TESZT – A Serious Sam negyedik része sem képes felnőni ahhoz, amit az első két rész felmutatott már jó két évtizede. A Croteam nem tudja hozni azt a szintet, amit anno. A harmadik felvonás után a negyedik sem lesz hosszabb távon sikeres, maradandó, vagy akár jónak nevezhető alkotás.
Gépigényes. Ki játszaná ezt Google Stadián?
Sok hűhó semmiért
A májusban bejelentett játék (ebben szinte biztos, hogy tévedek) már nem az első rész által megalapozott paródia, hanem teljesen saját egyéniséggé nőtte ki magát, és talán eltúlozta a célt, amikor 40 eurós áron bukkant fel a Steamen. A kezdet igen, talán meggyőző lehet, amikor több ezer ellenfél vár ránk az első pillanatokban, de ekkor diavetítés következhet, vagy nem, ugyanis oltári klisés módon a gépágyúzást félbeszakítja a főgonosz, jaj visszamegyünk az időben pár napot. Hányszor láttam már ezt… de akkor itt szépen ki is mondhatom, hogy jaj, nagyon jó, hogy a Legion rendszernek köszönhetően ekkora ellenféltömeg vár ránk a Serious Sam 4-ben, ami elvesztette a Planet Badass alcímet a lokalizáció meg nem valósíthatósága miatt, cserébe a grafikán és az animáción rontaniuk kellett, és nem viccelek, amikor azt mondom, hogy a Serious Sam harmadik része (ez pedig 2011 novemberében jött ki PC-re) szebben néz ki ennél.
De mondhatnánk, hogy nem ettől lesz jó, hanem attól, hogy fegyvertáncot ropva igyekszünk meg nem feküdni, amikor hatalmas tömegben lerohannak minket az ellenfelek, de az a baj, hogy a lassú kezdetek révén sokaknak elfogyhat a türelme, és idejekorán bök rá az ALT gomb mellett az F4-re, amit nem sokkal az uninstall követhet. A játék ritmikája kifogásolható: a feszült kezdet után behúzza a kéziféket, és nem nagyon gyorsul vissza, és bár szórakoztató lehet a hullámokban jövő ellenfelek leteprése – ehhez természetesen szükségeltetik a fedezékek használata is, hiszen a töltény és az energia párosa kelleni fog -, igaz, eközben a talán túlzottan is sokszor fogunk tapasztalni gyengén szinkronizált jeleneteket is, és akár a pályadizájn tekintetében is joggal foghatjuk a fejünket. Így nem biztos, hogy bele tud rázódni még olyan játékos sem, aki számára mondjuk az első rész 2001-ből kötelező irodalom volt.
A szituáción valamelyest javíthat a maximum négy játékos számára elérhető co-op, így itt is érvényes a másokkal jobb elv, de akinek ilyesmire nincs lehetősége, sajnos pórul jár, viszont ekkor már inkább az első és második rész felé kanyarodhat el a csoport, és az egyrészt olcsóbb, másrészt pedig talán szórakoztatóbb élményt kínálhat. És ez csak egy bekezdés volt, az egész pedig arra akar kilyukadni, hogy nem biztos, hogy a nosztalgia képes elvinni valamit a hátán. Néha el kell bújni a népek elől, és úgy alkotni, aztán pedig aki kíváncsi, rátalál az újdonságra; a szellem stílusát követem magam is.
Sok glitch, glitch mindenért
Lehet, hogy őskövület masinám van (ne tagadjuk: az van), de azért ettől függetlenül kicsit gyenge teljesítményt nyújtott a Serious Sam 4, ugyanis ilyen-olyan glitch-ekkel szembe futottam (hadd mondjak pár példát: egy helyben meghaló, animációmentes ellenfelek, jelenetek során kimaradó animációk, a hangok balansza egyszerűen borzalmas – és ezt nem zenészként mondom!), és ezeket is bizony el kell fogadnia annak, akinek komoly sámuel új felvonása a kijelölt időtöltési játék, ami ráadásul gépigényes (4 magos CPU 2,5 GHz-n, 8 giga RAM, Nvidia GeForce GTX 780/970/1050 vagy AMD Radeon 7950/280/470, három giga VRAM-mal… és ez csak a 720p/30 FPS-hez!), de Windows 7-en is fut, hiába ír mást a Steam.
De Sam „Serious” Stone azért valamelyest újrajátszhatóságot kapott az elágazásokkal, amikkel másmilyen mellékküldetéseket kaphat, és azzal eltérő fegyverkiegészítőket lehet szerezni, így alternatív tüzelési módot kaphatunk, vagy a kütyükkel támadásra és védekezésre kapunk perkeket (persze a leghasznosabbak bukkannak fel a legritkábban). Nos, és van skillfa is – a bátorság kincseit (S.A.M. – Sirian Artefact of Might) kell keresni a harcok között (ezzel nyújtják ki a hosszt), és ezekkel fejlődhetünk.
Sok karakter semmiért
Ez a játék jelen formájában csak egy hatos, mert megvannak az alapok, de itt is a kivitelezést lehet otrombának és pocséknak nevezni, mivel a Serious Sam 4 tempója nem a legjobb, a nehézség néha itt-ott tüskés talán pont az átlag alatti pályadizájn miatt, és a Croteam túlzottan a Legion rendszerre épített, és emiatt elhanyagolt minden mást. Ezért pedig nem nagyon tudom ajánlani, szóval, akkor még hozzáteszem így a végén, hogy a Serious Sam 3: BFE-ben látott 16 fős co-op is szépen eltűnt. A fejlesztők talán pont emiatt határozták el, hogy a moddoláshoz szükséges eszközöket kiadják, mert önmagában ez a játék gyorsan el fog tűnni. Ez a kb. 9 órás játék többnyire unalmas. És egy Serious Sam-játék esetében, ha ez a szó felbukkan, akkor bizony ott bajok vannak. Mégpedig eléggé komolyak. Jelen formájában nem ajánlom a vételt. (Miért pont a 13. évfordulómon jött ki…?)
-V-
Kérjük, támogassátok a theGeek.hu oldalt a Patreonon, hogy fennmaradhasson, függetlenül, napi hírekkel és tesztekkel, a Patreon adományozó rendszerén keresztül! Köszönjük! theGeek csapata
Become a Patron!
Pro:
+ Legion rendszer
+ Legalább van co-op
+ Néha szórakoztató
Kontra:
– De csak néha szórakoztató!
– Elégé gitlhc-es ez a játék
– Unalmas, talán rövid is, és a gépigény is masszív
Kiadó: Devolver Digital
Fejlesztő: Croteam
Stílus: FPS
Megjelenés: 2020. szeptember 24.
Serious Sam 4
Játékmenet - 4.7
Grafika - 4.3
Történet - 6.8
Zene/Audio - 6.7
Hangulat - 7.5
6
KORREKT
Ezt nem hiSam el