20 éves az Xbox – Ki hinné, hogy a márka majdnem eltűnt több alkalommal…

Ha valamit érdemes megjegyezni az Xbox történetéről, ahogy az Andrew Stephan „Power On” című riportjában megjelenik, akkor az az, hogy az amerikai márka többször is majdnem eltűnt. Ebben a cikkben visszatekintünk ezekre a híres és kevésbé híres esetekre…

 

 

Még az Xbox-projekt hivatalos jóváhagyása előtt két csapat iszonyatos háborút vívott azért, hogy a Microsoft által készített jövőbeli játékkonzolról alkotott elképzelésüket érvényesítsék. Ott volt a DirectX-csapat, amelyik az Xboxot akarja elkészíteni, a Windows CE-csapattal szemben, amelyik valami kevésbé ambiciózus, és ezért anyagilag kevésbé kockázatos dolgot akart csinálni. Ted Kummert akkoriban Windows CE-t vezette, egy laptopokhoz és konzolokhoz tervezett operációs rendszert képzelt el. Később ez a híres Windows CE került a Dreamcast szívébe, a Segával kötött partnerségnek köszönhetően. Neki és csapatának megvolt a saját elképzelése arról, hogy mit kellene tennie a Microsoftnak, és ennek semmi köze az Xboxhoz.

„Ezek a srácok azt hiszik, hogy tudják, hogyan kell játékkonzolt készíteni, és meg kellene csinálniuk nekünk. Mi nyitottuk ki nekik az ajtót azzal, hogy felkeltettük Bill érdeklődését a játékkonzol iránt, most meg az orrunk előtt csapják be, kizárva minket” – kötekedik Seamus Blackley. „Volt finanszírozásuk, volt nevük, volt vezetésük, volt vezetői támogatásuk” – teszi hozzá Berkes Ottó. A DirectX és a Windows CE csapatok azért versenyeztek, hogy bebizonyítsák Bill Gatesnek projektjeik létjogosultságát. „Ez volt az, amit a Microsoft gyakran szokott csinálni, két intelligens embercsoportot egymás ellen uszítani” – árulta el Alan Hartman, a Dreamworks munkatársa.

A harc erőszakos volt, szinte mint egy lovagi torna a cégen belül. „Sokat beszéltek arról, hogy újraalkotják a 3DO-t, vagy hogy olyan játékkonzolt készítenek, amely hasonlít minden létezőhöz. Nem azzal léptünk be a piacra, hogy lemásoljuk a versenytársakat” – mondja Seamus Blackey. A projekt ezen pontján a DirectX-csapat úgy érezte, mindennek vége.

 

 

A Microsoft illetékesei a Power On: The Story of Xbox című dokumentumfilmben foglalkoztak a problémával

 

 

A zseniális ötletet a DirectX-csapat egy sietve elkészített prototípusa adta, amelynek sikerült feltörnie a Windows egy kis dobozba épített, különböző komponenseket tartalmazó változatát. Míg egy PC-n a Windows elindítása több percig tartott, itt az operációs rendszer mindössze négy másodperc alatt indul el.

Amikor megmutatták alkotásukat Bill Gatesnek, az felkiáltott: „Miért nem bootol mindig így a Windows?”

„Talán ez volt az első alkalom, hogy látott egy PC-t azonnal elindulni” – magyarázza Kevin Bachus. Ez a gyorsan elkészített prototípus egy PlayStation emulátorral rendelkezett, amely képes volt a Tomb Raider futtatására. „Az Xbox kézzelfoghatóvá, valóságossá és megvalósíthatóvá vált” – mondja Berkes Ottó. „Azt hiszem, alábecsültük őket” – ismeri el Ted Kummert a Windows CE-től. Bill Gatest meggyőzte a produkció, felkérte a DirectX-csapatot, hogy mutassák be a projektet Steve Ballmernek, a cég vezérigazgatójának. Utóbbi is érdeklődést mutatott, így végül a DirectX-csapat javaslatát fogadták el.

 

A halál vörös gyűrűje

 

Sok hullámvölgy után az Xbox 2001. november 15-én jelent meg az Egyesült Államokban, és a Halónak köszönhetően azonnal komoly sikert aratott. Az Xbox Live a következő évben jelent meg, és sikerült túlszárnyalnia az eladási becsléseket. Ugyanakkor a kezdeti lelkesedés lanyhulása után a Microsoft Xbox-sza veszteségesnek bizonyult. Ám az amerikai óriás egy új konzol, az Xbox 360 tervezésébe kezdett. „Az volt a rögeszménk, hogy jobban teljesítsünk, mint a PS3” – számolt be Peter Moore, a márka akkori főnöke. A világméretű bevezetés miatt a Microsoftnak sokat kellett gyártania, és nagyon szoros határidőkkel kellett dolgoznia. Túl szoros. A gép tervezését a gyártás megkezdésekor véglegesítették. A redmondi cég azonban elkezdte kapni a jelentéseket. A 100 legyártott konzolból csak 50 vagy 60 működött megfelelően.

„Nagyon rossz volt” – ismeri el Leo Del Castillo (a hardvertechnikai csoport tagja 1999 óta). „Meg kellett határoznunk, hogy a probléma a termékkel vagy a vizsgálati módszereinkkel függ össze” – teszi hozzá. A hibás konzolokat becsomagolták és egymásra halmozták későbbi javítás céljából. Ebben az időszakban 600 000 hibás konzol állt a raktárakban. Ahogy teltek a hónapok, a technikai csapatoknak sikerült megoldaniuk a problémákat, és a hibás konzolok száma egyre csökkent.

 

 

 

 

2005 végén az Xbox 360 világszerte megérkezett a boltokba. Az értékesítés jól indult. 2006 júniusában azonban új probléma merült fel. Apránként az értékesítés utáni szolgáltatási vonalak telítődtek. A játékosok beszélnek, aztán a sajtó: az Xbox 360-nál megjelenik a „Red Ring of Death”, a hardverhiba, amely használhatatlanná teszi a konzolokat. „Ha nem javítják meg, én megyek az ellenséghez” – mondja Snoop Dogg, a nagy „X” márka ikonikus rajongója. Az elégedetlenség egyre nő, a játékosoknak elegük van abból, hogy a konzoljaik elromlanak. A sajtó megszaporítja a cikkeket és a redmondi céghez intézett kéréseket, hogy megértsék, mi folyik itt. A színfalak mögött a Microsoft nem találja a probléma okát. Egyesek úgy vélik, hogy az alaplapon lévő forraszanyag megszakad és megszárad, ami a kapcsolat megszakadását okozza. De semmi sem bizonyított.

A Microsoft ekkor nagy döntést hozott: leállította az Xbox 360 gyártását.

Az elképzelés az volt, hogy a probléma megoldásáig leállítják a gépek értékesítését, még akkor is, ha ez azt jelenti, hogy a játékosok a Sony vagy a Nintendo felé fordulnak. Végül a mérnökök azonosították a hiba forrását: a csatlakozások termikus okokból megszakadtak. Az a tény, hogy a konzol állandóan fűt és hűt, megterheli azt. A Microsoftnak most meg kell javítania a probléma által érintett játékosok konzolját. Peter Moore találkozik Steve Ballmerrel, és több mint egymilliárd dollárt kér tőle, hogy a lehető legjobban sikerüljön megoldani ezt a problémát, azaz minden egyes, a problémával érintett játékoshoz egy kézbesítőt juttasson el. A számla meredek, de Steve Ballmer egyetért. Minden szakember egyetért abban, hogy e döntés nélkül az Xbox ma nem lenne itt.

 

A sír, amit Don Mattrick ásott

 

Végül a márka újfent eltűnhetett volna az Xbox One sikertelen bevezetése után. 2013. július 1-jén, 18 nappal az E3 után, ahol az Xbox One nem szerepelt annyira fényesen, Don Mattrick elhagyta a Microsoftot. A véletlenszerű nyilatkozatai és a márkáról alkotott elképzelései sok bizalmatlanságot keltettek a játékosok körében. Az Xbox-csapatok megzavarodtak. Novemberben megjelent a konzol, és a rajongók támogatásának köszönhetően jól indult. Áprilistól kezdve azonban az eladások zuhanórepülésbe kezdtek, és a PlayStation 4 viszont szárnyalt.

A márka jövője ismét kockán forgott. Az Xbox élére frissen érkezett Phil Spencer, hogy mentse, ami menthető, és újrakezdje a dolgokat egy biztos alapokon, a csapataival együtt egy tervet állított fel az összeomlás elkerülése érdekében. Kivette a Kinectet a dobozból, hogy csökkentse a konzol árát, bezárta az Xbox Entertainment Studios-t, hogy a játékokra koncentrálhasson, és az ID@Xbox létrehozásával a független fejlesztőkre tett fogadást. A többi, ahogy mondani szokás, már történelem: jött az Xbox Game Pass és a konzol újabb aranykora…

Forrás: Power On: The Story of Xbox (YouTube); JeuxVideo

Spread the love
Avatar photo
"Historian by profession, gamer since historical times."

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu