Ha valamit érdemes megjegyezni az Xbox történetéről, ahogy az Andrew Stephan „Power On” című riportjában megjelenik, akkor az az, hogy az amerikai márka többször is majdnem eltűnt. Ebben a cikkben visszatekintünk ezekre a híres és kevésbé híres esetekre…
Még az Xbox-projekt hivatalos jóváhagyása előtt két csapat iszonyatos háborút vívott azért, hogy a Microsoft által készített jövőbeli játékkonzolról alkotott elképzelésüket érvényesítsék. Ott volt a DirectX-csapat, amelyik az Xboxot akarja elkészíteni, a Windows CE-csapattal szemben, amelyik valami kevésbé ambiciózus, és ezért anyagilag kevésbé kockázatos dolgot akart csinálni. Ted Kummert akkoriban Windows CE-t vezette, egy laptopokhoz és konzolokhoz tervezett operációs rendszert képzelt el. Később ez a híres Windows CE került a Dreamcast szívébe, a Segával kötött partnerségnek köszönhetően. Neki és csapatának megvolt a saját elképzelése arról, hogy mit kellene tennie a Microsoftnak, és ennek semmi köze az Xboxhoz.
„Ezek a srácok azt hiszik, hogy tudják, hogyan kell játékkonzolt készíteni, és meg kellene csinálniuk nekünk. Mi nyitottuk ki nekik az ajtót azzal, hogy felkeltettük Bill érdeklődését a játékkonzol iránt, most meg az orrunk előtt csapják be, kizárva minket” – kötekedik Seamus Blackley. „Volt finanszírozásuk, volt nevük, volt vezetésük, volt vezetői támogatásuk” – teszi hozzá Berkes Ottó. A DirectX és a Windows CE csapatok azért versenyeztek, hogy bebizonyítsák Bill Gatesnek projektjeik létjogosultságát. „Ez volt az, amit a Microsoft gyakran szokott csinálni, két intelligens embercsoportot egymás ellen uszítani” – árulta el Alan Hartman, a Dreamworks munkatársa.
A harc erőszakos volt, szinte mint egy lovagi torna a cégen belül. „Sokat beszéltek arról, hogy újraalkotják a 3DO-t, vagy hogy olyan játékkonzolt készítenek, amely hasonlít minden létezőhöz. Nem azzal léptünk be a piacra, hogy lemásoljuk a versenytársakat” – mondja Seamus Blackey. A projekt ezen pontján a DirectX-csapat úgy érezte, mindennek vége.
A zseniális ötletet a DirectX-csapat egy sietve elkészített prototípusa adta, amelynek sikerült feltörnie a Windows egy kis dobozba épített, különböző komponenseket tartalmazó változatát. Míg egy PC-n a Windows elindítása több percig tartott, itt az operációs rendszer mindössze négy másodperc alatt indul el.
Amikor megmutatták alkotásukat Bill Gatesnek, az felkiáltott: „Miért nem bootol mindig így a Windows?”
„Talán ez volt az első alkalom, hogy látott egy PC-t azonnal elindulni” – magyarázza Kevin Bachus. Ez a gyorsan elkészített prototípus egy PlayStation emulátorral rendelkezett, amely képes volt a Tomb Raider futtatására. „Az Xbox kézzelfoghatóvá, valóságossá és megvalósíthatóvá vált” – mondja Berkes Ottó. „Azt hiszem, alábecsültük őket” – ismeri el Ted Kummert a Windows CE-től. Bill Gatest meggyőzte a produkció, felkérte a DirectX-csapatot, hogy mutassák be a projektet Steve Ballmernek, a cég vezérigazgatójának. Utóbbi is érdeklődést mutatott, így végül a DirectX-csapat javaslatát fogadták el.
A halál vörös gyűrűje
Sok hullámvölgy után az Xbox 2001. november 15-én jelent meg az Egyesült Államokban, és a Halónak köszönhetően azonnal komoly sikert aratott. Az Xbox Live a következő évben jelent meg, és sikerült túlszárnyalnia az eladási becsléseket. Ugyanakkor a kezdeti lelkesedés lanyhulása után a Microsoft Xbox-sza veszteségesnek bizonyult. Ám az amerikai óriás egy új konzol, az Xbox 360 tervezésébe kezdett. „Az volt a rögeszménk, hogy jobban teljesítsünk, mint a PS3” – számolt be Peter Moore, a márka akkori főnöke. A világméretű bevezetés miatt a Microsoftnak sokat kellett gyártania, és nagyon szoros határidőkkel kellett dolgoznia. Túl szoros. A gép tervezését a gyártás megkezdésekor véglegesítették. A redmondi cég azonban elkezdte kapni a jelentéseket. A 100 legyártott konzolból csak 50 vagy 60 működött megfelelően.
„Nagyon rossz volt” – ismeri el Leo Del Castillo (a hardvertechnikai csoport tagja 1999 óta). „Meg kellett határoznunk, hogy a probléma a termékkel vagy a vizsgálati módszereinkkel függ össze” – teszi hozzá. A hibás konzolokat becsomagolták és egymásra halmozták későbbi javítás céljából. Ebben az időszakban 600 000 hibás konzol állt a raktárakban. Ahogy teltek a hónapok, a technikai csapatoknak sikerült megoldaniuk a problémákat, és a hibás konzolok száma egyre csökkent.
2005 végén az Xbox 360 világszerte megérkezett a boltokba. Az értékesítés jól indult. 2006 júniusában azonban új probléma merült fel. Apránként az értékesítés utáni szolgáltatási vonalak telítődtek. A játékosok beszélnek, aztán a sajtó: az Xbox 360-nál megjelenik a „Red Ring of Death”, a hardverhiba, amely használhatatlanná teszi a konzolokat. „Ha nem javítják meg, én megyek az ellenséghez” – mondja Snoop Dogg, a nagy „X” márka ikonikus rajongója. Az elégedetlenség egyre nő, a játékosoknak elegük van abból, hogy a konzoljaik elromlanak. A sajtó megszaporítja a cikkeket és a redmondi céghez intézett kéréseket, hogy megértsék, mi folyik itt. A színfalak mögött a Microsoft nem találja a probléma okát. Egyesek úgy vélik, hogy az alaplapon lévő forraszanyag megszakad és megszárad, ami a kapcsolat megszakadását okozza. De semmi sem bizonyított.
A Microsoft ekkor nagy döntést hozott: leállította az Xbox 360 gyártását.
Az elképzelés az volt, hogy a probléma megoldásáig leállítják a gépek értékesítését, még akkor is, ha ez azt jelenti, hogy a játékosok a Sony vagy a Nintendo felé fordulnak. Végül a mérnökök azonosították a hiba forrását: a csatlakozások termikus okokból megszakadtak. Az a tény, hogy a konzol állandóan fűt és hűt, megterheli azt. A Microsoftnak most meg kell javítania a probléma által érintett játékosok konzolját. Peter Moore találkozik Steve Ballmerrel, és több mint egymilliárd dollárt kér tőle, hogy a lehető legjobban sikerüljön megoldani ezt a problémát, azaz minden egyes, a problémával érintett játékoshoz egy kézbesítőt juttasson el. A számla meredek, de Steve Ballmer egyetért. Minden szakember egyetért abban, hogy e döntés nélkül az Xbox ma nem lenne itt.
A sír, amit Don Mattrick ásott
Végül a márka újfent eltűnhetett volna az Xbox One sikertelen bevezetése után. 2013. július 1-jén, 18 nappal az E3 után, ahol az Xbox One nem szerepelt annyira fényesen, Don Mattrick elhagyta a Microsoftot. A véletlenszerű nyilatkozatai és a márkáról alkotott elképzelései sok bizalmatlanságot keltettek a játékosok körében. Az Xbox-csapatok megzavarodtak. Novemberben megjelent a konzol, és a rajongók támogatásának köszönhetően jól indult. Áprilistól kezdve azonban az eladások zuhanórepülésbe kezdtek, és a PlayStation 4 viszont szárnyalt.
A márka jövője ismét kockán forgott. Az Xbox élére frissen érkezett Phil Spencer, hogy mentse, ami menthető, és újrakezdje a dolgokat egy biztos alapokon, a csapataival együtt egy tervet állított fel az összeomlás elkerülése érdekében. Kivette a Kinectet a dobozból, hogy csökkentse a konzol árát, bezárta az Xbox Entertainment Studios-t, hogy a játékokra koncentrálhasson, és az ID@Xbox létrehozásával a független fejlesztőkre tett fogadást. A többi, ahogy mondani szokás, már történelem: jött az Xbox Game Pass és a konzol újabb aranykora…
Forrás: Power On: The Story of Xbox (YouTube); JeuxVideo