessica, „szerepelnek” a játékban) a főbb szereplőkhöz egészen más figurákat kellett rajzolni. A végeredmény szerencsére nagyon kellemes lett: mivel a játék sztorija amúgy sem követte szó szerint sem a regényt, sem a filmet, ezért kevéssé volt zavaró, hogy a karakterek nagy része a színészektől eltérő külsejű.

 

 

„Egyszer jön majd egy messiás…”

 

A játék során a Kyle MacLachan-féle Paul Atreides-t, Leto herceg fiát irányíthatjuk. Ott vesszük fel a regényből és a filmből ismert sztori fonalát, amikor Paul családját a császár az Arrakis (Dune) bolygóra küldi, hogy az Univerzum legértékesebb anyaga, a fűszer bányászatát felügyelje. Paul szerepében első és legfontosabb feladatunk, hogy felkeressük a helyi bennszülöttek, a fremenek titkos bázisait, és rávegyük őket, hogy az Atreides ház szolgálatába állva fűszert bányásszanak nekünk. Ehhez segítségünkre lesz a „messiás” körüli legenda, a fremenek ugyanis meg vannak győződve róla, hogy egyszer jön majd egy idegen, aki az igazi szabadságba vezeti őket.

A párbeszédek során bonyolultabb összefüg­gések helyett csak egy-két választható lehe­tőséget kaptunk: például megkérhettük Gurney Halleck-et, hogy elkísérjen minket, vagy az íremen bázison lévő harcosokat, hogy a játék első felében nincs is más dolgunk, minta hozzánk csatlakozó fremeneket fűszer­kitermelésre bírnunk, és apróbb küldetéseket végrehajtanunk, hogy az eleinte húzódozókat is meggyőzzük.

Eleinte létszükséglet, hogy elég fűszert bá­nyásszunk ki, mert arra is ügyelnünk kell, hogy a császár bizonyos időközönkénti fűszer­szállítmány iránti (egyre növekvő) igényét ki­elégítsük. Ha ezt elmulasztjuk, akkor jönnek a császár elit katonái, a Sardaukarok és mindenkit jól lemészárolnak.

 

 

Gerillaharc a fűszerért

 

A fűszerkitermelés beindítása után még job­ban felgyorsulnak az események, ugyanis a Harkonnen-ek megtámadják a bolygót, és megölik a velük szembeszálló Leto herceget. Paul-lal ellenállást kell szerveznünk a fremenek segítségével a Harkonnen-ek el­len, ezért ettől kezdve derék bennszülöttjein­ket harcra is kiképezhetjük.

Ugyan a játék eseményei nem körökre osztottak, hanem nagyjából valós időben történnek (időnként felgyorsíthatjuk), a csaták mégsem az RTS-ek szabályai alapján zajlanak (többek között azért, mert ezzel a kategóriával éppen a folytatásnál, a Dűne 2-nél találkozunk először…), hanem csak a taktikai térképen láthatjuk, amint egységeink küzdenek. Azonban szó sincs arról, hogy a Dűne stratégiai része leegyszerűsített lenne. Fremenjeink például aszerint fejlődnek, hogy mivel foglalatoskodnak a legtöbbet: például minél több ideje termelik ki a fűszert, annál nagyobb szakértői lesznek a munkának, és ugyanígy fejlődnek a harcosok is az összecsapások során. Remek újítás és a Westwood-féle RTS-ekből kihagyott ziccer, hogy (a regények szellemében) Lyet Kynes császári ökológus segítségét kihasználva megtanulhatjuk a bolygó örökzölddé varázslásának titkát, és ezzel szép lassan lakhatóvá tudjuk változtatni a száraz sivatagbolygót. Ez ugyan tönkreteszi a fűszerkitermelést, de a játék második felétől már valószínűleg amúgy is tetemes mennyiséget halmozunk fel belőle, úgyhogy taktikázhatunk, hogy milyen területen mire van nagyobb szükségünk.

 

 

Amiga version forever…

 

Az Amigára 92-ben elkészített játék grafikája a legszebb: nemcsak a szereplők arcvonásait dolgozták ki nagyon igényesen, de a Dűne sivatagjának megjelenítése és a váltakozó napszakoknak köszönhető naplementék és napfelkelték ábrázolása is gyönyörű volt. Külön meg kell még említeni a varázslatos zenét, amely számomra minden idők egyik legkedvesebb játékmuzsikája.

A PC-s verzió sajnos a VGA felbontás „otrombasága” miatt kevésbe finom grafikával dicsekedhet, a General MIDI-s illetve FM szintetizátoros zene pedig egyszerűen szánalmasan adja csak vissza az eredeti Amigás dallamokat. Aki teheti, Commodore Amigán nézze meg a játékot, de ha erre nincs lehetősége, akkor inkább a Winuae-beli, emulált ADF fájlt próbálja ki – megéri.

 

 

Westwood nyugatról be

 

Sohasem tudtam megérteni, hogy a remek Dune után a folytatás elkészítésének jogát miért vették ki a Cryo kezéből, és miért bízták a Westwoodra. Mielőtt még a Dune 2/2000/Emperor rajongók meglincselnének: imádtam én is a Dune 2-t, egyszerűen csak hiányzott (és még mindig hiányzik) egy olyan folytatás, amelyik a Dűne messiás sztoriját dolgozná fel a Cryo-féle játékhoz hasonlóan, kaland-stratégia formában. Mivel a Cryo „feléledt” a Frank Herbert’s Dune és a Dune: Generations című játékokkal, reméljük, ezt az időszakot is adaptálják egyszer…

– BadSector (1992) –

Kérjük, támogassátok a theGeek.hu oldalt a Patreonon, hogy fennmaradhasson, függetlenül, napi hírekkel és tesztekkel, a Patreon adományozó rendszerén keresztül! Köszönjük! theGeek csapata
Become a Patron!

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines - including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)

theGeek TV

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu