TESZT – Padlógázt nyomva száguldott be az új generációba a Dirt 5, egy újabb, bomasztikus off-road vezetési élménnyel, fesztiválos hangulattal, rendkívül élénk színekkel és látvánnyal, eklektikus zenével és dinamikus időjárási viszonyok megspékelve. Vajon kipördül a pályáról a sokkal árkádosabb ralisorozat legújabb része, vagy biztos győztes lesz?
Nehéz elhinni, hogy már öt Dirt játéknál tartunk. Nos, ennél több, ha megszámoljuk a spin-offokat szóval, ez technikailag a nyolcadik. Míg a sorozatról köztudott, hogy oda-vissza jár a szimulációs és az arcade műfajok között, a Dirt 5-re nagyon az utóbbi a jellemző. Ugyanakkor egy, de rendkívül szimpatikus, élvezetes játék, amelyet bármilyen készségekkel rendelkező gamer játszhat. A kemény szimulációk iránt rajongók, akik valami keményet és rendkívül reálisat keresnek, nem fogják értékelni ezt a részt sem sokan, de akik kedvelik az árkád autóversenyeket, azok egy kiváló versenyjátékot kapnak a pénzükért, gyönyörű grafikával, precíz irányítással és rengeteg szórakoztató pályával.
Troy-t és Nolant kihagyhatták volna
Mielőtt belemerülnék a játék részleteibe, először is egy érdekes „újításáról” szeretnék írni. A Dirt 5 nagyon büszke arra a tényre, hogy Troy Baker és Nolan North része a hangjának. Egy másodpercig kissé aggódtam, hogy lesz-e a játékban kényszerített narratíva, de semmi ilyesmiről sincs szó. A veterán szinkronszínész, Troy egy AJ nevű karaktert szinkronizált, aki versenyző, és aki vezetési akadémiát vezet. Néha mond néhány sort, amikor elindul a játét, és időnként felbukkan, amikor a karrier menüben vagyunk. Rajta kívül találkozunk néhány kommentátorral is, akik néha megosztanak pár poént. Mindez viszonylag ritkán fordul elő, és igazából nem is illik a játékba, túlzott jelentősége nincs. Valójában nem nagyon passzol a játék egészéhez.
Másrészről ez a párbeszéd kissé „jópofizó” és idegesítő, pedig amúgy imádom a két szinkronszínész munkásságát, amikor játékkaraktereket személyesítenek meg. Valahol nem is értem, hogy miért kellett őket bepasszírozni a játékba.
A két színésze párbeszédjének túlnyomó része akkor jelenik meg, amikor először ismerkedünk meg az egyes versenytípusokkal, és a két kommentátor nagyon keményen és izzadtságszagúan próbál vicces lenni, miközben a versenyekről készült videók játszódnak. Meh.
Nyomd a gázt, ne sajnáld!
A Dirt 5 karrierstruktúrája rendkívül egyszerű. Nincs csapatmenedzsment, nincsenek meredek követelmények, és nincs finom autóhangolás. A játékban több mint 130 versenyben vehetünk részt 38 pályán keresztül, mindegyik fordított pályájú verziókkal is. Ha lenyomtál egy pályát, akkor azzal feloldottad a következő pálya egyikét. Minden versenyért három „bélyegzőt” kaphatunk, attól függően, hogy milyen magasan helyezi el, amelyeket így gyűjthetünk is. Az első helyért megkapjuk mindhármat, a másodikért kettőt, a harmadik vagy annál alacsonyabb helyezésért pedig egyet.
A kampányt emellett folytathatjuk és minden eseményén részt vehetünk, függetlenül attól, hogy melyik helyen végzünk. A nem szabványos események a pontszám vagy a köridő alapján adják a bélyegzőket.
Mindez azért kissé furcsa, mert eddig még sohasem láttam olyan versenyjátékot, amely teljesen kudarcot vallhattam volna, következmények nélkül. Magyarán: akárhogy bénázok a pályán, nincs semmilyen hátránya. Persze, alacsonyabb a jutalma, de aki csak versenyezni és szórakozni akar, az nyugodtan megteheti – és ez így van jól. Néha az emberek csak egy kicsit autózni, szórakozni akarnak és jó ötlet, hogy a Dirt 5 ezt korlátok nélkül lehetővé teszi számukra. Természetesen a komolyabb szimulátorrajongók valószínűleg pont az ellenkezőjét fogják érezni. Ők persze így is összegyűjthetik a játék mind a 375 bélyegét azáltal, hogy minden eseményen csúcsértéket szereznek.
Az verseny után szintbéli tapasztalatot, új autókat, szponzor képviselőt, készpénzt és tárgyakat is kapunk. Minél magasabb a szinted, annál több autó közül választhatsz. A különféle versenyeken más és másféle autókat lehet használni és mindegyik vizuálisan testre szabható különféle színekkel és matricákkal. Pénzért is vehetünk új autókat, szerencsére ezek általában meglehetősen megfizethetőek. Eközben szponzorok sora közül választhatunk, amelyek mind másként fizetnek. A szponzorok rangsorolása alapján nő a fizetésedet és mindegyiknek megvan a maga maximális fizetése versenyenként. Ezenkívül egyedi jutalmakat is adnak, a saját rangsorolásukhoz kapcsolódóan, így akik mindent ki akarnak maxolni, azok rástartolhatnak ezekre.
Extra kihívások
Nem csak hagyományos versenyek vannak persze a Dirt 5-ben. A játék során alkalmanként új „Throwdown” típusú versenyek nyílnak meg, amelyek különleges kihívások, amikor egy másik versenyzővel kell szembe szállni. Ha ezeket megnyerjük, akkor kártyákat kapunk érte.
Ami magukat az versenyeket illeti, többféle típus létezik, beleértve a rallycross-ot, a sprintet, a „tempót”, az egyéni időfutamokat nagyon durva off-road utakon és még a kaszkadőr-alapú típust is, az úgynevezett „gymkhanát”. Ezek többsége azonban hagyományos módon, 11 AI által irányított járművel szemben zajlik, szóval azért az önismétlés még így is kicsit jellemző, különösen akkor, ha változatosságra vágyunk.
Ami ezeket az eseménytípusokat illeti, személy szerint némelyikért annyira nem vagyok oda. A gymkhana események során bizonyos versenyszakaszokat kell megnyerni a stadionban ugrásokkal, sodródásokkal és hasonlókkal. Ritkák, de nem vagyok olyan biztos, hogy jól működnek a sorozat kezelésében. Ezek sem rosszak egyébként, de én jobb szeretem a hagyományos versenyeket.
Aztán vannak olyan speciális sprintesemények, amelyeken a furcsa autókkal kell versenyezni, amelyeken többnyire rövid, körkörös pályákon kell állandóan balra kanyarodni. Ezeket az autókat borzasztóan nehéz irányítani és személy szerint utálom őket. Természetesen nem a fejlesztők tehetnek erről, ők csak a valódi, tényleges autókat modellezték le, ezért nem is hibáztathatom őket. Meg hát végül is nem kötelező ezeken a pályákon versenyezni, ki lehet hagyni ezeket.
A Dirt 5 pályái többnyire offroadon vannak, ahogy elvárható. Több helyszínen zajlanak, többek között Kínában, Norvégiában és az Egyesült Államokban. Versenyezni fog a szennyeződésen, a kavicson, az alkalmanként aszfaltozott úton és a jégen is.
Utálom a jégversenyeket. Annyira csúszósak.
Szerencsére a játék irányítása elég megengedő, szóval a hajunkat nem fogjuk kitépni miattuk. A beállításokon egyébként bármikor változtathatunk, beleértve a vezetés könnyebbségét is, de a haladó beállítás esetén is sokkal elnézőbb a játék, mint amire számítottam. Nyilván, ahogy már említettük, a játék nem fog tetszeni komplexek szimulátorok rajongóinak.
A karrier mód nehézségei a menüben is megváltoztathatók, bár a játék közepes beállítását többnyire elég jónak találtam. Az AI nem tűnik agyhalottnak, közepesen jó, viszonylag kihívást jelent, de azért nem túl agresszív. Kivéve a jégszakaszokat, ahol az AI egyszerűen csodálatos. Vagy talán csak nagyon rosszul viselem ezeket.
Gyönyörű világ
A Dirt 5 pályáinak többsége gyönyörű, az őrült száguldások közben pazarul kidolgozott, részletes, látványos helyszíneken járunk, a színek használata is remek. A zeneszámok is változatosak, sosem unjuk meg ezeket.
Másrészről elismerést érdemel a játék azért is, hogy nagyon sokféle tartalmat találunk benne. A kampány mód önmagában is jó hosszú, akik pedig minden érmét be akarnak gyűjteni, azok még több időt eltölthetnek vele. Ráadásul van még pályaszerkesztő is, amelynek köszönhetően mindenki megalkothatja a saját kihívásait, akár másokkal is kipróbálva ezeket. Van még többjátékos rész is, és az arcade módban bármelyik pályán versenyezhetünk, a kívánt időjárás és a napszak kiválasztásával.
Szimpatikus játék, de nem a szimulátorrajongóknak
A Dirt 5 egy szimpatikus autóverseny, amelybe könnyű beleugrani. Nem fogja megnyerni a szimulátorfanokat, de aki a világ minden táján lévő versenyekben akar részt venni, óriási műgonddal kidolgozott pályákon, az nem fog csalódni benne.
Sajnos, az összképet azért rontja, hogy a PC-s verzió nálam többször összeomlott, általában egy verseny befejezése után. Körülbelül hét ilyen fagyással találkoztam, egyetlen nap alatt.
Másrészről nem mindegyik versenymód annyira szórakoztató – nyilván, ez egyéni, hogy kinek, melyik tetszik jobban, vagy kevésbé. Összeségében ez egy rendkívül szórakoztató versenyjáték. A játékot a Magnew biztosította számunkra, köszönjük.
-Zardoz-
Kérjük, támogassátok a theGeek.hu oldalt a Patreonon, hogy fennmaradhasson, függetlenül, napi hírekkel és tesztekkel, a Patreon adományozó rendszerén keresztül! Köszönjük! theGeek csapata
Become a Patron!
Pro:
+ Remek irányítás egy arcade játékhoz képest
+ Jól kidolgozott pályák
+ Kiváló vizuális megjelenés és jó zenei választék
Kontra:
– Troy Baker és Nolan North itt inkább idegesítőek
– Pár bosszantó „különleges” pálya
– A klasszikusabb Rally események elmaradnak
Kiadó: Codemasters
Fejlesztő: Codemasters
Stílus: Autóverseny
Megjelenés: 2020. november 6.
Dirt 5
Játékmenet - 8.2
Grafika - 8.6
Vezetési élmény - 9.2
Zene/Audio - 7.8
Hangulat - 7.8
8.3
KIVÁLÓ
A Dirt 5 egy szimpatikus autóverseny, amelybe könnyű beleugrani. Nem fogja megnyerni a szimulátorfanokat, de aki a világ minden táján lévő versenyekben akar részt venni, óriási műgonddal kidolgozott pályákon, az nem fog csalódni benne. Sajnos, az összképet azért rontja, hogy a PC-s verzió nálam többször összeomlott, általában egy verseny befejezése után. Körülbelül hét ilyen fagyással találkoztam, egyetlen nap alatt. Másrészről nem mindegyik versenymód annyira szórakoztató – nyilván, ez egyéni, hogy kinek, melyik tetszik jobban, vagy kevésbé. Összeségében ez egy rendkívül szórakoztató versenyjáték.