Mark Darrah véleménye a kalózkodásról

A korábban több mint húsz évet a BioWare-nél eltöltő Mark Darrah (aki a Dragon Age-et is vezette) azt állítja, hogy a játékkiadók és a kalózok is tévednek a témában.

 

Darrah ebben a videóban azt mondja, hogy a kiadók erősen túloznak (messze a realisztikus mértékhez képest nagyobb bukást mondanak) az „elvesztett eladásokkal”, amikor ezzel próbálják igazolni a DRM-használatot (pl. a Denuvót, és itt ki lehetne térni arra, hogy több kiadó soha nem fogja eltávolítani a játékából). Szerinte az, aki szerint a kalózkodásnak nincs a játékiparra komoly hatása, szintén rossz úton jár, ugyanis a játékok fejlesztése költséges.

Lehetnek olyan értékesítések, amik hatékonyabb DRM rendszerek miatt történtek, és igen, vannak olyanok, akik bojkottálnak bizonyos játékokat/sorozatokat, amiket így nem vesznek meg (és inkább letöltik). Feltette azt a kérdést, hogy ha azért kalózkodunk egy játékot, mert sosem vettük volna meg, akkor miért érdekel az minket annyira, hogy legalább letöltsük? Mi szükségünk volt arra, hogy egyáltalán játsszunk azzal a játékkal? (Erre is lehetne értelmes magyarázat: pl. a Denuvo-mentes, kiszivárgott verzió jobb teljesítményt mutat fel, mint a hivatalos kiadás… lásd F1 2018.)

A játékok importálása nem olyan praktikus (pláne most, hogy már minden netes vásárlás után szíjuk a fogunkat a világrekorder 27% áfával…), és ezek is többnyire csak akkor történnek meg, ha egy bizonyos játék nem érhető el máshogy (régi, nem jelent meg sosem Steamen, satöbbi). Ilyen esetben a kalózkodást Darrah kétélű kardnak nevezi, mert hosszabb távon ez káros lehet, mert például Oroszországot lesajnált területnek nevezhetjük a nagy mértékű kalózkodás miatt (holott ott alapból olcsóbbak a játékok pont emiatt is), ami viszont hátráltatásra készteti a kiadókat.

Darrah szerint az egyedüli jogos forgatókönyv a kalózkodásra az, ha egy játék sehogy nem szerezhető be másképp, mert ekkor nem veszünk ki pénzt a kiadó/fejlesztő zsebéből, hiszen ők döntöttek úgy, hogy az adott terméket nem hagyják tovább a piacon. (Pl. licencek miatt.) Tudja, hogy van indokunk a kalózkodásra, és hogy miért tekintjük jónak, de ellenőrizzük, hogy nem kifogás-e az, amit gondolunk.

De ha olyan kiadókról van szó, akik évek múltával is bennhagynak Denuvót egy olyan játékban, ami egyáltalán nem fogy (The Quiet Man a Square Enixtől, akárki akármit is mond), akkor az egyszerűen rossz üzleti stratégia: pénzt pazarolnak a másolásvédelemre!

Forrás: PCGamer

Spread the love
Avatar photo
Anikó, our news editor and communication manager, is more interested in the business side of the gaming industry. She worked at banks, and she has a vast knowledge of business life. Still, she likes puzzle and story-oriented games, like Sherlock Holmes: Crimes & Punishments, which is her favourite title. She also played The Sims 3, but after accidentally killing a whole sim family, swore not to play it again. (For our office address, email and phone number check out our IMPRESSUM)

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu