MOZI HÍREK – Adam Robitel 2019-ben követte el az első szabadulószobás filmjét, ami a ’fantáziadús’ Escape Room(1) nevet kapta, a picivel kreatívabb ’Végtelen Útvesztő’ magyar címmel szemben.
Ez egy kiesős ’horror-játék-film’, ahol szó szerint a lét a tét: és persze mindez stílusosan újratöltve. A folytatásra csupán két évet kellett várnunk (már, aki várta egyáltalán!) most pedig Zoey (Taylor Russell) és Ben (Logan Miller) újra a bent találja magát eme (r)eszelős kihívásban. Ők ketten végül elhatározták, hogy összefognak, így előre visz a bosszú útja: ideje elszámoltatni a halálos játék kitalálóját. Az előző részről korábban ITT írtunk. Hamarosan megtudják, hogy az ország más pontjain is futott a játék, így a túlélők most egymással küldenek a bajnokok csatájában. (A séma ismerős lehet a Maze Runners / Az útvesztő filmsorozatból is).
A Végtelen útvesztő 1 rendezője (Adam Robitel) elárulta, hogy gyökeresen történetváltáson gondolkodott, méghozzá egy gonosz lángész eredettörténetét tervezte. A játékosok megértek a vérbosszúra, ám mégis inkább a színfalak mögötti: ‘apa-lánya rejtvénykészítő’ történetét fejtette volna ki. Két ’útelágazkodó’ történetvezetés azonban nem fért volna bele egyetlen játékidőbe. Bár a közönség nagyon kíváncsi, hogy ki a mítikus Minos, és mik a pontos motivációi (azonkívül, hogy ez üzleti vállalkozás beteg nézők számára), ezt még egyelőre köd homályában tartaná. A korábbiakban megszokott (bevált) izgalmakat tartogatja most nekünk, a ‘sötét’ rejtelmekkel a misztikus hatást kívánja elménkbe zárni.
Minos: Mínusz egy ember / forduló
A Minos kifejezetten jó névválasztás (Minotaurus: az útvesztő-szörny, aki Minósz uralkodó leszármazottja, spanyolul pedig a ’Minas’ = aknák!), de hogy a gyártóján sikerül-e szembeszállni, arra inkább nem tennék fel tétet. Az előzetes alapján igencsak az ellenkezője lesz esélyes. A ’fejvesztett’ futam kezdetét veszi, az egérutak száma alulméretezett: pálya-snittenként mondjuk ’némi’ üresedést vélek felfedezni a mezőnyben. Az ajánló alapján úgy tűnik, hogy megint alig akad majd túlélő, gyakorlatilag (vagy konkrétan) pályánként hullanak majd a szereplők.
A Sony és Columbia Pictures továbbra is hozza a múltkor megszokott kelepcés formulát: sőt, ezúttal túlélők harcával, a Bajnokok Csatájával kívánják borzolni a kedélyeket, új szintre emelve a nagy testvér elleni lázadást. Az első rész is ’borzasztóan izgalmas’ (stresszesen beteg) volt, viszont az idősíkokkal jól játszottak a film kezdetén: a szabadulás egyik baljós jelenetét mutatták, mint valami rossz álmot. (Még mindig fülembe cseng, hogy ’Little boxes, Litte tiki-toki’ – szerencsére sohasem kaptam ördöglakatot idegentől).
A folytatás sem véletlenül kapott 16-os besorolást: borzongás szempontjából a Final Destination sorozatra hasonlít majd, hiszen az előzmény részt is ’volt szerencsém’ látni. Zoey és Ben ugyanis megindult a ’rázós’: immár bosszú-úton: legalább akkora eséllyel, mint tovább jutni az élő show-ba. Adam Robitel rendezése pedig annyira fondorlatos lesz most is, hogy azt még maga Harley Quinn is megirigyelné. A mentálisan terhelt volt iskolapszihológus egyébként egész sokáig kvalifikáltatná magát egy ilyen végtelen útvesztőben.
Azért azt megtudnám, hogy ki mozgatja a szálakat, de az nyilatkozatok alapján még most sem biztos, hogy összeáll teljesen ez a mozaik-darab. Az első részben meglepő fordulat zárja a történetet, tehát végül nem fukarkodnak ‘backstage’ jelenettel. Most vajon a megrendelő, vagy a ‘kitaláló’ bukik le? Az mindenképpen megnyugtató, hogy a mozitermet elhagyva mi valóban kijutunk majd, s az nem csak egy vetített háttér vagy valóság lesz. Tőlem azért kaphat új esélyt a film: akkor is, ha a fény az alagút végén nem sok jóval kecsegtet. Legalábbis az első pályát elnézve lesz miért izgulnunk a metrós jelenettől végig ‘fölfelé’.
Jay’P.Sonix