A Steam kínai kliense napokon belül béta formában is, de el fog indulni.
A Valve népszerű digitális boltja jogi kiskapuk révén működik az országban, leszámítva a közösségi funkciókat, holott a Kínai Kommunista Párt törvényei révén nem lenne erre módja. Éveken át dolgozott a Valve a Perfect Worlddel, hogy a pártnak megfelelő, helyi verzió valósulhasson meg. A DotA 2 kínai blogja megerősítette, hogy február 9-én megjelenik a kínai Steam kliens (amin a DotA 2 mellett a Counter-Strike: Global Offensive lesz ott a nagyobb címek közül), és elmagyarázza, hogy a játékosok miként válthatnak a nemzetközi verzióról a helyire.
A kiskapura visszatérnénk: a kínai cenzoroknak el kell fogadniuk a játékot (amit főleg politikai és szexuális tartalmak miatt vizsgálnak, de az is fontos, hogy a fiatal játékosok játékidejét is korlátozni lehessen), hogy így az hivatalos engedélyt kaphasson és elérhető legyen a több száz millió potenciális játékossal rendelkező országban, és így például a Tencent (őket ismerhetjük a játékipari érintettségeik révén…) WePlay platformján is felbukkanhat az engedélyezett alkotás. De a kínai fejlesztők kihagyhatták a folyamatot, mivel a nemzetközi Steamen ilyen aggodalmaik nem voltak…
A Steam kínai kliense miatt sok ottani fejlesztő és kiadó attól tart, hogy a nemzetközi változatot elérhetetlenné teszik, és a PC-sek több tízezer játéktól inthetnek búcsút. Holott a kínai Steam indie alkotások mostanában aranykorukat élik (Genshin Impact; vagy a nemrég megjelent Tale of Immortal, ami a Steam negyedik legnépszerűbb játéka lett az egyidejű játékosok számát tekintve). A PCGamer több érintett féllel is beszélt.
Az egyik fejlesztőcsapat – mindenki anonim, érthető okokból… – aggódik a helyzet miatt. Egy másik stúdió pedig arról beszélt, hogy a licensz költsége 3000-4500 dollárnak megfelelő kínai yuan (forintban 900 ezer-1,35 millió között gondolkodjunk), módosítgatni kell a játékot, ha a cenzorok ezt kérik, és utána a vizsgálat folyamata 12-24 hónapot (!) is igénybe vehet. Jó, a Steam két verziója egymás mellett fog működni, de ki tudja, hogy meddig?
Egy, a kínai piacon is érintett kiadó a Steam-terjesztési megállapodáshoz hozzárakott egy szegmenst, ami a Steam kínai verzióján történő megjelenéssel kapcsolatos. Ez jellemzi a folyamatot, és megerősíti, hogy a Steam kínai klienséhez nem kell egy másik fiókot csinálni, és a játékosk is szabadon mozoghatnak a két verzió között. Így a kínai verzión minden elfogadott játék ott lesz, és az ázsiai verzión megvett játék a nemzetközi kiadás alatt is elérhető marad.
Egy kiadó szerint a Steam kínai verziója eleinte az eSportra fog koncentrálni, de közben így is a levegőben marad Damoklész kardja (azaz a nemzetközi Steam kitiltása). Ha ez bekövetkezik, a kiadó szerint többszáz cég hónapokon belül tönkre fog menni. A kínai játékok a Steamen sok pénzt behúznak a nemzetközi elérhetőség miatt, és a szabályok miatt az indie ipar lényegében meghalna ott, mert senki sem engedheti meg magának, hogy évekig dolgozzon egy játékon, ami aztán egy cenzorirodában vár másfél évet, hogy utána végre hivatalosan is megjelenhessen.
A kínai játékostábor a Steam második legnagyobb csoportja lett minimum 30 millió fővel. Bár ez több játékban nyelvi korlátokat okozhat, több indie játék lelt sikerre a kínai játékosoknak köszönhetően, és a kiadó szerint csak idő kérdése, hogy a Steam nemzetközi változatát a nagy kínai tűzfal elérhetetlenné teszi. A cég azt állítja, hogy a Perfect Worldnek idővel érdeke lesz, hogy a nemzetközi Steam szépen kislisszoljon a hátsó ajtón, mert mi értelme van a kínai verziónak mellette?
Van benne valami, és itt nem Vágó István műsorára gondolunk…
Forrás: PCGamer