Menu

God of War – A görög félisten PC-n is elszabadult

TESZT – Clint Eastwood öregkori westernjére, a Nincs bocsánatra emlékeztet bizonyos tekintetben az új God of War, hiszen ez is a letisztult, modernizált, időskori visszatérése Kratos-nak, a God of War egykori spártai harcosának, aki annak idején az olimposzi istenekkel szállt helybe, most viszont egy új helyszínen, az északi mitológia istenségeivel akasztja össze a megnőtt szakállát. Vele küzd a fia, Atreus is és közösen próbálják eljuttatni Areus anyjának hamvait az Észak legmagasabb hófödte csúcsára. Idén, hosszú várakozás (közel négy év) után végre megérkezett a feljavított PC-s verzió is és ennek örömére most azon teszteltük a Sony eddigi egyik lejobb játékát.

 

Apám 56 éves volt, amikor megszülettem. Amikor egyáltalán jobban megismertem, morcos, mogorva, idős ember volt, ugyanakkor ő is egyfajta hős: az ’56-os kormányban, magas pozícióban a szovjet megszállás ellen is tevékenykedett. Mindig zsörtölődött velem, keveset beszélt, és állandóan elégedetlen volt mindennel, amit csináltam.

Miért írom ezt le egy God of War teszt elején? Azért, mert igazán betalált nálam a sztori, lévén a játék fő történeti szála pontosan erről szól: egy idősebb, megkeseredett, folyton morgó Kratos-szal és a fiatalkorú fiával, akivel egyfolytában zsémbel, miközben anyjuk hamvait az északi világ legmagasabb hegycsúcsára felviszik.

Ami pedig a leginkább foglalkoztathat téged, kedves olvasó és potenciális PS2/PS3/PS4 fan, hogy vajon játék feelingje ugyanolyan-e, mint a régi God of Warok, megőrizte-e a sorozatra jellemző sajátos, klasszikus aspektusait? Nem rejtek zsákbamacskát: nem igazán. Ez vajon isteni átok, vagy áldás? Ezt viszont a tesztemben fogom részletesen kifejteni…

 

Kratos és a PC nyers ereje és extra képességei

 

Mielőtt azonban a játék részleteibe belemélyednék (amelyet a PlayStation rajongók már jól ismernek), először is nézzük meg, a PC-s verzió milyen újdonságokat hozott. Akiket továbbra is a PS4-es játék érdekel, ezt a részt nyugodtan átugorhatják.

A God of War megjelenésekor PlayStation 4-es játékhoz képest elképesztően nézett ki, és még akkor is lenyűgöző látványt nyújtott, amikor a PS5-ös frissítés 4K 60 fps támogatással bővült. Természetesen ez PC-n is elérhető lesz.

Íme a Sony által eddig kínált PC-specifikus tulajdonságok:

  • Kilockolt framerate
  • “Továbbfejlesztett”, magas minőségű grafika: nagyobb felbontású árnyékok, javított képernyőtér-tükröződések, a GTAO és az SSDO hozzáadása, és “még sok minden más”.
  • Nvidia DLSS és Nvidia Reflex
  • Beépített támogatás a DualShock 4 és DualSense kontrollerekhez
  • Ultrawide 21:9 támogatás

A Sony Santa Monica öt konfigurációt állított össze, hogy segítsen kitalálni, melyik beállítás fog a legjobban működni a te PC-den. (Katt a képre az olvashatóság kedvéért.)

PC Spec

Az NVIDIA-val való együttműködésük azt jelenti, hogy a GEFORCE NVIDA RTX GPU-val rendelkező PC-s játékosok teljes mértékben kihasználhatják azokat a funkciókat, amelyek még élesebbé és érzékenyebbé teszik a játékot.

 

Nvidia DLSS AI teljesítménynövelés

Az NVIDIA forradalmi Deep Learning Super Sampling (DLSS) szoftverének használatával, a kivételes RTX GPU-kkal kombinálva a játékosok megtapasztalhatják, hogy a God of War megnövelt felbontásban fut, miközben a framerate megmarad. A DLSS a [MU1] gépi tanulást használja a játék felbontásának felskálázására, így elképesztő képminőséget biztosít a teljesítmény feláldozása nélkül.

 

Nvidia Reflex

Amikor a legkeményebb ellenfelekkel, például Sigrunnal, a Valkűrkirálynővel kell szembenézned, az, hogy milyen gyorsan tudsz reagálni a támadásaira, élet és halál között jelenthet különbséget a harcban. Az NVIDIA Reflexnek köszönhetően a God of War (2018) for PC játékmenete az NVIDIA GeForce RTX és GTX GPU-k több generációjánál csökkentett rendszerkésleltetéssel reagál (az NVIDIA Reflexet a GTX 900-as vagy jobb sorozat támogatja).

 

AMD FIDELITYFX szuperfelbontás

A játék támogatja az AMD FidelityFX Super Resolution (FSR) technológiát is, így az AMD GPU-kkal rendelkező játékosaink kihasználhatják a vizuális felbontásjavító technológia előnyeit.

 

Továbbfejlesztett grafika

A nagyobb felbontású árnyékok, a továbbfejlesztett képernyőtéri tükröződések, a továbbfejlesztett Ground Truth Ambient Occlusion (GTAO) és Screen Space Directional Occlusion (SSDO), valamint a rendkívül részletes eszközök és renderelési megoldások azt jelentik, hogy a God of War PC-n gyönyörű, éles vizuális élmény lesz.

Helheim fagyos pusztaságaitól kezdve a csipkézett, jeges terepen és a kísérteties zöld égbolton át az Alfheimben található buja Fény-tóig, amelynek partján egzotikus növények és kristályos vizek találhatók – a God of War mitikus és lenyűgöző környékei PC-n is ragyogni fognak, ahogy a küldetésed során végigutazol rajtuk.

A PC-s verzió grafikai előbeállítások és opciók széles választékát tartalmazza, így a beállításaid alapján finomhangolhatod a vizuális élményt. A nagyobb felbontású árnyékoktól és a továbbfejlesztett képernyőtér-tükröződésektől kezdve a GTAO és SSDO által az ambient occlusion pipeline javításáig – a God of War PC-n egyedülállóan lenyűgöző vizuális minőséget képes létrehozni.

A grafikai és teljesítménybeli fejlesztések mellett a PC-s verzió 21:9-es ultra szélesvásznú képernyő támogatással is rendelkezik.

A Sony Santa Monica tervei között szerepelt a God of War PC-n való megjelenésével kapcsolatban a robusztus kontroller-támogatás és a billentyűzetleképezés testreszabása is.

Azok számára, akik inkább kontrollert használnának, a játék támogatja a DualShock 4 és a DualSense vezeték nélküli kontrollereket, más gamepadek széles választéka mellett.

A billentyűzet- és egérjátékosok számára lehetőség van a kötések teljes körű testreszabására, hogy olyan irányítási beállításokat hozz létre, amelyek a legjobban megfelelnek neked.

Végül a God of War PC-s verziója a következő digitális tartalmakat is tartalmazza:

 

  • Death’s Vow páncélkészletek Kratos és Atreus számára
  • Exile’s Guardian Shield Skin
  • Buckler of the Forge pajzsbőr
  • Shining Elven Soul pajzsbőr
  • Dökkenshieldr pajzsbőr

god of war

Apám nevében

 

Érdekes módon a God of War abban a legkiemelkedőbb, amiben eddig nem brillírozott túlságosan: a története. Persze, Kratos eddig is telitalálat karakter volt, tragikus múlttal, saját maga által lemészárolt családdal (feleségével és gyerekével), melyre a Háború Istene (az eredeti) Ares vette rá egy transz élményen (varázslaton) keresztül. Kratos persze bosszút esküdött és különféle istenek segítségével mészárolta le Ares-t, illetve más isteneket is, akik az újtában álltak.

Ez a Kratos azonban teljesen más. A dühe bosszúja beteljesedésével már „elszállt”, egy megkeseredett, idősebb ember (illetve félisten), aki nemrég veszítette el a feleségét, így fiával, Atreus-szal magukra maradtak, apa és fia csak egymásra számíthat. Hogy mennyire fog neked tetszeni ez az új a God of War, vagy sem, abban az is közrejátszik, hogy szimpatikus-e ez az új Kratos és fia, lévén a történet leginkább róluk szól, illetve arról az útról, amely közösen tesznek meg ebben a rendkívül zord és ellenséges északi világban, tele a legváltozatosabb mitológiai szörnyekkel, istenekkel, NPC-kkel. Mindkét főszereplőnek erős, érdekes karaktere, jellemvonásai vannak és bár más figurákkal is találkoznak, ez a mese tényleg kifejezetten Kratos-ról és a fiáról szól.

Emlékeztet téged ez a sztori valamire? Igen, a narratíva sok tekintetben hajaz a The Last of Us-ra Joellel és Ellie-vel. Ez nem feltétlen rossz dolog, lévén azért a környezet és a sztori, illetve részben maguk a karakterek is eléggé különböznek ahhoz, hogy ne érezzük egyszerű copy paste-nek. Persze, ugyanúgy fognak majd vitatkozni, néha veszekedni az úton, mivel Kratos pont olyan morcos, idősebb karakter, mint Joel és Atreus épp olyan forrófejű, egyre erősebb akaratú gyerek, mint Ellie.

god of war

Elismerés illeti a sztoriírókat a mellékkarakterek tekintetében is. A trailerekből biztos feltűnt a fiatal varázslónő, aki segíti hőseinket az útjuk során, illetve a két törpe kovácsmester testvér, akik Kratos harci szekercéjét készítették annak idején és folyamatosan fejlesztik nekünk, illetve a különféle páncélokat rúnákat is elkészítik és fejlesztik. Velünk lesz még „egy beszélő fej” is, egy északi isten, de róla túl sok mindent nem akarok elárulni. Ez az utóbbi három karakter egyébként igazi humorforrásnak számít a játék egyébként elég komoly történetében. Nem mindig viccesek ezek a párbeszédek, de azért találkozunk pár tényleg kacagtatóval is.

Kratos ellenfelei is érdekesek, de nem annyira emlékezetesek, mint a God of War III  istenei például. Az egyik itteni főellenség, az Idegen homlokegyenest másmilyen karakter: kicsit olyan, mint egy Guy Ritchie film nagy dumás, agresszív, tetovált, verekedő karaktere, aki folyamatosan szövegel harc közben.

Találkozunk persze még más főellenségekkel is, viszont a boss szörnyeknek nincs olyan epikus “jelenlétük”, vagy érdekes karakterük, mint az olimposzi isteneknek. Nemrég játszottam végig ismét a God of War III Remastered verziót és kifejezetten ez volt a benyomásom.

Mindennek ellenére a történet elsőrangú és a két főszereplő karakter kidolgozottsága, továbbá pár emlékezetes NPC sokat dob ezen.

 

Baldur, a God of War rosszfiújának másának megörökített szobrából mindössze ötszáz darab készül, így nem csoda, hogy 350.000 Ft.-ba fog kerülni.

Hack’n’slash és puzzle részek

 

Miközben tehát a történeti elemek a főszereplők tekintetében a The Last of Us-t idézik, a játékmenet sok tekintetben valóban emlékeztet a Bloodborne-ra (ahogy azt a fejlesztők be is harangozták) és más klasszikus külső nézetes hack’n’slash játékokra is. Azt mindenesetre el kell ismerni, hogy a játék eleje kicsit döcögősen indul, lévén Kratos elég gyengus magasabb nehézségi szinten, a közepes meg olyan, mintha a gyenge szint lenne. Itt jegyezem meg, hogy a játék nehézségi szintjét nem is igazán sikerült tökéletesen belőni. Ez egy kicsit csalódás, lévén a régi God of Waroknál ilyen gondom sosem volt. Továbbá azt is el kell ismerni, hogy fix kameranézet elveszítésével azért némileg veszítettek a csaták epikus jellegükből: eleinte sokkal inkább egy hagyományosabb kaszabolós akciójátékot idéznek. Ahogy azért később több skillt tanulsz Kratos-szal, úgy válnak egyre élvezetesebbé a csaták.

Kratos játékban található fegyvere, a harci szekerce használata pedig igazán pazar mindenféle ellenséggel szemben. Gyönyörű harci eszköz: nem csak kinézetében, hanem az a mód is, ahogy Kratos-szal használhatjuk, ráadásul egyszerre van közelharcos és hajító funkciója is. A másodikat egyébként rengetegszer fogjuk használni, főleg, ha magas nehézségi szinten játszunk. Annyira sokat fogunk hajigálni, hogy a harc egy kicsit “God of Axe Throwing”-gá is vált, főleg nehezebb szinten.

A harci szekercét a puzzle feladatokhoz is használnunk kell. Sajnos ezek a puzzle részek a játék legbosszantóbb és legunalmasabb részei. A legtöbb esetben rúnákat kell kiütnünk, szekercét hajigálva, méghozzá hármat, sokszor időre. Vagy megtalálod a rúnákat és megfelelő sebességgel eltalálod őket, vagy kezdheted elölről és például nem tudsz kinyitni egy ládát. Repetitív, unalmas, és sokszor frusztráló tevékenység, nem is értem, a Santa Monica miért erőltette ezeket ennyire, bőven elég lett volna annyi puzzle, mint például az Uncharted 4-ben. Van olyan puzzle rész, ami a továbbjutáshoz kell és el kell ismernem, hogy a legelsőnél egy jó időre el is akadtam, mert a játék nem magyarázott el egy egész egyszerű mechanikai megoldást.

A másik problémám a harchoz kötődik: nehezebb szinten és alacsonyabb életerővel túlságosan is hajlamos az ember Atreus íjász képességére hagyatkozni, miközben állandóan gurulunk, mint a Bloodborne-ban, vagy más Souls játékokban. Kratos Terminátor fiát sosem tudják megölni (legfeljebb egy kicsit „elfárad” a srác, vagy megszorongatják a nyakát, de ilyenkor nagyon könnyű megmenteni), mely ugyan piszkos kis trükk a túlélésre, ugyanakkor ez által sokat veszít a játék a realizmusából.

Ami viszont mindenképpen kiemelendő, az a nagyobb ellenségek, például a trollok elleni harc, akik ellen mindig valamilyen speciális taktikát érdemes használni, hogy nagyobb vérveszteség nélkül el tudjuk intézni őket, néhányuk hátára pedig rá tudunk ugrani és hatásaként használva őket, irthatjuk az ellent, mint a régi GoW-ban. Ez tényleg nagy fun, csak sajnos ezek a részek valamiért elég rövid ideig tartanak.

 

God of War gameplay

Szerepjátékos rendszer és God of Wars Tours

 

A régi God of War rendszereknek nagyon alapszintű RPG szisztémája volt: vörös gömbökkel tudtuk a különféle fegyvereket fejleszteni és szintlépéskor új skilleket kaptunk. Az új skill-rendszer ezt teljesen kukázta és helyette a modernebb szerepjátékos megoldásokhoz hasonló, illetve az újabb Assassin’s Creedekhez hasonló fa-jellegű skill-rendszert használja.

Nem tudom, hogy az a verzió, amit én használtam (akkor vettem észre, amikor még nem érkezett meg az 1.3-as patch), de bizonyos skillek mintha nem működtek volna, hiába nyomkodtam úgy a gombokat, ahogy kellett, de igazából egy idő után nem is nagyon törődtem velük. Hogy őszinte legyek: annyi skillt kellene észben tartani és olyan gyorsak az ellenfelek, hogy sokszor vagy csak hajigáltam messziről a szekercét, vagy csak valamelyik egyszerűbb kaszabolós skillt használtam, vagy gurultam és a megölhetetlen Atreus, Legolas-t is megszégyenítő íjász képességét használtam, a kocka gomb állandó nyomkodásával. Igen… határozottan túl sok Atreus van ebben a játékban…

A God of Warnak emellett eléggé lebutított, alapszintű open-world megoldásai is vannak, ahogy portálról portálra közlekedsz (illetve van egy főportál szoba is) illetve visszatérhetsz a törpe kovácsmester testvérekhez, hogy a fegyveredet páncélodat fejleszd, vagy újabb páncélelemeket készíttess velük. Továbbá egy hatalmas tavon csónakban közlekedhetsz is, miközben Kratos papa kissé egyszerű sztorikat mesél a fiának. (Amelyek néha viccesen bénák, máskor egyszerűen csak bénák.)

A pályaszerkesztő úriember viszont eléggé lineáris elemeket hozott létre és kicsit unalmas, amikor valamiért vissza kell mennünk egy adott helyszínre és nincs ott már egy lélek sem. Ez a fél open world megoldás egy Bloodborne-ben nagyszerűen működik, ahol az ellenfelek újjáélednek, itt viszont valahogy furcsa kihalt helyszíneken kolbászolni Kratos-szal.

 

god of war 1

„Apa, nagyon királyul nézel ki!” (Atreus)

 

A grafika tekintetében a játék összességében nagyon jól néz ki. Kratos különösen ütős külsővel bír, régi sebekkel, ráncosan, sokat szenvedett fejjel és testtel – de még mindig fantasztikus kondiban. Mit is várnánk el persze egy félistentől? Atreus és a többi fontosabb NPC szintén nagyszerűen néz ki. Atreus arcán is láthatók apró sebek, a minket segítő csinos boszorkának pedig csinos, jól animált arcuk van. A szörnyek tekintetében is elégedetten csettinthettem; külön említést érdemelnek a trollok és a hatalmas kígyó kidolgozása.

Nem kellett csalódnom általában véve Midgard kidolgozása tekintetében sem: a barlangok, erdők, havas, hegyi utak szemet gyönyörködtetőek, van itt mindenféle egzotikus környezet, mi szem-szájnak ingere. Az animáció terén is a fejlesztők elsőrangú munkát végeztek: Kratos és az ellenségei mozgása lélegzetelállítóan jól ki van dolgozva.

A hangeffektusok, zene – hogy Kratost idézzem – „megfelelő”, a szörnyek hangja igazán ütős, de a zenéből egyértelműen hiányzik az epikus hangulat, amely a korábbi GoW címeket jellemezte. Mindenképpen pozitívum, hogy a feliratok, illetve minden írott szöveg terén a játék teljesen magyarul kommunikál velünk.

 

Irány a nagy kaland – immár PC-n is

A God of War tehát egy igazán kiváló játék, főleg akkor fogod élvezni, amikor kitanultad az egyébként összességében profi (csak eleinte gyengusnak ható) harcrendszert. A Kratosról és fiáról szóló történet mindenképpen elsőrangú és nekem nagyon bejöttek az NPC-k is, akikkel kalandjaink során találkozunk. Kár, hogy az RPG és fejlődési rendszer inkább csak funkcionális és agyon van bonyolítva skillekkel, melyekből sokat nagy eséllyel akkor sem fogsz használni, ha megtanulod azokat, illetve nem mondanám, hogy mindegyik skillből árad a kreativitás.

Az északi univerzum, a szörnyek, a kalandok és küldetések igazán magával ragadók, azonban ez a félig open world annyira nem nyerte el a tetszésemet.

Szóval találunk azért hibákat a God of War-ban, továbbá a PC-s rendszerigény is igen komoly, de még mindig az utóbbi elmúlt négy év egyik legjobb játékáról beszélünk – immár azok számára is, akiknek nincs PlayStation konzoljuk.

-BadSector-

 

Pro:

+ Remek sztori Kratos-ról és fiáról
+ Összességében nagyszerű harcrendszer, ha már fejlődtél és kitanultad
+ Az északi világ mind a környezet kidolgozása, mind a grafikai elemek terén elsőrangú

Kontra:

– Az RPG rendszer túlzsúfolt, sok a felesleges, nehezen használható skill
– Ez a fél open-world rendszer nem valami ütős
– Bizonyos grafikai elemek (például a víz) elég rondák


Kiadó: Sony Interactive Entertainment

Fejlesztő: SCE Santa Monica Studio

Stílus: akció-kaland

Megjelenés: 2018. április 20. (PS4) 2022. január 12. (PC)

TESZT – Clint Eastwood öregkori westernjére, a Nincs bocsánatra emlékeztet bizonyos tekintetben az új God of War, hiszen ez is a letisztult, modernizált, időskori visszatérése Kratos-nak, a God of War egykori spártai harcosának, aki annak idején az olimposzi istenekkel szállt helybe, most viszont egy új helyszínen, az északi mitológia istenségeivel akasztja össze a megnőtt szakállát. Vele küzd a fia, Atreus is és közösen próbálják eljuttatni Areus anyjának hamvait az Észak legmagasabb hófödte csúcsára. Idén, hosszú várakozás (közel négy év) után végre megérkezett a feljavított PC-s verzió is és ennek örömére most azon teszteltük a Sony eddigi egyik lejobb játékát.  …
A God of War tehát egy igazán kiváló játék, főleg akkor fogod élvezni, amikor kitanultad az egyébként összességében profi (csak eleinte gyengusnak ható) harcrendszert. A Kratosról és fiáról szóló történet mindenképpen elsőrangú és nekem nagyon bejöttek az NPC-k is, akikkel kalandjaink során találkozunk. Kár, hogy az RPG és fejlődési rendszer inkább csak funkcionális és agyon van bonyolítva skillekkel, melyekből sokat nagy eséllyel akkor sem fogsz használni, ha megtanulod azokat, illetve nem mondanám, hogy mindegyik skillből árad a kreativitás.Az északi univerzum, a szörnyek, a kalandok és küldetések igazán magával ragadók, azonban ez a félig open world annyira nem nyerte el a tetszésemet.Szóval találunk azért hibákat a God of War-ban, továbbá a PC-s rendszerigény is igen komoly, de még mindig az utóbbi elmúlt négy év egyik legjobb játékáról beszélünk - immár azok számára is, akiknek nincs PlayStation konzoljuk.

God of War

Játékmenet - 8.8
Grafika - 9.2
Sztori - 9.4
Hangulat - 9.2

9.2

SZÉDÜLETES

A God of War tehát egy igazán kiváló játék, főleg akkor fogod élvezni, amikor kitanultad az egyébként összességében profi (csak eleinte gyengusnak ható) harcrendszert. A Kratosról és fiáról szóló történet mindenképpen elsőrangú és nekem nagyon bejöttek az NPC-k is, akikkel kalandjaink során találkozunk. Kár, hogy az RPG és fejlődési rendszer inkább csak funkcionális és agyon van bonyolítva skillekkel, melyekből sokat nagy eséllyel akkor sem fogsz használni, ha megtanulod azokat, illetve nem mondanám, hogy mindegyik skillből árad a kreativitás.Az északi univerzum, a szörnyek, a kalandok és küldetések igazán magával ragadók, azonban ez a félig open world annyira nem nyerte el a tetszésemet.Szóval találunk azért hibákat a God of War-ban, továbbá a PC-s rendszerigény is igen komoly, de még mindig az utóbbi elmúlt négy év egyik legjobb játékáról beszélünk - immár azok számára is, akiknek nincs PlayStation konzoljuk.

User Rating: 4.3 ( 4 votes)

Spread the love

https://smallseotools.com/

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu