SOROZATKRITIKA – Igazi „nagy durranással” végződött a mexikói kartellnek pénzmosó könyvelő és családja történetének, az Ozark harmadik évadja, de a negyedikben még jobban felpöröghetnek a drámai események, hiszen ez az utolsó évad…
A maffiának könyvelni rendkívül jövedelmező, de egyben életveszélyes foglalatosság. Ezt már filmekből, vagy sorozatokból is régóta tudjuk, de a 2017 óta tartó Ozark című Netflix-sorozat még inkább bepillantást engedett nyújtani a pénzmosás „rejtelmeibe” egy ezzel foglalkozó család életén keresztül.
Az eredetileg erősen Breaking Bad-utánérzésként induló sorozat igen gyorsan egyedi, izgalmas alkotássá vált, a Jason Bateman által alakított főszereplővel, Marty Byrde-del, feleségével, Wendy-vel (Laura Linney) és gyerekeikkel, Charlotte-tal (Sofia Hublitz) és Jonah-val (Skylar Gaertner), de a többi karakter is mind-mind rendkívül egyedi és különleges.
Drog, pénzmosás, gyilkosságok és más kartellügyek – a Byrde-család mindennapjai
Az Ozark a negyedik és egyben utolsó évadjában a Byrdék folytatják veszélyes táncukat olyan hátborzongató figurákkal, akiktől a valós életben menekülnél.
A drogok és a pénzmosás világába belépő, kezdetben hétköznapi emberekről szóló történet, már teljes mértékben családi üggyé alakult. Ez különösen igaz most, hogy a Byrde-gyerekek felnőnek, és megtudták, hogy a szüleik, Marty (Jason Bateman) és Wendy (Laura Linney) mit csinálnak.
A gyerekek szerepe ebben az évadban tehát még hangsúlyosabb, de persze a két főszereplő szülő továbbra is a középpontban vannak. A sorozat a Breaking Badhez, vagy például a Better Call Saulhoz hasonlóan brillírozik a mellékszereplők kidolgozásában, alakításában is, és szinte mindegyikért izgulni fogunk – vagy ha éppenséggel utáljuk őket, akkor azért izgulunk, hogy harapjanak már fűbe.
Navarróék most sem viccelnek…
A kettéosztott utolsó évad (most hét epizódot mutatnak be, és még több is jön) középpontjában mindenekelőtt a Byrde-ék kapcsolata áll Omar Navarróval (Felix Solis), a drogbáróval, aki amilyen halkan és nyugodtan beszél, oly mértékben mutatta meg kegyetlenségét.
Mégis, még Navarrónak is meg kell küzdenie a belpolitikával és az amerikai kábítószer-ellenes szervekkel, ami tovább bonyolítja Marty és Wendy életét, és ezáltal az állandó játszma még életveszélyesebbé válik számukra.
Byrde-éknek a mexikói drogkartell mellett még mindig szembe kell nézniük a pszichotikus és szeszélyes Darlene (Lisa Emery) problémáival, akinek a hazai drogügylet iránti elkötelezettsége azt kockáztatja, hogy alaposan felkorbácsolja Navarro és az emberei haragját, és így Marty és Wendy két tűz közé kerülnek. Végül nem marad ki a buliból sem a Kansas City maffia, Frank és fia: Frank J.R. vezetésével, amely Darlene drogkereskedéséhez is kapcsolódik.
Marty most is megpróbálja magát kidumálni mindenből
Chris Mundy showrunner lenyűgözően navigálta a történetet az egyik kikerülhetetlennek tűnő sarokból a másikba, miközben a (többnyire) hidegvérű és rendíthetetlen Marty többször is próbára teszi mind a pénzügyi érzékét, mind a képességét, hogy rábeszélőképességével megússza, hogy elkapják vagy megöljék. Ez az alakítás méltán hozott Batemannek három Emmy-jelölést, bár az egyetlen győzelmet a sorozat rendezéséért kapta.
Byrde-ék persze most is komoly konfliktusba kerülnek családon belül egymással és másokkal is, miközben talán naivan, de mégis óriási erőfeszítéssel próbálják megtalálni az eszközöket, hogy visszatérhessenek Chicagóba, ahol minden kezdődött. Ez a szívósság ugyanúgy megmutatkozik Ruthban (Julia Garner), akinek a Byrdékkel való szövetségét a harmadik évad eseményei alaposan megterhelték.
Várjuk (ki) a végét…
Az olyan sorozatok után, mint a Breaking Bad, vagy a Better Call Saul, a Netflixes „Ozark” nem igazán újszerű koncepció, így a vonzereje azoknak a tulajdonságoknak a függvénye, amelyek általában meghatározzák a legjobb sorozatokat: megfelelő szereposztás, remek sztori és párbeszédek és igazán kiszámíthatatlan fordalatok, hogy minden egyes évad és rész kellően izgalmas legyen, miközben ügyesen építenek az előzőekre.
A negyedik évad második fele fogja eldönteni, hogy a sorozat és Byrde-ék képesek lesznek-e ezt végig fenntartani, és méltó búcsút adni a sorozatnak. Ez a „fél-évad” most is épp elég izgalmas, fordulatos és sokszor szellemes, vagy szórakoztatóan cinikus volt ahhoz, hogy már alig várjam a második felét és a befejezést.
-BadSector-
Ozark 4. évad 1/2
Rendezés - 8.6
Színészek - 9.2
Történet - 8.8
Látvány/izgalom - 9.2
Hangulat - 9.1
9
KIVÁLÓ
Az olyan sorozatok után, mint a Breaking Bad, vagy a Better Call Saul, a Netflixes "Ozark" nem igazán újszerű koncepció, így a vonzereje azoknak a tulajdonságoknak a függvénye, amelyek általában meghatározzák a legjobb sorozatokat: megfelelő szereposztás, remek sztori és párbeszédek és igazán kiszámíthatatlan fordalatok, hogy minden egyes évad és rész kellően izgalmas legyen, miközben ügyesen építenek az előzőekre. A negyedik évad második fele fogja eldönteni, hogy a sorozat és Byrde-ék képesek lesznek-e ezt végig fenntartani, és méltó búcsút adni a sorozatnak. Ez a „fél-évad” most is épp elég izgalmas, fordulatos és sokszor szellemes, vagy szórakoztatóan cinikus volt ahhoz, hogy már alig várjam a második félét és befejezést.