AdBlockra és más reklámszűrőkre veszélyes változtatásokra készül a Google Chrome!

TECH HÍREK – Az AdBlock Plus és a uBlock Origin felkötheti a gatyáját: a Manifest V2-es kiegészítőknek ketyeg az óra.

 

David Li, a Google Chrome kiegészítőiért és a webes boltjáért felelős termékmenedzsere azt írta egy blogposztban, hogy január 17-étől nem fogadják el a Manifest V2-es kiegészítőket (extensionöket), sőt, 2023 januárjában ezeket hatástalanítani is fogják. Li szerint a Manifest V3 jóval biztonságosabb, nagyobb teljesítményre képes, és a magántitkokat jobban megőrzi mint a V2-es variánsok. A kiegészítős platform evolúciójáról van szó, ami a böngészők kiegészítőjének jövőjét, továbbá a webes felületek változását is figyelembe veszi.

A TechRadar kiemelte, hogy sok „krómos” Manifest V2-es reklámblokkolót használ, mert legyünk őszinték: senkinek nincs ínyére az, hogy a gyerkőcnek berakunk egy mesét a YouTube-on (mert a tévé le van foglalva), és kezdésként egy bizonyos „show” reklámja jön be. Csakhogy a V3-as Manifest egy olyan API-t hagy maga mögött, amit sok reklámblokkoló használ, és kérdéses még, hogy a V3-as specifikációra át tudnak-e nyergelni majd a kéretlen reklámokat eltüntető kiegészítők. A poén: 2019-ben egy Chromium blogposztban azt írta a Google, hogy a reklámblokkolók hatástalanítása nem céljuk a Manifest V3-mal, hanem a fejlesztőknek biztonságosabb, erősebb adblockerek megvalósításához szeretnének utat adni.

Aha… akkor az Alphabet, a Google anyacége miért is írta egy 2018-as SEC-dokumentumban, hogy a reklámszűrő technológiák veszélyesek lehetnek a cégre? Olyan technológiák jöttek létre, amivel a testre szabható reklámokat nehezebb, vagy lehetetlen blokkolni, és több online szolgáltató olyan integrált technológiákkal rendelkezik, ami a külsős, third-party digitális hirdetés alapvető funkciójának keresztbe tehet… és a Google legtöbb pénzbevétele a hirdetésekből származik.

Az Electronic Frontier Foundation (EFF) egy 2019-es közleményében azt írta, hogy a reklám és nyomkövetés akadályozására szakosodott fejlesztőknek lényegében szükséglet egy rugalmas API (ilyen a Manifest V2). Amikor népszerűvé válnak bizonyos magántitok-védelemre fejlesztett megoldások (pl. a reklámszűrők), a reklámok és a sütik és fejlődnek, hogy ki tudják ezeket oldalazni. Cserébe a blokkoló programoknak is evolúció kell, vagy irrelevánssá válnak, és ha a Google úgy dönt, hogy a kiegészítők csak egy meghatározott módon működhetnek a Manifest V3-ban, az a mérleget egyértelműen a reklámok felé billenti. A közlemény egyik szerzője, Alexei Miagkov a The Registernek megerősítette, hogy az EFF álláspontja változatlan, és szerinte a Google nyilvános indoklása a váltásra nem nagyon követhető…

A Google később még több részletet fog közölni a Manifest V3-ról, és szerintük a fejlesztőközösség szükségleteire alapozva több funkciót fognak még beleépíteni, és a váltásról a Chrome Developers oldalon részletes menetrendet közölnek. Még a végén sokan Pi-hole-ra váltanak, hogy hardveres Raspberry Pi-féle megoldással tiltsák ki a reklámokat…

Forrás: PCGamer

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines - including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu